Mijn 1975 125 H

125cc and 250 singles, 250 v-twin
125cc en 250 eencilinders, 250 v-twin
Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 30 Sep 2011, 18:49

350-v-twin wrote:Hallo Ries,

kreeg een vraag uit Oostenrijk over de 125H.
I own a MORINI 125 H from 1977, frame Nr. is 24xx, and because i dont know any other owner so far I like to ask if in the MORINI CLUB NEDERLAND there is one. I need to know which oil is proper to replace CASTROL GTZ for that engine, I now use CASTROL Actevo, but in my opinion its no good. The kickstarter doesnt work right with that oil for example.
Ik heb al gemeld dat in de handleiding 2 liter Castrol GTX (20W50?) wordt aangegeven. Heeft de 125 H een droge koppeling? Als het een natte platenkoppeling is, zal hij motorfiets olie moeten gebruiken.

Is hier verder nog iets zinnigs over te zeggen?
Er zit inderdaad een natte koppeling in, maar wat voor olie er in hoort, geen idee? Ik zou er ook niet te dikke olie in doen ivm het vrij komen van de natte koppeling.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 04 Oct 2011, 10:05

inderdaad wel motorfietsolie want anders slipt de koppeling door de dopes. Verder anything between 10W40 en 20W50 will do :)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 04 Oct 2011, 11:09

OK, bedankt! Dat was ook mijn conclusie. Heb het doorgegeven.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 01 Apr 2012, 15:55

Hallo,

De technische problemen was ik nog niet kwijt...

-koppeling gaat erg zwaar
-af en toe ploffen bij stationair
-slecht afstelbaar
-gasreactie varieert
-naar mijn idee mis ik erg veel vermogen
-kickstart veert niet goed terug..

Daarom heb ik besloten het blok er uit te halen en te demonteren en kijken wat er mis is..

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Nu heb ik al een nieuwe grootste overmaatzuiger liggen... Maar horen deze grote gaten er wel in te zitten?

Image

Image

Image

De kleppen lijken mee te vallen... Ook de speling valt nog wel mee.. Ik maak me meer zorgen om de zuigerspeling...

Image

Image

Image

Weet iemand hier wat de zuigerspeling hoort te zijn bij een 125?

Mvg Ries

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 01 Apr 2012, 16:00

Je kunt ook zien op een foto dat de koppakking heeft gelekt.. Dat kan ook een oorzaak zijn van het ploffen...

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 04 Apr 2012, 12:37

Heeft iemand enig idee wat de zuigerspeling hoort te zijn in een 125h?

0,04mm?

Weet iemand of het kwaad kan/waarom de nieuwe zuigers zoveel grote gaten hebben?

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 04 Apr 2012, 13:21

Borrani wrote:Heeft iemand enig idee wat de zuigerspeling hoort te zijn in een 125h?

0,04mm?

Weet iemand of het kwaad kan/waarom de nieuwe zuigers zoveel grote gaten hebben?

mvg Ries
Staat er niets in het werkplaatshandboek over de zuigerspeling? Ik wil wel ff kijken als je dat niet hebt.

Over de grote gaten kan ik geen zinnig woord zeggen. Smering???

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 04 Apr 2012, 15:30

Mooie fiets, mooi kleurtje!

Trouwens in het motorrijwiel staat een 250cc 1 pitter/opknapper te koop, 950 euro voor de geinteresseerde(n)...

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 04 Apr 2012, 19:19

350-v-twin wrote:
Borrani wrote:Heeft iemand enig idee wat de zuigerspeling hoort te zijn in een 125h?

0,04mm?

Weet iemand of het kwaad kan/waarom de nieuwe zuigers zoveel grote gaten hebben?

mvg Ries
Staat er niets in het werkplaatshandboek over de zuigerspeling? Ik wil wel ff kijken als je dat niet hebt.

Over de grote gaten kan ik geen zinnig woord zeggen. Smering???
Inderdaad,

mijn handboek zegt 0,06-0,065 mm speling, slijtagegrens ligt bij 0,1mm..

