Techniek 1200 - distributie op tijd zetten

1200cc models
Post Reply
MonstroMorini
Posts: 64
Joined: 04 Mar 2014, 16:22

Techniek 1200 - distributie op tijd zetten

Post by MonstroMorini » 01 May 2018, 12:19

Om (na bv kettingwissel of na kleppen stellen) de timing goed in te stellen, een quick how-to.

Distributie kettingen middels snelbinders oid dergelijks aan het frame monteren, zodanig dat deze vrij kan draaien, maar niet van het onderste (zonder de hele motor te slopen onbereikbare) tandwiel afschiet.
Zo bijvoorbeeld
Image

In de koppen de nokkenassen al in goede positie zetten, zie foto's whb verderop, voorste cilinder nokken naar binnen wijzend, achterste naar buiten wijzend. (In deze posities meet je ook de klepspeling)

Eerst de voorste cilinder doen.
Op BDP zetten (als het rechtercarter eraf is kan je 'm ook op de markering zetten, maar is een hoop gedraai, zie foto markeringen)
Image

Anders met de meetklok of desnoods met een stompe schroevendraaier BDP bepalen.
Nokken op de nokkenas wijzen naar binnen! Dit heb je dus al gedaan bij het monteren van de nokkenas.
Zie (nogmaals) foto whb.
Nu ketting op de tandwielen, ketting spannen (via gat kettingspanner) en checken of de markeringen op de tandwielen nog mooi recht staan.
Daarna kettingspanner erin en nogmaals checken of alles 100% is. Zo nee - nog een keer :D .
Image

Beide markeringen op de tandwielen moeten 100% recht te zetten zijn- anders ketting wellicht vervangen.
Image

De kettingspanner zonder de veer monteren. Daarna voorzichtig de veer plaatsen en zekeren met het boutje. Let op dat ie niet wegschiet ;)

Dan de achterste instellen. Eerst weer de voorste cilinder op BDP.
Dan de krukas 270 graden verder draaien (met de klok mee dus) middels inbus rechts onder kunstofdop.
Image

Image
Hierbij nog een tip wanneer geen gradenboog voorhanden/passend is:
Met voorste cilinder op BDP een gunstige hoek voor wringijzer bepalen, zodanig dat je een tiewrap ernaast aan het frame kan monteren.
Wringijzer 180 graden met de klok mee, tot bovenkant weer tegen tiewrap aan zit. Nu wringijzer uit inbusbit halen, 90 graden
draaien. En weer draaien tot wringijzer tegen tiewrap zit.

BDP achterste nu checken - let op bij de achterste cilinder wijzen de nokken naar buiten - zie (alweer) plaatje whb hieronder.
Nu bij de achterste ketting omleggen, aanspannen en markeringen checken. Ook hier moeten de markeringen natuurlijk 100% vluchten. Dus een paar keer opnieuw is normaal en goede oefening :mrgreen:
Image

Veel succes ;)

Post Reply