Hoe beoordeel je de vonken? Stationarafstelling Carbs....

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Hoe beoordeel je de vonken? Stationarafstelling Carbs....

Post by evschothorst » 11 Jun 2010, 19:58

Ik heb problemen met starten...vooral bij starten is de carburateurinstelling ook heeeel erg kritisch.
Nu ben ik gaar en moe van proberen, ofschoon de morini vanmiddag voor de rit eigenlijk ok starte, kickstarter, 2,3 maal "dummy" en dan 1x met onsteking, loopt.

Eigenlijk is dat sleichte starten al langer een probleem, voor n jaartje op vakantie in griekenland heeft mijn aallerleifste al "beloofd" dat ze de volgende vakantie NIET met aandrukken helpt en ik t zelf maar allen moet doen (met tent enzo overdrwar is dat slecht duwstarten en erop spingen, moet als ik toch op de morini wil! en eigenlijk heeft ze gelijk. Probeer maar eens: manlief op de motor met "Gepäck", en vrouwlief aanduwen na een tankstop, onder toewiend oog en aanmerkingen van de griekse mannelijke bevolking die overal wel aanwezig is....

Inmiddels heb eniges uitgeprobeert en dacht ervan af te zijn Toch niet helaas.
Konkreet: met de scoop op de onstekingsspoel heb ik bij kicken een goeie 100V. Bij lopende machine gaat dat hoger natuurlijk, pakweg richting 200V bij iets verhoogd stationair. Bougies nu met n weerstand en iridiumputjne, hat even nix anders, maar zou toch ook moeten lopen? (andere zijn besteld,,,,duurt n momentje)
Bij kicken heb ik met "grotere" elektrodenafstand een vonk(je?) Dan meit kleinere afstand bougies erin gezet, geschat een dikke mm.
Ik vraag me af, hoever kunnen vonken gaan bij stattionair in vrije lucht (1 bougie eruit en proberen?)Is die vonk te vergelijkmen met andere autos, motoren , of toch zwakker/dunnere vonk?
Ik zou erg geholpen zijn met wat vergelijkmaterial hoe sterk die vonk moet zijn, hoe de carburateur met/zonder choke zich gedraagt...
Evtl scoopbeelden(?) bij kicken bijvoobeeld?(naje misschien heeft iemand daar meer ervaring?) Ik heb wel wat scoopbeeldjes op internet gevonden van een zelfbouw test-ding, mar denk niet dat die gelijk zoudne zijn...

Dan de karburatuer...ik heb n 400 morini. dat is ca. blok van de 350 met carbs van de 500....hebben ze voor DE gmaakt ooit.
Als ik een BEETje anders afstel (stationarie luchtschroef) , zeg maar n half slagje, heeft dat weinig effekt op t stationair lopen, maar een helehoop op t startgedrag. Overigens, als t niet steenkaoud is, is de choke bijn mij zinloos. Eventueel smorgens even met choke kicken, dan zonder aantrappen....
ook daar een beetje vergelijkmateriaal zou me vast wel helpen!

Groeten uit omgeving Hamburg van een nog steeds enthousiaste , bezwete menselijke startmotor....(zo voel ik me nu een beetje)

PS
Mijn nood is hoog: Ik moet ook mijn A, mijn allerliefste, dit uitleggen, anders geen kans dat wij met ons vieren (A + ik, de morini en de triumph) erop uit kunnen zonder krisis te riskeren.
En t ritje had vanmiddag echt wat moois, pakweg goed 100 km elbdeichaf en toe toch wat vlotter..met redelijk ooi weer! Motiveert wel!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 11 Jun 2010, 23:50

Heb je de weerstand van de ontstekingsspoel gemeten :?: :?:
Volg de kabel die uit het motorblok komt vanaf de dynamo. Daarin zitten:
2 x geel
1 x groen
1 x rood

Maak deze groene kabel los van de zekeringenkast en meet 'm door ten opzichte van aarde/frame. Welke waarde lees je dan af?
Alles onder de 190 Ohm is al verdacht. Onder de 180 Ohm krijg je problemen en nog lager wie-ie nier meer starten.

