aandacht voor MM op het Guzzi forum

Off-topic
Post Reply
Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

aandacht voor MM op het Guzzi forum

Post by Tintin » 21 Sep 2020, 10:27

Altijd leuk als er waardering voor "ons" merk is :wink:
https://www.mgcn.nl/forum/index.php?/to ... ent=386162

Moto Morini Corsarino ZZ
door Dolf Peeters

Image

Omdat Italianen alles in elk geval vol overtuiging beginnen, waren er heel veel motormerkjes. Moto Morini was daar zeker niet de minste van. Ons fotomodel is een Moto Morini Corsarino ZZ.

In Nederland was altijd het credo ‘Een zware is je ware’. In Italië was dat anders. Het klimaat was daar in elk geval vroeger veel beter. De mensen waren kleiner dan in Noord Europa en motorrijden was – en is – echt veel meer in het leven opgenomen.

Moto Morini en tientallen andere merken maakten lichte motorfietsen
En omdat Italië niet tot de rijkste landen ter wereld behoorde waren de meeste motorfietsen er zo tussen de 50-125 cc.

Schoonheid gaat voor alles
Tel daarbij dat Italianen schoonheid prevaleren boven kwaliteit of nut en je krijgt de mooiste dingen. In de begindagen van de beurs in Imola kochten wij Nederlanders massaal motoren op die beurs. De lichte Italiaantjes kostten er bijna niets en ondanks hun overduidelijke gebrek aan praktische inzetbaarheid, werden ze vrij massaal aangeschaft. Er moet hier nog veel van dat doorgaans rode kleingoed in schuren, garages en bergingen staan te wachten op betere tijden. Dat kan niet anders. Aan de inkoopkant werden er clubsgewijs zelfs vrachtauto’s geregeld. De keuze van een driedeks veewagen was daarbij een topper. Vee=levende have, en levende have valt niet onder de transportafspraken. Dus de veewagen mocht na afloop van de beurs in het weekend wel gewoon naar Nederland rijden. En dat er geen vee, maar motorfietsen in zaten? Dat is zo’n detail waar alleen een niet Italiaan zich zorgen over kan maken.

Corsarino staat voor ‘kleine (Corsicaanse) piraat’
De laatste Morini Corsaro’s – en een Corsaro is dus een Corsicaanse piraat – waren 1200 cc of zo. Wat te modern om voor ons echt spannend te zijn. Maar wel op maat van full sized west Europeanen. De vroegere Moto Morini Corsarino zat tussen de vijftig en honderdvijfentwintig cc. En ze waren klein en zo rank dat ze tussen de bilspleet van een beetje stevige Hollander lijken te verdwijnen. Daarmee zijn ze beeldschoon, elegant op een toch bijna stoere of in elk geval dappere manier. Maar niet erg praktisch en geen esthetisch hoogstandje met een grote berijder erop. De kreet “Kijk, hij zit op een gemotoriseerde aambei!” was op zijn minst demotiverend.

De 48 cc viertakten – onze blauwe Moto Morini Corsarino ZZ komt uit 1980 – werden bijna exclusief voor de thuismarkt gemaakt. Hier in NL kregen ze als brommer een ‘no go’ bij de homologatie. In België mochten ze wel de weg op.

‘Corsarino’ betekent overigens ‘kleine piraat’. De Moto Morini Corsarino was er in verschillende versies. De meest gangbare was de ‘Z’ met zijn ‘tweepersoons’ zit, de ZT was een tikkie sportiever, er was een scrambler en de topper was de ZZ, de ‘Zeta-Zeta’, de enige supersportfiets die in een enveloppe paste.

Niet voor speedfreaks
Met 50 cc sla je zelfs met een Dell‘Orto SH 14.12.2 of UA 15BS geen deuken in een pak boter. Maar in het segment waar elke Italiaanse motorfabrikant zijn graantje probeerde mee te pikken was zo’n Piraatje een serieuze speler.

En nu? Als je aanzienlijk langer dan 165 cm (de gemiddelde Zuid Italiaanse mannenlengte in 1961) bent en meer dan een kilo of 65 weegt? Dan kom je oplopend naar je lengte en gewicht op een Moto Morini Corsarino ZZ minder serieus over.

Maar een 48 cc Moto Morini Corsarino ZZ in het halletje, in de kamer op op een schap in de boekenplank of boven de haard? Dat getuigt van een bijzonder goede smaak!

Image

Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: aandacht voor MM op het Guzzi forum

Post by 350-v-twin » 22 Sep 2020, 13:57

Dank je Dolf voor deze hulde aan de dappere Dodo's, pardon Corsarino's.

Enkele kanttekeningen moet ik helaas maken om het verhaal correct te houden, want voor je het weet gaan foutjes een eigen leven leiden.

Corsarino, altijd 48,8cc 4-takt in de diverse uitvoeringen, idd. "Piraatje",
Corsaro, 125-165cc in de diverse uitvoeringen was de "Piraat".
(V.a. 2005 meet de Moto Morini naamgenoot Corsaro V-twin 1.200cc).

De blauwe Corsarino ZZ kan niet uit 1980 komen, omdat de productie van de Corsarino vanaf 1963 t/m 1975 liep.

In NL kreeg de Corsarino geen homologatie (typegoedkeuring), omdat hij standaard voorzien was van een kickstarter met vaste voetsteunen en dat mocht niet. Trapas en kunnen fietsen op een brommer was het credo, immers "fiets met hulpmotor".

De Corsarino met de grotere kleppen en grotere 15mm carburateur werd wel op motorfiets kenteken toegelaten. Eind jaren '60 verscheen er een test in het blad Motor.

Op de z/w foto uit de jaren '50 is de productie van de 175cc Turismo te zien.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: aandacht voor MM op het Guzzi forum

Post by Tintin » 22 Sep 2020, 20:51

ik had ook al wat "onregelmatigheden" gezien, maar mag de pret niet drukken :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply