Een motor uitvoeren of invoeren

Off-topic
prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Een motor uitvoeren of invoeren

Post by prutser » 20 Jun 2012, 13:58

Hallo,

Heeft er iemand wat ervaring met een motor invoeren in Belgë, of uitvoeren uit Nederand? Ik zou namelijk een Morini de grens willen overkrijgen vanuit Nederland,(waar er toch al zoveel rondrijden), naar België (waar ze nog altijd grote ogen trekken als ze een Morini zien). Zelfs als ik het merk vernoem in mijn vriendekring krijg ik verbaasde blikken, en als antwoord "Morini, nooit van gehoord".
Ik heb dus een Corsaro op het oog en zou deze willen invoeren. de verkoper zegt echter dat als ik geen Nederlands rijbewijs heb, hij het kentekenbewijs en nummerplaat dient terug te sturen voor de verzekering.
Ik heb echter documenten nodig om in België in orde te zijn.
Misschien dat iemand hier er wat meer ervaring mee heeft? Ik zou goed voor mijn Nederlands Morini'tje zorgen, mocht dit een troost voor de verhuis zijn.

De vorige keer met de corsarino was dit geen probleem. Deze had geen papieren en heeft hier in België ook geen papieren nodig. Kwam ook uit Nederland en is ondertussen toch al een jaartje tevreden op het Vlaamse asfalt aan het rondtuffen.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 20 Jun 2012, 15:32

Uitvoer vanuit nederland is geen enkel probleem. De eigenaar moet naar het RDW kantoor gaan en daar een uitvoerdocument invullen. Kosten waren twee jaar geleden iets van 11 euro. Daarna moet hij het kenteken inderdaad inleveren. Dit is ook nog omkeerbaar. Hoe het voor de invoer zit in Belgie weet ik niet, maar een motor van Duitsland naar Nederland was zeer eenvoudig dmv slechts een eenvoudige keuring en een kentekenaanvraag.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 20 Jun 2012, 18:01

Ik heb het wel eens gedaan, een motor verkocht aan een Belg. Inderdaad moest ik naar de RDW (Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer). Daar moet je het kenteken inleveren, zowel de plaat als de papieren. MAAR, je krijgt dan een document dat in België nodig is om de motor van een kenteken te voorzien.

Lees het na op www.rdw.nl

http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/u ... oeren.aspx

(Een auto is net als een motorfiets in NL een "motorvoertuig"), daarom kun je bovenstaande pagina ook lezen voor motorfietsen. Onderaan staan de kosten: 11,55 Euro.

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 21 Jun 2012, 21:47

Bedankt voor de informatie.
Ik zal het doorgeven aan de eigenaar. Hopelijk krijgen we het geregeld.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 04 Jul 2012, 18:56

Niet vroreger gezien , net uit verlof
Import in belgie geen probleem tenzij geen documenten, kosten .20 € douane en nog een 60€ aanvraag in Brussel
Reken maar op een paar weken

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 04 Jul 2012, 22:30

Ondertussen staat de corsaro te blinken in mijn garage. Het Nederlandse deel viel best mee. Met de verkoopovereenkomst en het kentekenbewijs naar het RDW-keuringsstation en 5 minuten later had ik mijn uitvoerverklaring.

De douane in Antwerpen deed ook niet moeilijk. Een half uur later ( het was de man zijn eerste werkdag). En 10 cent lichter heb ik mijn aanvraag tot inschrijving. Nu ben ik aan het wachten op mijn vallidatieattest en homologatiesticker van DIV. Tot zover ging alles al vrij vlot. We zien wel wat de rest brengt.
Ik heb ook nog een klein vraagje. Ik probeer al en paar dagen op de cluster het gedeelte open te krijgen om handleidingen en werkplaatshandboeken te bestellen, maar dit lukt niet. Weet er iemand of hier problemen mee zijn?

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 05 Jul 2012, 12:28

Over wat voor corsaro heb je het eigenlijk?

