Page 1 of 1

Koppeling wreed

Posted: 23 Dec 2018, 15:48
by Harry
Hallo, ik heb een moto Morini sport uit 1980, loopt verder goed maar de koppeling is heel wreed vooral het laatste stukje, meestal slaat hij me uit met wegrijden.
Ik heb de koppeling uitelkaar gehaald maar kan niet echt vinden waar het nu in zit. Wat me wel opvalt ik zie geen ''bolle'' stalen plaat, verder vernam ik dat de stalen ring die in de nylon tussen ring valt iets voor de nylon ring uitsteekt waardoor ik de conclusie trek de binnen korf komt niet tegen de nylon ring aan. Kan dit een oorzaak zijn van het slecht functioneren van de koppeling? Heeft iemand hier ervaring mee? Waar kun je onderdelen bestellen voor zo een motor, W. Tritsch doet het niet meer las ik.
Ik probeer een foto te plaatsen.

Re: Koppeling wreed

Posted: 28 Dec 2018, 11:08
by Tom
Heb jij even mazzel dat er zoiets als 'het internet' bestaat:

https://www.youtube.com/watch?v=PdhuQTXPiR8

Veel plezier!

Re: Koppeling wreed

Posted: 28 Dec 2018, 15:12
by Harry
Dat is em, mooi filmpje , het beantwoord mijn vragen,
Bedankt!

Re: Koppeling wreed

Posted: 30 Dec 2018, 11:12
by hombre
ik had ook zo'n happend geval, als ik de korf aantrok dan zat hij gelijk vast dus dacht ik, ik stop er nog zo'n ring tussen. Hij liep mooi vrij, maar er was niet mee te rijden. Ik bleek te dikke ringen onder de 4 imbussies te hebben gedaan (die afgedekt worden door die nylon ring). Toen ik dit had opgelost en de gebruikelijke set-up had was het probleem weg...

Re: Koppeling wreed

Posted: 30 Dec 2018, 17:48
by Harry
Ik heb de koppeling nu weer in elkaar gezet t is iets beter maar nog niet goed , als ik aan de koppeling handel trek , komen er krakende geluiden van de afdekplaat, dat gaat niet mooi smooth maar ietwat hakkerig.
Het kan nog zijn dat de stangetjes die door t blok gaan iets verbuigen tijdens het aan trekken en dan stroef door de wand van de versnelling as gaan. moet dat ook nog eens bekijken, k weet anders ook niet meer.

Re: Koppeling wreed

Posted: 31 Dec 2018, 11:55
by 350-v-twin
Krakend geluid van de afdekplaat is iets anders dan een "happende" koppeling. Je hoort altijd wel iets geluid van de deksel komen. Wat voor kabel heb je? Een normale kabel, of een buitenkabel die aan de binnenkant gevoerd is met teflon? Zo'n kabel kan ik je van harte aanbevelen. Daarmee wordt de trekkracht van de koppelingshandel beduidend minder en is daarom veel beter voor je pols.

Mocht je willen wisselen, ik heb een splinternieuwe, telfon gevoerde kabel voor een Sport ter overname. Kabel is nooit gebruikt.

N.B. de kabel moet mooi vrijlopen, met een boog, zonder rare knikken. Aan één van de bobines zit een beugeltje waar de kabel doorheen loopt.

Re: Koppeling wreed

Posted: 31 Dec 2018, 12:10
by Tom
Kijk ook ff naar het heveltje, en metname de stelbout, aan de andere kant van het blok.
Zoals hierboven gezegd wordt, een goede kabel (mooi vrije loop) en koppelingshevel is ook belangrijk. Kraken ken ik niet, tenzij er zand/ roest ergens tussen zit? Het is en blijft een wrede droge koppeling, die onder de meeste omstandigheden het wel zal doen, dus kromgetrokken platen etc. / sporen van mishandeling, het beïnvloed de functionaliteit en 'soepelheid' tot in het extreme. Daarbij zie ik vaak dat de (geklonken) m7 bouten losgeschoten zijn van de binnenkorf. Die kun je aan de achterkant weer vastlassen en vlak maken met een schuurschijf op de slijptol.

