wegenbelasting oldtimers

Off-topic
Post Reply
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 07 Dec 2013, 21:46

ik heb er buiten twee die oud genoeg zijn nog twee van '76 en eentje van '79... de andere was van '92 en had wel verwacht dat die toch ook binnen 4 jaar belastingvrij was.... dus nog 15 jaar extra wachten...
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 07 Dec 2013, 21:50

maar goed.. de volgende kostenpost wordt ook in onze schoenen geschoven... (info via onze guzzi buren)

Melanie Schulz heeft een brief aan de Tweede Kamer gestuurd over de plannen van de Europese Commissie. De brief is te vinden op de website van de MAG. Het belangrijkste punt: ze denkt dat ze de APK niet kan tegenhouden.

Als ik het verhaal lees krijg ik het gevoel dat er over onze belangen wordt onderhandeld alsof het tweedehands auto's zijn: ik een beetje, jij een beetje.

N.B. Schulz en haar ambtenaren doen hun best. Het probleem zit waarschijnlijk niet eens bij de commissaris (Kallas) maar bij een stel ambtenaren die zich willen laten gelden en die die tweederangs economieprofessor niet in de hand heeft.


linkjes
http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mac ... eturnid=61
http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... tuigen.pdf

Image Image Image
jezus, oldtimers naar 40 jaar en nu dit... motorfietsen wordt een kostbare hobby zo langzaam aan.... hoop dat de APK regels die van auto's gaan volgen anders moet ik alle ouwetjes maar gaan schorsen... zolang ze niet rijden
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 08 Dec 2013, 20:48

Misschien snijdt het mes straks aan 3 kanten (hoopt ze):

A) (extra) belasting inkomsten waar volgens hun eigen regels geen recht meer op was;

A) oude/minder veilige zooi van de weg die "veel" CO2 uitstoot;

B) mensen kopen nieuwe voertuigen: BPM, BTW, etc. etc. vloeien rijkelijk in de staatskas....

....é voila: financiële crisis opgelost.

Dit is natuurlijk zwaar overdreven, maar volgens mij "denkt" politiek Den Haag op deze manier. Geen visie, alleen de waan van de dag telt.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 09 Dec 2013, 12:19

Ja jongens de storm is aan het razen, ik zag net dit fimpje op het journaal

http://www.luckymedia.nl/luckytv/2013/12/help-us/

Oja, protest acties op 16 december in Den Haag.
Kom allemaal met je Morini, meldt je ziek bij de baas, koffie bij mij in Rijswijk..

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 09 Dec 2013, 13:48

Potver, laat ik dan uitgerekend net niet kunnen. In geest ben ik er zeker bij. Give 'em Hell! :twisted:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 09 Dec 2013, 16:21

Ik kan mij nog goed 1982 herinneren. Toen was er een protestbijeenkomst op het Malieveld en aansluitend een rit over de Utrechtsebaan om daarmee te protesteren tegen de BPM op motorfietsen.

Voor de Vlamingen: BPM is Belastingen op Personenauto's en Motorrijwielen. Dáároverheen komt nog een keer de BTW. Je betaalt in NL dus BTW over de BPM :roll: (Belasting over belasting!!). Net als bij sterkte drank, alcohol, e.d. éérst accijnsheffing, daaroverheen BTW.

Met de hoge benzineprijzen is het jammer dat onze ouwe beestjes niet op alcohol rijden, want inmiddels is het voordeliger om jenever te tanken dan benzine. Is straks ook bijna alcohol als de E10 plannen doorgaan.

Alle protesten werden in '82 trouwens terzijde gelegd en BPM op motoren werd een feit :(

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 09 Dec 2013, 20:29

1982 was ik er wel bij, achterop de Yamaha XS 650 van de vriend van m'n zus...

@Tom, heb je wellicht een linkje met info over die demo?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 09 Dec 2013, 23:13

F**k man, 82 is m'n geboortejaar!

hier ouwe:

https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers/

:lol:

Corsarino
Posts: 23
Joined: 03 Mar 2009, 22:54

Post by Corsarino » 10 Dec 2013, 19:18

ik heb er zwaar genoeg van.

als ze t willen kunnen ze t hebben
Ga ik alle kentekens uitvoeren!

moet ik de plaat inlevern en mag ik niet meer hier rijden!

OK
Nou en !!!?? :evil: Vind ik een oplossing voor !

niet legitiem, nou en!?

stelletje hufters.. we hadden een afspraak!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 10 Dec 2013, 19:55


Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 12 Dec 2013, 18:35

voor degenen die een blauwe enveloppe gekregen hebben en zich afvragen wat de overgangsregeling behelst:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... imers.html

Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud die op benzine rijden

Voor oldtimers die op benzine rijden, geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1 januari 1974 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:
•personen- en bestelauto’s;
•motorfietsen;
•bussen;
•vrachtauto’s.

Tarief mrb

Voor deze oldtimers betaalt u het kwarttarief met een maximum van € 120 per jaar (€ 30 per kwartaal). Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Wordt er toch gereden in die maanden, dan geldt een forse verzuimboete. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen. De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.


maar hoeveel belasting betaal je voor een motor: €116/jaar (in Gelderland)... met deze regeling kan je dus het kwarttarief van €29 betalen maar dan mag je dec/jan/feb niet rijden.. dat wil je toch niet met die ouwetjes dus...
Last edited by Tintin on 13 Dec 2013, 09:28, edited 1 time in total.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 12 Dec 2013, 19:33

Wij komen goed weg.. maar solidariteit is ook wat waard vandaag de dag, dus nog altijd een reden om te gaan..

Bovendien blijft het een uit de lucht gegrepen en misplaatste k*t maatregel, als ze hun huiswerk hadden gedaan, dan oke, allemaal tekenend voor dit kortzichtige kabinet.

Dat te bedenken dat Dhr Weekers een afgestudeerd jurist is, hij zou beter moeten weten..

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 12 Dec 2013, 22:41

zojuist van het Duc forum geplukt (http://www.vrijstellingoldtimer.nl/nieuwsbrieven):
U weet dat wij nooit zullen opgeven in de strijd voor de oldtimers. De afgelopen weken hebben wij onze pijlen gericht op de Eerste Kamer. De verschillende brandbrieven die wij stuurden hebben eindelijk resultaat gehad! De fractie van de PvdA heeft het ministerie gevraagd of een jaar uitstel mogelijk is. Dit in combinatie met het versneld invoeren van de 30 jarige leeftijd voor vrijstelling. Hieronder treft u de letterlijke tekst aan:


--------------------------------------------------------------------------------
"Graag vernemen de leden van de fractie van de PvdA een reactie van de regering op het voorstel om de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers met een jaar uit te stellen, om beter onderzoek te kunnen doen naar de haalbaarheid van de maatregel met het oog op de door de regering gestelde milieu- en financiële doelstellingen en de inkomstenderving te dekken door de oldtimermaatregel ‘Van Vliet’, welke in ging op 01-01-2012 en waarvan de overgangsregeling af zou lopen op 01-01-2021, versneld in te voeren en wel direct per 01-01-2014. Dit zou er concreet op neerkomen dat per 01-01-2014 de grens voor vrijstelling van de MRB naar 30 jaar zou gaan (in plaats van 40 jaar zoals nu in het Belastingplan 2014 is voorzien).

Ten opzichte van de maatregel ‘Van Vliet’ betekent dit voor de overheid dat er vier bouwjaren tot aan het bereiken van de 30 jarige leeftijd opnieuw MRB plichtig worden, terwijl zij dat onder de overgangsregeling van ‘Van Vliet’ niet zouden zijn. De leden van de PvdA-fractie ontvangen hierop graag een inhoudelijke en cijfermatige reactie."

--------------------------------------------------------------------------------

De vraag is hoe dit nieuws te interpreteren. Het fantastisch om te zien dat de fractie van de PvdA onze kritiek serieus neemt! U ziet, ons werk is niet geheel voor niets geweest. Maar dit betekent natuurlijk niet meteen goed nieuws. Naar verwachting komt het Ministerie van Financiën morgen (vrijdag) met een reactie. Natuurlijk houden wij dit strak in de gaten, zodra wij de reactie hebben, dan hoort u dat meteen van ons!

Echt spannend wordt het 16 en 17 december, dan behandelt de Eerste Kamer plenair Belastingplan 2014 en is ook de stemming.

Wij houden u op de hoogte!
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 13 Dec 2013, 09:19

"Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud die op benzine rijden"

En dit vind ik heel vreemd: de maatregel van herinvoering van wegenbelasting voor oldtimers was toch bedacht omdat juist bepaalde DIESELS uit begin jaren '80 massaal werden ingevoerd uit Duitsland om hier "gratis" de lucht te komen vervuilen. Die blijven nu buiten schot?!

In de jacht op de inkomsten van het belastinggeld wordt ook voorbij gegaan aan de belangen van garagebedrijven (auto/motor/scooter), gespecialiseerd in oldtimers. Hoeveel zullen er op de fles gaan??

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 13 Dec 2013, 09:30

350-v-twin wrote:"Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud die op benzine rijden"

En dit vind ik heel vreemd: de maatregel van herinvoering van wegenbelasting voor oldtimers was toch bedacht omdat juist bepaalde DIESELS uit begin jaren '80 massaal werden ingevoerd uit Duitsland om hier "gratis" de lucht te komen vervuilen. Die blijven nu buiten schot?!

In de jacht op de inkomsten van het belastinggeld wordt ook voorbij gegaan aan de belangen van garagebedrijven (auto/motor/scooter), gespecialiseerd in oldtimers. Hoeveel zullen er op de fles gaan??
ik had alleen het relevante stukje voor onze brommers eruit geknipt... hier de diesels (die betalen de volle mep):
Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg
Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.
Last edited by Tintin on 13 Dec 2013, 09:33, edited 1 time in total.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply