RDW veranderd importeisen... :(

Off-topic
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

RDW veranderd importeisen... :(

Post by Tintin » 21 Sep 2010, 08:06

invoeren zonder papieren is er niet meer bij sinds een maand... ook niet meer voor de vroegere uitzondering als je fiets aantoonbaar van voor '74 was. Geen papieren is geen kenteken! Stelletje :x blijven al die mooie classics waar ze niet thuis horen... in de schuur....
------------------------------------
Geen invoerkeuring meer zonder deel 1
Vraagt u een Nederlands kentekenbewijs aan voor een voertuig waarvoor eerder een kentekenbewijs is afgegeven in een andere lidstaat van de Europese Unie, dan moet u volgens de wet het deel 1 en deel 2 van dat kentekenbewijs overleggen.

Toch zijn er aanvragers die voertuigen bij de RDW aanbieden, waarvan de vereiste documenten ontbreken. Deze aanvragen werden tot nu toe wel in behandeling genomen. Deze coulance kan echter niet langer worden gehandhaafd.

In de praktijk betekent dit dat het deel 1 van het buitenlandse kentekenbewijs altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor deel 2 – voor zover dit is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen.

Zonder deel 1 wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een deel I maar geen deel 2, dan registreert RDW het voertuig alleen als de autoriteiten van de betreffende EU-lidstaat uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer duren.

--------------------------------------
Invoeren van historische voertuigen

Voor historische voertuigen geldt dat het originele buitenlandse kentekenbewijs bij de aanvraag van een Nederlands kenteken moet worden overgelegd. Veel historische voertuigen zijn jaren geleden geïmporteerd. De restauratie van historische voertuigen duurt vaak meerdere jaren. Zorg dat u in die periode het buitenlandse kentekenbewijs niet verliest.

Identificatie historische voertuigen
Soms is de voertuigidentiteit beter vast te stellen als het voertuig nog niet is gerestaureerd. De eigenaar kan dan een zogenaamd vooronderzoek laten uitvoeren door de RDW. Dit kan problemen achteraf voorkomen.

Om een Nederlands kenteken voor het voertuig te krijgen, moet u aantonen dat het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) bij het betreffende voertuig hoort.

Hulpmiddelen bij de identificatie kunnen zijn:

het originele typeplaatje
een verklaring van de voertuigfabrikant
een invoerdocument
een naslagwerk over het betreffende voertuig
een oorspronkelijke aankoopnota
een origineel defensiekenteken bij een voormalig legervoertuig
-----------------------------------------

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 21 Sep 2010, 08:44

Soms vraag je inderdaad af wat het nut (averrechts?) van dit soort regelverscherping is. Wat je nu gaat krijgen is dat er andere framenummers op worden gelast, om zo'n liefhebbers item maar op de weg te krijgen. Het doel heiligt de middelen, zoiets. Ik heb nog een 1e type Camel zonder papieren die ik eerdaags op kenteken wil zetten. Ik hoop dat er in Italië nog een kopietje ligt, anders moet ik inderdaad een 500 of misschien zelfs 3 1/2 frame gebruiken, als ik maar kan gaan rijden

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 21 Sep 2010, 12:32

zou er nog een omweg bestaan: op kenteken zetten in BE of DU en dan pas importeren? Of wordt alles weer gezellig gelijk getrokken...

In ieder geval tot er duidelijkheid is frames met papieren scoren (die worden onbetaalbaar) en onze Belgische en Duitse kennissen te vriend houden... :roll:
In ieder geval worden de losse onderdelen spotgoedkoop, wat moet je anders met een geval zonder kenteken dan slopen en de boel los verkopen :lol:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 21 Sep 2010, 13:51

Met 'dank' aan Bussel. :(

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 21 Sep 2010, 15:56

volgens mij is dit een NL solo actie, ik heb nog niet gehoord dat er zo'n strenge regeling in andere EG landen is....

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 21 Sep 2010, 22:31

Tintin wrote:zou er nog een omweg bestaan: op kenteken zetten in BE of DU en dan pas importeren? Of wordt alles weer gezellig gelijk getrokken...

In ieder geval tot er duidelijkheid is frames met papieren scoren (die worden onbetaalbaar) en onze Belgische en Duitse kennissen te vriend houden... :roll:
In ieder geval worden de losse onderdelen spotgoedkoop, wat moet je anders met een geval zonder kenteken dan slopen en de boel los verkopen :lol:
in DU of BE keuren is gewoon mogelijk!, en dan hier in nederland op motorkenteken laten zetten, dat kan nog steeds...

Bij de TUV zijn ze beter georganiseerd mbt papieren verschaffen...

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 23 Sep 2010, 08:49

Borrani wrote:in DU of BE keuren is gewoon mogelijk!, en dan hier in nederland op motorkenteken laten zetten, dat kan nog steeds...

Bij de TUV zijn ze beter georganiseerd mbt papieren verschaffen...
Persoonlijke ervaring? Tips/tricks/adressen? :wink:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 23 Sep 2010, 13:37

of is dit de omweg.... http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/m ... _de_eu.htm
gewoon zeggen dat je 'm van je tante in Marokko gehad hebt :lol:

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 23 Sep 2010, 18:04

Tintin wrote:
Borrani wrote:in DU of BE keuren is gewoon mogelijk!, en dan hier in nederland op motorkenteken laten zetten, dat kan nog steeds...

Bij de TUV zijn ze beter georganiseerd mbt papieren verschaffen...
Persoonlijke ervaring? Tips/tricks/adressen? :wink:
persoonlijke ervaring niet, wel een redelijk aantal bekenden bij wie het is gelukt.

Volgens mij kun je als nederlander gewoon bij de TUV een motor laten keuren/ duitse papieren bij laten maken.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Sep 2010, 17:27

....... maar juist in Duitsland vragen ze er originele papieren bij. En dat doen ze hier nu ook. 'Harmoniseren' van de wetgeving heet dat. Welkom in EU-ambtenarenland :roll:

(Duitsland was altijd al héél streng bij TÜV-keuringen).

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 26 Sep 2010, 11:34

350-v-twin wrote:....... maar juist in Duitsland vragen ze er originele papieren bij. En dat doen ze hier nu ook. 'Harmoniseren' van de wetgeving heet dat. Welkom in EU-ambtenarenland :roll:

(Duitsland was altijd al héél streng bij TÜV-keuringen).
Er zijn voorbeelden genoeg waarbij ze met een fiets zonder papieren er een nieuwe ABE (Algemeinde Betriebs Erlaubnis) bij gemaakt hebben...

En goede bekende van mij woont tegenwoordig in duitsland zijn 3 1/2 moest ook nieuwe prufung ondergaan... met van die rvs open dempers erop... Dar was geen probleem... Met oldtimers schijnen ze wat soepeler te zijn

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 17 Mar 2011, 18:54

voor mensen hier met keuringsproblemen,

ik heb nog een 350 Strada frame met compleet NL kenteken over van 1976. Is een paar jaar terug nieuw zwart gepoedercoat, en is op de zichtbare plaatsen nog keurig. Aan het frame mankeert niks, alles beugeltjes, steuntjes, enz. alles heel en origineel.

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 18 Mar 2011, 09:32

GOED NIEUWS


P E R S B E R I C H T

Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs
Rijksstraatweg 269-V
3956 CP Leersum
T 0343-469955
E secretariaat@fehac.nl
I www.fehac.nl

Leersum, 17 december 2010

FEHAC behaalt succes tegen nieuwe RDW maatregel over afgifte kenteken voor oldtimers uit het buitenland

RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig weer een kenteken af indien men niet beschikt over Deel I en / of Deel II (incomplete originele kentekendocumenten).
Op 10 augustus jl. kondigde de RDW aan, dat per 16 augustus 2010 een aangepaste werkwijze (nieuwe regeling) in werking zou treden, waarbij het verplicht werd om een kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze aanpassing was nodig om op een juiste wijze uitvoering te kunnen geven aan de verplichtingen in de Europese Richtlijn 1999/37 en de Nederlandse wetgeving.

Actie van de FEHAC heeft resultaat
De FEHAC heeft direct bij de RDW tegen deze aanpassing geprotesteerd. De maatregel betekende immers een concrete aanslag op het behoud van het mobiele erfgoed, waarvoor de FEHAC zich al 35 jaar inzet. En nog wel uit een onverwachte hoek. Het mag immers bekend worden verondersteld dat van veel oldtimer voertuigen binnen de EU (van inmiddels 27 landen!) in de loop der jaren de voertuigdocumenten verloren zijn gegaan. Deze voertuigen zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden en na goedkeuring kan er opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar de bekroning op zijn werk!.

Vele eigenaren van voertuigen, die naar ons land zijn gehaald voor restauratie en waarvan geen officiële papieren beschikbaar waren, reageerden bij de FEHAC. Hun jarenlange inspanning was door deze maatregel immers “waardeloos” geworden. Mede dankzij publicaties van persberichten en uitzendingen via RTL Nieuws is de FEHAC in staat geweest om aandacht te vragen voor dit probleem.

Tevens heeft de FEHAC de RDW geïnformeerd over de situaties in andere EU landen, waar deze maatregel niet op een dergelijke manier is ingevoerd.

Deze landen hanteren veelal de voorwaarde, dat de identiteit van het voertuig vastgesteld moet kunnen worden aan de hand van het chassisnummer en andere voertuig gegevens. De FEHAC werkt daar zelfs aan mee aan de hand van de door de FEHAC afgegeven bouwjaarverklaringen. Daarnaast wordt in onze mede EU landen nagegaan of er niet sprake is van een gestolen voertuig. En als laatste voorwaarde kan aan het land, van waaruit het voertuig afkomstig is, worden gevraagd om een geen-bezwaar verklaring af te geven voor een nieuw kenteken in ons land. Kan aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt een kenteken afgegeven.

De door de FEHAC ondernomen actie en de samenwerking tussen de FEHAC en de RDW hebben er nu toe geleid, dat de RDW en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een verzoek bij de Europese Commissie gaan indienen om de betreffende Richtlijn 1999/37 aan te passen. De RDW zal vooruitlopend op en in afwachting van besluitvorming van de EC op dit verzoek, met ingang van 1 januari 2011 het weer mogelijk maken om voertuigen zonder documenten als Deel I en II (incomplete kentekendocumenten) in ons land in te voeren en op kenteken te zetten. Voorwaarde is wel dat kan worden voldaan aan de volgende eisen: positieve identiteitsonderzoek, positieve uitslag op onderzoek naar crimineel verleden van het voertuig en verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat.

De FEHAC en de ruim 60.000 leden, die via hun club zijn aangesloten bij de FEHAC, zijn zeer verheugd, dat de RDW de juiste maatregelen neemt om het cultureel erfgoed in ons land te helpen behouden en de hobby van vele oldtimer liefhebbers weer mogelijk maakt .

Informatie voor de redactie;
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met FEHAC bestuurslid Bert de Boer. Tel.no 06-54317390, e-mail: cpa@fehac.nlDit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 18 Mar 2011, 22:48

Dat is zeker goed nieuws! Ik vrees te laat voor mij want ik heb al de slijptol in de kameel gezet

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Mar 2011, 08:15

Tom wrote:Dat is zeker goed nieuws! Ik vrees te laat voor mij want ik heb al de slijptol in de kameel gezet
Onherstelbaar?

Post Reply