Re: Koppeling wreed

Posted: 31 Dec 2018, 13:28
by hombre
Harry wrote:
30 Dec 2018, 17:48
Ik heb de koppeling nu weer in elkaar gezet t is iets beter maar nog niet goed , als ik aan de koppeling handel trek , komen er krakende geluiden van de afdekplaat, dat gaat niet mooi smooth maar ietwat hakkerig.
Het kan nog zijn dat de stangetjes die door t blok gaan iets verbuigen tijdens het aan trekken en dan stroef door de wand van de versnelling as gaan. moet dat ook nog eens bekijken, k weet anders ook niet meer.
Die stangetjes zullen niet zo gauw buigen denk ik, anders wellicht checken op braampjes dat ze nergens achter blijven steken?
En wat kraakt er? Als de motor loopt tijdens het wegrijden?
Wat ook een oorzaak kan zijn is een flink ingeslagen koppelingshart, dat kan je ook zien in het filmpje van Paul Compton...

Re: Koppeling wreed

Posted: 01 Apr 2019, 15:19
by Harry
Hoi,
Ik heb al die tonnetjes enigszins uitgeschuurd de veren de buiten zijde iets geschuurd, koperslib op de drukstift op de deksel en een gevoerde kabel teflon. De koppeling is nu goed, boterzacht!.
Teven heb ik 2 nieuwe carburateurs aan gebracht, Dell orto 26 mm FS, hier door moest ik op de inlaat en luchtfilter van de carburateur plastic bussen draaien, en achter de benzine ingang een kunststof busje van 6 mm. de oude sproeier bezetting erin dus 112 hoofdsproeier en 50 stationair. Stationair loopt ie nog niet perfect, hij blijft niet echt doorlopen, wel even maar daarna zakt ie weg ,daar moet ik nog even bij, maar lopen als een kogel vooral boven de 6000 rpm

Re: Koppeling wreed

Posted: 03 Apr 2019, 10:19
by 350-v-twin
Niet lekker stationair blijven lopen komt veel voor. Heeft o.a. te maken met het ontwerp van de ontsteking, n.l. de pickup op de nokkenas. Heb daar eens een hele verhandeling over gelezen in het Duitse blad "La Strega".

Hier een filmpje van mijn vroegere 3½ Sport (1975). Laatste stadium van de restauratie. Liep al best goed stationair en was nog niet eens afgesteld met stoboscoop en vacuum meters, zie https://www.youtube.com/watch?v=RPqy4rDj6lM

Re: Koppeling wreed

Posted: 03 Apr 2019, 22:00
by Harry
Hoi,
Bedankt voor de info, mooie Morini in t filmpje!
Start ook even wat vlotter als die van mij.
Ik ga er nog even mee verder.
groet Harry

Re: Koppeling wreed

Posted: 04 Apr 2019, 11:53
by 350-v-twin
maar waarom heb je andere carburateurs geplaatst? Standaard hoort er de Dellorto VHB 25 BS op, dus geen 26mm.

Re: Koppeling wreed

Posted: 05 Apr 2019, 22:40
by Harry
Hij stotterde steeds tussen de 4500 en 5500 toeren, hoogst irritant rijden , je moet dan steeds"" melken"" met het gas.
Ik heb verschillende mensen , monteurs ,gevraagd wat dit kon zijn, Een iemand heeft er zelfs tijden mee bezig geweest en heeft de ontsteking versteld maar dat was het ook niet.
Ik heb me zelf er maar eens in verdiept, met als resultaat hij stottert niet meer!
T was nog wel een aardig klusje ook , maar t is me gelukt als amateur!