Ik ga hier maar eens even aan meten, mijn gevoel zegt dat de zuigerspeling te groot is, maar dat de klepgeleiders toch ook een eind heen zijn.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 04 Apr 2012, 20:11

Inmiddels ben ik weer iets wijzer geworden..

-De zuigerspeling is ca. 0,1 - 0,12mm... over de grens heen dus..


-De kleppen heb ik ook even bekeken.

Deze mochten axiaal ca. 0,085mm hebben maximaal, die gaan daar ook ver over heen.. +/- 0,2mm

Echter, als ik de diameter meet van de kleppen, zit hier maximaal 0,015mm verschil in.. het lijkt mij dat ik voor de cilinderkop volsta met het vervangen van de bronzen busjes/klepgeleiders.. of kan ik die beter ook vervangen?

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 05 Apr 2012, 13:44

Borrani wrote:.... of kan ik die beter ook vervangen?

Tsja, als je toch bezig bent .....

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 06 May 2012, 17:07

Zo,

even een paar updates..

De koppeling heb ik nog uit elkaar gehad, en de stalen platen even gepoetst.. zat wat roest op, de gevoerde platen an sich waren goed. Het spul weer gemonteerd en even een nieuwe pakking geplaatst en de kickstartveer goed gezet(zat verkeerd).

Vorige week zaterdag heb ik de nieuwe zuiger(2e overmaat) ontvangen(niet op de foto). Die heb ik dinsdag bij Keizer afgegeven, de cilinder wordt op maat gehoond.

De klepgeleidebusjes (of hoe ze ook mogen heten) vervangen, en de zittingen van de kleppen met fijne slijppasta ingeslepen.

Voor het demonteren en monteren van de borgringen van de kleppen heb ik het gereedschap wat aangepast :) het is nu erg eenvoudig om dit te doen.

In de kop zitten 3x m6 schroefdraad, daarvan was er 1 slecht en heb ik voorzien van een helicoil.

Het is nu wachten tot de cilinder klaar is en dan kan het spul weer in elkaar en kunnen we kijken wat het qua vermogen opgeleverd heeft.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 09 May 2012, 17:06

Borrani wrote:Heeft iemand enig idee wat de zuigerspeling hoort te zijn in een 125h?

0,04mm?

Weet iemand of het kwaad kan/waarom de nieuwe zuigers zoveel grote gaten hebben?

mvg Ries
sorry dat ik hier wat laat op inpik, normaliter is de norm 0.01mm speling per 10mm in cilinderdiameter, dus bij een 125 met boring van 54mm, kom je op 0.05mm speling. Die extra gaten zorgen volgens mij gewoon voor extra smering. Bij een viertakt kan je onder de 'zuigerverenzone' alle kanten uit :) die extra gaten lijken me in dit geval best geen slechte zaak, er is genoeg 'steun' aangaande zuigerwand tov de cilinderwand.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Re: Mijn 1975 125 H

Post by Borrani » 16 May 2016, 21:40

Zo, we zijn ff een tijd verder...

Vandaag de nieuwe demper geplaatst, loopt stukken beter zo! Geen grote vermogens dip meer, en loopt stationair ook mooi rustig.

Ik heb eigenlijk 3 dingetjes die nog niet helemaal naar m'n zin zijn.

1 weet iemand wat voor spiegel er op een 125h hoort, of in ieder geval er redelijk op staat?
2. Mijn benzinekraan lekt.. Weet iemand het fabrikaat, en of er nieuwe pakkingen(intern) voor zijn? Of een nieuwe imitatie te koop is?
3. De koppeling plakt na stilstand.. Volgens mij zit er castrol motorfiets (oldtimer)olie 10w40 in nu. Moet ik een andere proberen? Zo ja, welke..(natte koppeling)

Alvast bedankt :mrgreen:

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Mijn 1975 125 H

Post by Tintin » 17 May 2016, 08:14

toen ik mijn 125je had plakte de koppeling ook vrij rap aan elkaar, had er toen Agip Sint 2000 in zitten... misschien gewoon iets met het plaatmateriaal?
Probeer anders eens een moderne semi synth motorfietsolie, die zijn speciaal voor natte kopelingen dus zou toch enige verbetering moeten geven.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply