Rijden met de 125H

125cc and 250 singles, 250 v-twin
125cc en 250 eencilinders, 250 v-twin
Post Reply
keesson01
Posts: 11
Joined: 27 May 2020, 08:55

Rijden met de 125H

Post by keesson01 » 14 Jun 2020, 11:11

Na de boel opgefrist te hebben ben ik gaan rijden met het apparaat. Weer een mooie ervaring!.
Wat op valt is dat er onder de 7000 toeren nagenoeg geen muziek in zit. Als ik het vergelijk met de Corsaro van vriend Ben dan heeft die veel koppel en trekt makkelijker van onderuit. Om bijvoorbeeld 80 km/u te halen op de provinciale weg van Doorn richting Amersfoort is het een kwestie van volle bak accelereren en door jakkeren in z'n 5 om aan de 80 te komen. M'n Gilera 98SS doet dat bijvoorbeeld ook veel gemakkelijker (dikke 106cc) als de 125H. Verder denk ik dat ik aan een vers zuigertje toe ben want hij rookt stevig uit de carterontluchting. Gelukkig heb ik nog een extra blokje met cylinder en kop en zal ik deze vast klaar maken om de boel over te zetten. We gaan zien wat het gaat brengen. Overigens, ik heb de boel omgebouwd naar 12V. Ik zag de Ducati spulletjes zitten en dit is overeenkomstig met de breedcarter 1 pitters. Simpel en doeltreffend. Gisteravond getest in het donker met prima LED verlichting

keesson01
Posts: 11
Joined: 27 May 2020, 08:55

Re: Rijden met de 125H

Post by keesson01 » 01 Jul 2020, 10:09

Inmiddels weer wat verder met de 125H. Zoals ik al vermoedde was de bovenste zuigerveer gebroken. Dat heeft naar mijn idee veel te maken met onzorgvuldig in elkaar zetten. De andere cylinder van het reserve blokje is inmiddels voorzien van een verse zuiger en ik wacht nu op een pakkingset van Tremezzo. Gelijk ook de kleppen en geleiders bekeken. Die zien er nog best prima uit en hebben weinig speling. Ik ga ze weer monteren. Om de boel schoon te krijgen heb ik een ultrasoon bad gebruikt dat werkte perfect

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Rijden met de 125H

Post by 350-v-twin » 01 Jul 2020, 11:00

Goed bezig!! Heb je een foto?

keesson01
Posts: 11
Joined: 27 May 2020, 08:55

Re: Rijden met de 125H

Post by keesson01 » 01 Jul 2020, 11:20

125k.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Rijden met de 125H

Post by 350-v-twin » 02 Jul 2020, 08:26

Héél mooi!! Zeker in die kleuren. Veel plezier ermee!

keesson01
Posts: 11
Joined: 27 May 2020, 08:55

Re: Rijden met de 125H

Post by keesson01 » 12 Jul 2020, 15:45

Zo, gisteren de nieuwe zuiger gemonteerd. Ook gelijk nog even de kleppen netjes ingeschuurd. Rijden met die handel!
Nu trekt ie wel redelijk en ook ook wil ie bovenin toeren lekker doorpakken. Nu gaat 80 km/u op de provinciale weg wel prima. Met zo'n superkorte slag motor kun je wel lekker toeren maken en dat wil die ook. Maar eerst nog maar niet al teveel vergen van het fietsje want de cylinder is exact op 0,06mm pas gemaakt naar mijn verse Sciam zuigertje

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Re: Rijden met de 125H

Post by Borrani » 13 Jul 2020, 13:27

Leuke fiets!

de fabrieksopgave van 11 pk? klopt volgens mij voor geen meter..

Bij 105 km/u houdt het echt helemaal op met de 125h :|

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Rijden met de 125H

Post by Tintin » 13 Jul 2020, 15:56

11 italiaanse pk's op de krukas... door het logge (voor de 350 ontworpen) onderblok blijft er verrekte weinig over aan het achterwiel weet ik uit eigen ervaring. Ik heb ook zelden harder gereden dan 100... voor de wind heuvel af :wink:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

keesson01
Posts: 11
Joined: 27 May 2020, 08:55

Re: Rijden met de 125H

Post by keesson01 » 17 Jul 2020, 16:43

Volgens mijn Excel zou de 125H bij 9000 toeren op 109,516 km/u moeten zitten.
Het vreemde wil, en dan spreek ik uit ervaring dat dit in Italië wel lukt. Het heeft heel sterk te maken met de omstandigheden. Maar ik ben wel tevreden over hoe de 125H het doet en het leuke is dat er voldoende versnellingen aan boord zijn

Post Reply