Ik heb diverse spoelen doorgemeten: die waren allemaal 220 Ohm en daarop start de motor vlot. Volgens het 'blauwe boek' zou de spoel zelfs 300 Ohm weerstand moeten hebben

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 12 Jun 2010, 06:31

Tuurlijk, weerstand is een beetje afhankelijk van temperatuur, iets onder 200Ohm koud. Ik heb ook n ander spoeltje geimproviseerd (niet in de oven met lak behndeld en met iets (te?) dunner draad, waarde weet itk zo even niet meer) geeft t ongeveer t zelfde optissche vonkeffekt, of misschien eerder nog iets slechter.
Overigens ziet t "orignieel" spoeljte er heel erg mooi uit, schoon, zonder krakkels enzo. en erg dik met lak verzegelt is beslist ook niet te heet geweest zo te zien. Lijkt ne boven verdacht als ik hierop afgaan kan.

Ontstekingsspoelen doen beide hetzelfde , ook als je er eentje afkoppelt.

Ik weet niet of ik wel zoeken moet in de onsteking, ik heb geen idee als vergelijk hoe "goeie" vonken eruit zien. In vergelijk met andere fietsen lijikt deze me wat dunner (in zonlicht bijna niet te zien)...
Mijn laverda en tiumph bijvoorbeeld hebben een wat krchtiger, meer energierijke vonk zo op t gezicht...

Over die spoel, een idee welke zefinduktue hij zou moeten hebben? of welke stoom/spanning hij bij kicken leveren moet?

naja, vandaag vroeg eruit, laverda moet ook even uitgelaten worden: trefje+toer! mooi weer hier, en dat is zelden genoeg!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 12 Jun 2010, 10:52

Als je de eerste serie (zwarte) transducers hebt, dan is de vonk idd iets "mager". Als alles technisch in orde is moet de motor op die dunne vonken toch goed lopen.

Het mooiste zou zijn als je pickup/transducers/dynamo zou kunnen wisselen voor een set die zéker in orde is. Overigens is onder de 200 Ohm als enigszins 'verdacht'. Indien de spoel is doorgeslagen wordt de weerstand bij hogere temperatuur alleen maar minder en zal de motor steeds slechter lopen en slechter starten.
evschothorst wrote: Over die spoel, een idee welke zefinduktue hij zou moeten hebben? of welke stoom/spanning hij bij kicken leveren moet?
Dat heb ik nooit gemeten, helaas .....

Als je er niet uitkomt en je niet zeker weet of de carburateurs OK zijn en de juiste bezetting hebben, dan zou ik eens contact opnemen met de heer Alexander. Hij heeft destijds de 400cc modellen voor de Duitse markt gebouwd. Naar ik heb begrepen had hij zoveel onderdelen (als importeur) dat hij daarvan een aantal "AMEX" motoren heeft samengesteld. Hij zou daarom goed moeten kunnen nagaan wat er met jouw motor loos is.

AMEX
ALEXANDER - MOTOR - EXPORT
Irma Alexander
Riehe 9
D-31547 Rehburg-Loccum
Tel + Fax: +49 (0)5037-978451

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 15 Jun 2010, 18:33

het vervolg...
Inmiddels nieuwe bougies zonder weerstand erin, elektrodenafstand ca 0,9 (standaardgroote zo gelaten) Geeft voor t oog mischien een iets beter vonkje,en start koud als "vanouds" dus metbehoorlijk aandringen.
De carbs synchroon gesteld, en wat geprobeerd zonden balansslangetje.
De achterste carburatuer/cylinder loopt schijnbaar wat "moeilijker" in ieder geval iets andere luchtinstelling (gevoeld) wat echter MET balansslangetje weg is??? Cylinder heeft de neiging onder een bepaald toerental zonder balasnslangetje af te sterven , maar met balansslang is dat weg??? Warm start de motor nu snel op de eerste kick meestal, zelf met mider krachtig "stampen"...maar koud blijt het een probleem.
Overigens , de bougies die eruit kwamen waren veel te zwart (geen olieverbruik), kan echter komen van probeersels bij instellen....

groet, en mooi motorweer gewenst, E

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 15 Jun 2010, 19:56

evschothorst wrote:het vervolg...
Inmiddels nieuwe bougies zonder weerstand erin, elektrodenafstand ca 0,9 (standaardgroote zo gelaten) Geeft voor t oog mischien een iets beter vonkje,en start koud als "vanouds" dus metbehoorlijk aandringen.
De carbs synchroon gesteld, en wat geprobeerd zonden balansslangetje.
De achterste carburatuer/cylinder loopt schijnbaar wat "moeilijker" in ieder geval iets andere luchtinstelling (gevoeld) wat echter MET balansslangetje weg is??? Cylinder heeft de neiging onder een bepaald toerental zonder balasnslangetje af te sterven , maar met balansslang is dat weg??? Warm start de motor nu snel op de eerste kick meestal, zelf met mider krachtig "stampen"...maar koud blijt het een probleem.
Overigens , de bougies die eruit kwamen waren veel te zwart (geen olieverbruik), kan echter komen van probeersels bij instellen....

groet, en mooi motorweer gewenst, E
De electrodenafstand lijkt mij wel erg ruim. Welke transducers heb je op de motor: zwart, grijs hoekig of grijs met bult? Ik zou de electrodenafstand op 0,6 zetten. Dat afsterven komt misschien door te ruime electrodenafstand. Wat óók helpt zijn de Ariete bougiedoppen, zonder weerstand.

Zwarte bougies duidt op te rijk mengsel. Bij een motor met standaard carb. bezetting en standaard luchtfilter hoef je de mengselschroeven maar 3/4 tot 1 slag uit te draaien. Vandaar preciezer afstellen. Met deze temp. moet de motor met 1 trap (zonder chole) te starten zijn.

Succes!!

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 15 Jun 2010, 21:05

Oude zwarte transducers heb ik, begin 80-er jaren...

Mijn mengselschroen zijn 1 tot 1,5 , afgesteld op gehoor/toerenteller ., warme motor en t hoogste toerental/ mooiste motorloop opgeszocht.
Ist dat ...ok?

Die elektrodenagstand,moet die echt zoooo klein (0,60?). naja,probeer ik natuurlijk graag! (dank voor de tip)
Mijn doppen zal ik ook nog even bekijken (met de multimeter *.) of die miet/zonder R zijn...

Overigens, nu "zonder" luchtfilter, hoofdsproeiren van 118 naar 124 (118 was zeker te krap, liep met gesmoorde carb beter als met helemaal open.)
Daarmee moet ik nog wat expirimenteren. Mijn probleem lijkt nu geen voillast, maar veel meer 4000-5000 touren/ 1/3 gas....Daaonder loopt t bes ok, hoog toerental ook.
Morgen maar dran, hoelijk heb ik tijd (en zin bij dit mooir weer!)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 16 Jun 2010, 18:22

evschothorst wrote:Oude zwarte transducers heb ik, begin 80-er jaren...

Mijn mengselschroen zijn 1 tot 1,5 , afgesteld op gehoor/toerenteller ., warme motor en t hoogste toerental/ mooiste motorloop opgeszocht.
Ist dat ...ok?

Die elektrodenagstand,moet die echt zoooo klein (0,60?). naja,probeer ik natuurlijk graag! (dank voor de tip)
Mijn doppen zal ik ook nog even bekijken (met de multimeter *.) of die miet/zonder R zijn...

Ja, de electrodenafstand moet eigenlijk 0,5 zijn bij de zwarte transducers. Je hebt zelf al vastgesteld dat de vonk klein is. Een wonder dat de motor op 0,9 überhaupt nog start en loopt. Dan moet de ontsteking wel erg in orde zijn :D

Daarom moet 0,6 kunnen. Heb mij zelf een aantal jaren geleden vele slagen in de rondte gezocht waarom een 350 Sport niet wilde starten. Bleek ook dat de standaard electrodenafstand véél te véél was. Vriend van mij raadde mij aan deze op 0,5 in te stellen en voila, daarna liep de motor gelijk.

Heb je de carburateurs ook gesynchroniseerd? Dat wil zeggen met een vacuum meters op de aanzuigrubbers? Dat scheelt ook weer een hoop.

Over de sproeierbezetting kan ik verder weinig zeggen:
A) omdat je een 400cc hebt,
B) omdat je K&N filters (of soortgelijk) hebt,
C) carburateurs voor de 500cc hebt.

Ik zou toch echt AMEX even bellen over de sproeierbezetting die zij destijds gebruikten. Volgens mij is dat ook nergens beschreven. Ik heb wél de sproeierbezetting van de 500cc 5-bak, 500cc Camel, 1e serie, 501 Camel X2. Van de 400cc Dart heb ik geen gegevens.

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 16 Jun 2010, 21:25

Ik weet een goeie site waar dat op staat: *.-)
Leuke verrasing:
http://www.motomoriniclub.nl/buyD.html
Daar staan ook sproeierbezetttingen voor oa. de 400 *.-)

Overigens, mijn hoofdsproeier was 118 naald meen ik X9 zal ik wel niet goed afgeleuen hebben want op de site staat X19? ook op 1e keping.
dat was met origiale Lufies. Met de K&N nu, 124 en 3e inkeping voor de naald. Nog steed luchtschroefveel meer als gebruikelijk zo*n anderhalve slag misshcien eerde 1/8 meer nog.
Zo_n vraag, van standaard luchtfilter naar "open" K&N achitge, wat zijn der ervaringscijfers voor andere morinis met sproeierverandering?

Overigens zijn de bougies nu op 0,55, geen echt verschil zo op t oog.
Starten: 1-4 trappen, en slaat dan net niet aan. sationiar toerental is koud ook wat llag, warm 1800 toeren. maar ik heb nu zin in een biertje en Voeten Hoog .....
Bedankt noch voor de tips!

huub
Posts: 2
Joined: 05 May 2010, 10:52

Post by huub » 18 Jun 2010, 11:19

ik weet maar één goede oplossing , een andere ontsteking.
de originele installatie op een morini is redelijk marginaal , dus als de wind verkeerd staat moet je 5 keer trappen of aanduwen. :oops:
Een goed werkende ontsteking is echt een bizar verschil, plotseling loopt zo'n ding betrouwbaar 800 rpm stationair, en kun je hem met één druk op de kickstarter starten.
zelfs de originele electrische starter blijkt dan uitstekend te kunnen werken.

je kunt even checken hoe je mengselschroeven staan, hij moet ongeveer op anderhalve slag uit staan.( 540 graden) staat hij veel meer , of juist minder uit heb je andere stationairsproeiers nodig.
als je de choke niet zinvol kunt gebruiken ben je aan kleinere choke sproeiers toe.
de rest van de sproeierbezetting is voor het starten niet relevant.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Jun 2010, 10:02

huub wrote:ik weet maar één goede oplossing , een andere ontsteking. de originele installatie op een morini is redelijk marginaal , dus als de wind verkeerd staat moet je 5 keer trappen of aanduwen. :oops: Een goed werkende ontsteking is echt een bizar verschil, plotseling loopt zo'n ding betrouwbaar 800 rpm stationair, en kun je hem met één druk op de kickstarter starten. zelfs de originele electrische starter blijkt dan uitstekend te kunnen werken.
Het maakt idd veel verschil. Met de latere grijze ontstekingskastjes (met bult) blijft de motor ook gewoon stationair lopen ipv automatisch uit te gaan bij het stoplicht. Meest ideaal compleet nieuwe set. Of origineel van Nuovaray, of digitaal van Volker Sachse.
huub wrote:je kunt even checken hoe je mengselschroeven staan, hij moet ongeveer op anderhalve slag uit staan. (540 graden) staat hij veel meer , of juist minder uit heb je andere stationairsproeiers nodig.
als je de choke niet zinvol kunt gebruiken ben je aan kleinere choke sproeiers toe.
Dat is al teveel. 2 weken geleden mij laten overtuigen dat 3/4 tot 1 slag (270-360 graden) uitdraaien al voldoende is. Mijn motor met standaard carbs/bezetting, standaard luchtfilter loopt er perfect op. Gemiddeld 1:23 op snelweg en B-wegen.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 22 Jun 2010, 22:52

toevallig op het duitse morinitreffen dit weekend over afstelling van een 500 gehad die erg slecht starten wou
daarbij bleek dat de sproeiers te groot waren en het mengsel te vet

al de morinis die ik gehad heb hadden choke nodig voor de eerste start
mag ik daaruit afleiden dat de jouwe ook teveel eten krijgt omdat je zonder choke kunt starten ?
Probeer eens op het Duitse forum en spreek daar bv Grufti eens aan
Ook zijn er daar meer mensen met Amex 400 machines

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Jun 2010, 00:36

mantaray wrote:toevallig op het duitse morinitreffen dit weekend over afstelling van een 500 gehad die erg slecht starten wou
daarbij bleek dat de sproeiers te groot waren en het mengsel te vet

al de morinis die ik gehad heb hadden choke nodig voor de eerste start
mag ik daaruit afleiden dat de jouwe ook teveel eten krijgt omdat je zonder choke kunt starten ?
Probeer eens op het Duitse forum en spreek daar bv Grufti eens aan
Ook zijn er daar meer mensen met Amex 400 machines
Als het boven de 18 graden is moet een Morini zonder choke kunnen starten. Zowel mijn Strada, als mijn Kanguro starten "gewoon" zonder choke bij dit weer. Meestal 2e of 3e trap lopen. Als ik goed trap, soms ook wel 1e trap.

De Kanguro liep te vet, nu niet meer. Wel standaard carb. bezetting.

Post Reply