wielen spaken

Off-topic
Post Reply
hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

wielen spaken

Post by hombre » 13 Mar 2013, 12:44

Jongens, heeft iemand een goed adresje voor het inspaken van wielen? Bvk omgeving Amsterdam...

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 14 Mar 2013, 10:41

Haan Wheels is wel een eindje weg, maar levert 100% top kwaliteit.

Levert ook de goede velgen(nieuw) en RVS spaken die niet breken.

Mijn 35 jaar oude borrani velgen dienden na het spaken maar met 10 gram uitgebalanceerd te worden bij het plaatsen van nieuwe banden! 8)

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 17 Mar 2013, 11:51

De velg en naaf heb ik. Ik zit nu te denken om het zelf te gaan doen (mbv een bevriende fietsenmaker :-) ). Dus heb alleen de spaken nodig. Dat moet ik nog even uitdokteren...

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 17 Mar 2013, 23:06

Denk aan dikte en lengte uiteraard. De kop van een 'binnenspaak' heeft een andere hoek tov de spaak dan een 'buitenspaak'.

Je hebt verder een opstelling nodig waarin het wiel vrij kan draaien en een sleutel om de nippels strakker te draaien of te lossen. Geen idee wanneer een spaak precies strak genoeg is aangedraaid. Hoe weet je dat? Ervaring?

Ook wel eens een meetklok naast zo'n opstelling gezien waarmee je kan meten of het wiel zwabbert, of geen zijwaartse uitwijking toont.

Dit is wat ik ervan weet. Nooit zelf gedaan helaas.
Last edited by 350-v-twin on 18 Mar 2013, 15:17, edited 1 time in total.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 17 Mar 2013, 23:17

Sja, geen idee! Proberen en het origineel erbij houden (het is voor de Duc, ik heb eindelijk eens een 19'' velg gekocht)
Als ik het niet vertrouw laat ik het alsnog door de specialist doen.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 18 Mar 2013, 15:19

Je zou op zich een begin kunnen maken:

- spaken aanschaffen,
- volgens patroon in de naaf/trommel en in de velg,
- hele zooi met gelijke slagen aandraaien.

Dan ter controle naar de specialist die alleen de spanning op de spaken hoeft te controleren.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 18 Mar 2013, 19:48

Bovenstaande zou ik ook doen, het beginwerk zelf doen en het fijne werk aan het specialist/ervaren motorzaak of fietsenmaker overlaten.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Mar 2013, 16:35

http://www.jvd-wheels.com/Spaken_Index.htm

Volgens mij wel goedkoper aan te komen, maar geeft een aardig beeld.

Ik heb het ff nagezocht:
buitenspaken hebben een hoek van 85 graden, binnenspaken 90 graden.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 21 Mar 2013, 10:37

Thanks Tony,
Vlgd week is de Koningsasserdag bij Startwin, daarna hak ik de knoop door of ik het zelf ga doen of laat doen. En hopen dat het eindelijk een beetje normaal weer is dan!

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 21 Mar 2013, 13:01

Ik dacht dat günny op het duits forum ook iets staan had over inspaken

Post Reply