De voorvork-Nwe dichtingen

Things you can easily do yourself
Dingen die je makkelijk zelf kunt doen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

De voorvork-Nwe dichtingen

Post by mantaray » 12 Oct 2009, 12:06

Omdat we de Borriani's gingen polieren (of polijsten noemen jullie dat in 't noorden zeker he ?) was de weg vrij om nwe dichtingen in de voorvork te steken ;-)
En Sigrid aan de slag te zetten om ook die poten even op glans te brengen

Ik had er altijd tegenop gezien om daar aan te beginnen, maar het bleek een fluitje van een cent.


Het demonteren geeft wel eens problemen doordat heel het binnenwerk gaat meedraaien als je de onderste inbus wil losmaken

Gewoon alles laten zitten ( ook het spatbord) en aan de onderkant de inbus lossen door er een tik met een platieken hamer op de sleutel te geven.
Wel ff een blik bij de hand houden om de olie op te vangen :-(
Image


Inbus eruit, aan de bovenkant de stofkap opschuiven en de onderste poot zakt er zo af.

Binnenin zit een clips die je even moet verwijderen en dan kan je de dichtingen eruit prutsen.

Image

Image

Image

Nwe dichtingen eerst enige uren in de nwe vorkolie laten liggen en dan monteren.

35x47x7 is de maat
normaal gaan er 2 per poot.

Image

Ik heb er genomen met een extra stoflip, dan kan in princiepe 1 volstaan.
Nietegenstaande monteer ik er toch 2 in.

De dichtingen gaan er vrij soepel weer in en eventueel kan je ook een grote dopsleutel gebruiken om er een tikje op te geven.


Bij het monteren kan je eventueel de binnenste buis blokkeren door in de plaats van het olieaflaatschroefje een langere schroef te gebruiken.
Deze kan je beter even aanscherpen zodat je de draad niet plet, want anders heb je kans dat je de schroefdraad in de poot beschadigd bij het uitdraaien

Bovenstaande was bij mij niet nodig ik kon het spul zo vastzetten nadat ik eerst het spatbord weer had gemonteerd

Natuurlijk na het monteren geen olie vergeten....... :oops:

De vulling verschilt nogal volgens type dus even checken.
Morinileden die ook een abbo hebben op de Duitse Strega kunnen in heft64 op pag 16 een tabel vinden
Last edited by mantaray on 12 Oct 2009, 17:13, edited 1 time in total.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 12 Oct 2009, 17:08

Interessant!! Dank je Raymond.

Heb dat een aantal jaren geleden laten doen waar ik toen met mijn neus bovenop stond.

Inderdaad, die stoflip is belangrijk, dat weet ik nog.

Wat voor olie gooi je erin (dikte) en welke hoeveelheid?
In het instructieboekje wordt - geloof ik - één of andere (rode?)olie genoemd voor automatische versnellingsbakken die niet meer leverbaar is.

In mijn motor heb ik na het vervangen van de keerringen 'normale' vorkolie toegepast. Ik kan nog even de dikte opzoeken. Weet niet of je daar veel aan hebt, omdat de binnenkant van de vorkpoten bij mijn 'vroege' model anders schijnt te zijn, dan bij latere modellen.

Met binnenkant bedoel ik het 'mechaniek' onderin de poot van veren/dempen, waar de olie doorloopt. Lastig uit te leggen.
Kan je mij volgen?

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 12 Oct 2009, 17:21

Over diktes en soorten heeft ieder zo zijn eigen mening lijkt het wel.
Ik heb er normale vorkolie in, maar auto transmissieolie wordt idd ook gebruikt.

3 1/2 Strada 73-75 150cm³
3 1/2 Sport 74-76 150cm³
3 1/2 Strada 76 180 gr (paiolivork en spaakwielen)

De rest van 3 1/2 sport en strada's + de 500 allemaal 180 gr

Post Reply