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 05 Jul 2012, 18:15

eh prutser, hou de toestand een beetje in de gaten, wat bij mijn laatste import hadden ze mijn
documenten naar Beringen gezonden (wie daar ook moge wonen) na 3 weken toch nog maar eens aan de bel gehangen en toen had ik ze na een week

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 05 Jul 2012, 22:54

Tom wrote:Over wat voor corsaro heb je het eigenlijk?
Het betreft een Corsaro 125. Model 1962, eerste inschrijving in 1963.
Ik zal morgen proberen enkele foto's op het forum te krijgen.

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 05 Jul 2012, 22:56

mantaray wrote:eh prutser, hou de toestand een beetje in de gaten, wat bij mijn laatste import hadden ze mijn
documenten naar Beringen gezonden (wie daar ook moge wonen) na 3 weken toch nog maar eens aan de bel gehangen en toen had ik ze na een week
Dat zal ik zeker doen. Bedankt voor de tip. Nu de vorige keer met mijn 125H, is het ook gelukt, dus ik heb er nog wel vertrouwen in. Maar we houden het in de gaten.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 16 Aug 2012, 11:57

En Prutser is het al gelukt ???

Ik kreeg net te horen dat het iets varanderd was.
Nu docs opsturen en dan krijg je een uitnodiging tot betaling. Klopt dat zo'n beetje?
Ik heb iig al een ontvangstbevestiging gehad

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 20 Aug 2012, 21:23

mantaray wrote:En Prutser is het al gelukt ???

Ik kreeg net te horen dat het iets varanderd was.
Nu docs opsturen en dan krijg je een uitnodiging tot betaling. Klopt dat zo'n beetje?
Ik heb iig al een ontvangstbevestiging gehad
Hallo,
Ben er even tussenuit geweest, een vakantie in Engeland, dus nu pas een bericht. In Cornwall trouwens nog een mooie 3 1/2 door de heuvels zien scheuren.
De papierhandel voor de Corsaro is ondertussen verbluffend snel afgehandeld. Ik heb dan het formulier "aanvraag tot inschrijving" overgemaakt aan mijn verzekeringsmakelaar. Deze heeft zijn stempel er op gezet en dan overgemaakt aan DIV. 5 dagen later stond de postbode met een aangetekende zending voor de deur. Daar lag de nieuwe plaat en inschrijving te blinken op tafel. Bij de inschrijving van mijn 125h was het nog een groot probleem dat er geen vermogen stond op het Hongaars inschrijvingsbewijs. Bij de corsaro werd hier niet over gerept. De Belgische bureaucratie, ik zal ze nooit niet snappen. ondertussen al enkele korte ritjes gedaan maar waarschijnlijk moet de batterij vervangen worden. De elektriciteit doet wat raar.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 20 Aug 2012, 22:00

Prachtig dan kunt ge nog ff vant schoon weer genieten
Maar eh ... daarmee is mijn vraag over de procedure nog niet helemaal beantwoord.
Klopt het dat je eerst de boel moet doormailen en dan een stortingsuitnodiging krijgt?
En hoelang zat daar tussen ?

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 26 Aug 2012, 20:57

mantaray wrote:Prachtig dan kunt ge nog ff vant schoon weer genieten
Maar eh ... daarmee is mijn vraag over de procedure nog niet helemaal beantwoord.
Klopt het dat je eerst de boel moet doormailen en dan een stortingsuitnodiging krijgt?
En hoelang zat daar tussen ?
ik heb nu pas een betaling gedaan.
De procedure was bij mij deze: ik ben met het Nederlands inschrijvingsbewijs en bewijs van uitvoering naar de douane geweest. Hier kreeg ik een aanvraag tot inschrijving. De prijs was een halve euro of zoiets. Met deze aanvraag naar de verzekeringsmakelaar. Zij hebben hun stempel er op gezet en opgestuurd naar Brussel DIV. Ik had geen gelijkvormigheidsattest. Een homologatiesticker hoefde blijkbaar ook niet. 5 dagen later zat de nummerplaat in de bus, samen met het inschrijvingsbewijs. Dit was rond 14 juli. Vorige week heb ik een overschrijving gekregen om de wegenbelasting te betalen. Al bij al dus vlot verlopen.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 26 Aug 2012, 23:12

Goed geprutst :!: :P

Post Reply