online webshop of winkel

Off-topic
Post Reply
frankreynders
Posts: 7
Joined: 26 May 2020, 15:47

online webshop of winkel

Post by frankreynders » 26 May 2020, 15:53

Hoi, ik ben nieuw op de MMC.
Kocht me zonet een Morini Corsaro 125cc 1970.
Nog wel wat werk aan om op te maken....

vandaar mijn vraag: zijn er online shops? echt winkels of beurzen die jullie me kunnen aanraden?
Om wat originele of replica spullen van Morini te kopen?

Heb ook nog wat vragen ivm oliepeil na verversing, welke bougies, 98octaan met of zonder toevoeging (loodvervanger) etc... Maar ik neem aan dat dat hier ook wel te vinden is.

Alvast bedankt voor jullie reactie

Frank (België)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: online webshop of winkel

Post by 350-v-twin » 26 May 2020, 18:54

Beste Frank,

Welkom op het Forum!

Een Corsaro uit 1970 is inmiddels 50 jaar oud. Verwacht niet veel leveranciers in de Benelux, omdat er maar weinig Corsaro's destijds in NL (be??) geïmporteerd zijn. De enige twee NL bedrijven die ik ken die je verder kunnen helpen zijn:

a) brommertje.nl voor onderdelen
b) AIM in Tilburg (onderdelen??) technische zaken

Verder is er op Ebay.it en Ebay.de regelmatig het een en ander te vinden.
In Italië heb je Amici del Corsarino (Edgardo Donatini) die heel veel onderdelen heeft en tot nieuwstaat gerestaureerde Corsarino's en Corsaro's verkoopt.
Replica uitlaten en uitlaatbochten vind je bij tenminste 2 Italiaanse leveranciers, zie de linkpagina.
Cesare Resta (http://www.motomanuali.com/) verkoopt originele documentatie en heeft ook onderdelen.

De Italiaanse leveranciers staan op veel Italiaanse beurzen. Grootste beurzen zijn: Imola (medio september), Reggio (begin april) en
Novegro (=Milaan, mid-februari en mid-november). Vanuit de club bezoeken we 2x per jaar de Novegro beurs.

Je vragen omtrent oliepeil en bougies worden beantwoord in het instructieboekje. 98 Octaan met loodvervanger lijkt mij idd. het beste.

frankreynders
Posts: 7
Joined: 26 May 2020, 15:47

Re: online webshop of winkel

Post by frankreynders » 28 May 2020, 06:53

Dankjewel voor je snelle reactie.

Ik ga zeker eens surfen, snuffelen, etc...
Een nieuwe wereld gaat voor me open :-)

Een instructieboekje is er niet bij, jammer genoeg.

Betreft de olie, die zou ik ook moeten vervangen.
Welke olie is hiervoor het best?
En hoeveel mag je erin doen? 125cc motor.
Want teveel is net zoals bij auto's niet ok neem ik aan?

mvg, Frank.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: online webshop of winkel

Post by 350-v-twin » 28 May 2020, 08:36

Onderdelen vinden in NL is lastig, omdat er weinig Corsaro's zijn geïmporteerd. Italië is een ander verhaal. Op de website vind je op deze pagina motomoriniclub.nl/ummlinks.html onder "dealers" de belangrijkste leveranciers. Op deze pagina ook heel veel nuttige links http://hofmann-andi.de/MoriniWebsite/Links.html Meeste links hebben betrekking op de latere 125/250/350/500 modellen (v.a. 1973).

Voor mijn 350cc kies ik minerale olie 20W/50 zomer en 10W/40 winter. Gebruik de peilstok voor de juiste hoeveelheid.

frankreynders
Posts: 7
Joined: 26 May 2020, 15:47

Re: online webshop of winkel

Post by frankreynders » 29 May 2020, 16:57

Hi, enig idee wat voor olie in de Corsaro 125cc 1970 moet?
Is jouw 20w50 hier ook voor geschikt denk je?

Aan mijn motor zit er geen peilstok.

Frank.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: online webshop of winkel

Post by Tintin » 29 May 2020, 17:18

de dino-olie uit het Corsaro tijdperk is vele malen slechter dan ook maar iets wat nog te krijgen is... is de koppeling nat of droog? Als ie nat is moet er motorfietsolie in, Kroon EXPULSA RR 15W-50 of Motorex FORMULA 4T SAE 15W/50
Als je koppeling droog is kan er gewoon Action/Gamma/witte pomp huismerk voor auto's in (15W50 of iets in de buurt), het verschil is dat met auto-olie je natte koppeling gaat plakken. Als je op hete (italiaanse) zomerdagen niet gaat rijden kan je er zonder moeite 10W40 in gooien
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

frankreynders
Posts: 7
Joined: 26 May 2020, 15:47

Re: online webshop of winkel

Post by frankreynders » 31 May 2020, 23:03

beste TinTin,
koppeling warm of droog?
wat is dat?
frank.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: online webshop of winkel

Post by 350-v-twin » 01 Jun 2020, 10:01

Sommige motorfietsen hebben een "droge" koppeling, zoals de Moto Morini 3½, 500. De stapel koppelingsplaten bevinden zich op een plek waar er géén olie bij kan. Tussen buitendeksel en carter in. Daarnaast heb je de "natte" koppeling. Die platen bevinden zich in een oliebad, dezelfde olie als zich in het carter bevindt.

In het geval van een droge koppeling kan je auto olie gebruiken, in het geval van een natte koppeling MOET je motorfiets olie gebruiken, omdat anders de koppeling gaat slippen en plakken door de toevoegingen (zgn. "dopes") aan auto olie.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: online webshop of winkel

Post by Tom » 05 Jun 2020, 13:42

Ik kan aan de meeste Corsaro onderdelen komen.

Stuur maar een bericht naar tomros@live.nl.

Wat betreft olie, inderdaad een wetenschap, maar aangezien je een simpel stoterstang-kogellager-oliepomp blokje hebt, zou ik het bij minerale olie houden zonder een toevoeging van een 'friction modifier' of andere nadelige 'dopes' die het goed functionren van een natte koppeling in de weg staan.

Sterker nog, je kunt een stap overslaan en meteen kijken bij het aanbod 'klassieke motorfiets olie'. Je kunt dan kiezen tussen 10 w 40, 15w 40, 20w 50. Castrol heeft daar een hele lijn in.

Kijk in dat geval even in het boekje wat er voorgeschreven staat, idd zoals eerder gezegd, 20w 50 in de zomer en 10w 40 winter.

Met onze laatste hete zomers en zachte winters 'mocht je een Corsaro winterrijder met open helmpje zijn', wellicht beter om sowieso voor een 15w 40 of 20w 50 te gaan? Probleem is dat als je met (erg) warm weer gaat rijden (zoals de meeste mooi weer rijders onder ons) de 10w 40 welleens te dun zou kunnen uitvallen. Maar gezien het niet al te spectaculaire gebruik van de machine's en de kwaliteit van de meeste olieen, is dit misschien alweer een achterhaald verhaal.

Mocht je blokje gereviseerd zijn, dan kun je ook een semi of vol synstetische olie overwegen, maar ik weet niet of dit bestaat zonder de eerder genoemde 'friction modifiers' t.b.v de rudimentaire natte koppeling van klassieke motorfietsen?

Kortom, theorie en praktijk gaan zo op een gegeven moment door elkaar heen lopen.

Dus lees dit eerst even, zo wordt je vanzelf een 'expert' :lol:

http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html

Vanaf API SG zijn er dus speciale motorfiets oliën in het leven geroepen zonder deze friction modifiers, waardoor een goed functioneren van de natte koppeling gewaarborgd is. Het feit of een olie mineraal is danwel synthetisch doet in dit vraagstuk geheel niet ter zake. Het zijn de additives die het probleem hebben veroorzaakt.


Tom

Oja, heeeel belangrijk voor de Corsaro, de oliepomp MOET vervangen worden voor een bronze of eentje uit massief aluminium.
Ik kan deze voor je bestellen in Italië.

De originele 'zamac' zinklegering pompjes zijn namelijk of zeker inwandig gescheurd, of lopen stroef op het tandwiel...

Post Reply