koppelingplaten

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

koppelingplaten

Post by gird » 18 Oct 2017, 19:57

Hoi ik ben sinds een jaar in het bezit van een fraaie 350 strada modeljaar 1975.
Het naar vrijstand schakelen met draaiende motor is bijna onmogelijk,voor de rest loopt en rijdt de Morini perfect.
Ik vermoed dat dit komt doordat de koppelingsplaten wat verglaast zijn en wil daarom nieuwe platen monteren.
Mijn vraag is of er verschil is in koppelingsplaten tussen de diverse types en bouwjaren.
alvast bedankt voor een antwoord of tip,

groeten Gird

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: koppelingplaten

Post by mantaray » 19 Oct 2017, 07:33

Bij mijn weten niet.

Zou de korf even uitshimmen en vrijschakelen terwijl de bike nog in beweging is.

gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

Re: koppelingplaten

Post by gird » 19 Oct 2017, 19:16

Bedankt voor de reactie,terugschakelen naar vrij heb ik natuurlijk altijd geprobeerd bij nog rijdende motor.
Heeft iemand een adres voor nieuwe koppelingsplaten. Ebay heb ik al gezien maar 30 euro verzending vind ik nogal grof.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: koppelingplaten

Post by 350-v-twin » 19 Oct 2017, 23:47

Bij mijn weten bestaan er voor de verschillende bouwjaren geen verschillende typen koppelingsplaten. Leverancier is Surflex, zie
http://www.surflexclutches.com/Surflexc ... ane%29.pdf

Wat van belang is, is de metalen plaat 2 M 13. Deze is dunner dan de andere metalen platen (62 M 43) en hij is conisch (licht gebold). Zie de afbeelding op de Surflex website. Het maakt niet uit of de plaat met de bolling naar achteren of naar voren wordt gemonteerd, maar hij moet er wel als 2e in. Je kunt de bolling vaststellen op een vlakke ondergrond als een glasplaat o.i.d.

Nieuwe set platen is gewoon leverbaar via b.v. NLM in Engeland of Tritsch in Duitsland. Waarschijnlijk kan TLM in Nijmegen 'm ook wel leveren.

--------
N.B. had zelf 2 jaar geleden ook problemen met koppelingsplaten. De platen van een restauratiemotor voldeden aan de eisen die in het werkplaatshandboek staan. Toch bleven de platen slippen, ook na ontvetten. Uiteindelijk een compleet nieuwe set gemonteerd en het probleem was opgelost.

gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

Re: koppelingplaten

Post by gird » 20 Oct 2017, 18:41

bedankt ik ga een set bestellen.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: koppelingplaten

Post by 350-v-twin » 22 Oct 2017, 11:46

Ik kom toch nog even terug op het probleem met de neutraalstand. Ik heb nog even navraag gedaan bij een vriend. Hij schrijft:

"Problematische vrijstandselectie een inherent probleem in het ontwerp van de v twins. Je kan dus allerlei onderdelen vervangen maar het verdwijnt niet. Het enige dat wellicht iets helpt is het monteren van de nylon schijf met shim tussen binnentrommel en buitenkorf van de koppeling. Garantie dat het veel brengt is er niet. Er zijn geen verschillende types koppelingsplaten, alleen oppassen met de 1e beklede plaat en de laatste onbeklede plaat, die beiden maar op een manier en op een plek gemonteerd kunnen worden".

Nu wil het geval dat ik jaren geleden problemen had met het slecht aangrijpen van de koppeling op mijn '73er Strada. Bij de vroege modellen ontbreekt deze nylon schijf. Op latere modellen werd eerst een bronzen schijf gemonteerd en nog latere modellen hebben een witte/nylon schijf. Die witte/nylon schijf is toen met een shim in de koppeling gemonteerd, dus inderdaad tussen binnentrommel en buitenkorf, maar daarvoor moesten (dacht ik allebei) deze onderdelen vervangen worden door latere exemplaren, omdat anders de nylon schijf er niet tussen past. Daarna greep de koppeling perfect en lineair aan. Een geweldige verbetering. Noch op deze Strada, noch op mijn Kanguro heb ik problemen met het vinden van neutraal.

Mocht je een nylon schijf en shim overwegen, vergeet dan niet dat daar de passende binnentrommel en buitenkorf bijhoren. Zo'n exemplaar nylon schijf heeft hij wel. De andere 2 weet ik niet zeker, zou ik moeten vragen.

Op deze foto zie je de witte nylon schijf linksonder:
Image

gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

Re: koppelingplaten

Post by gird » 24 Oct 2017, 10:29

De koppelingsplaten zijn inmiddels in bestelling,heb uiteraard met Morini geen ervaring maar met andere merken is het moeilijk in vrijstand schakelen toch vaak op te lossen met veranderingen aan t platenpakket.Dit is ondermeer t geval bij Ducati die volgens mij wat blok opbouw betreft ( v twin ) toch veel overeenkomsten heeft. Ga het proberen en laat te zijner tijd wel horen wat t resultaat is.
bedankt groeten Gird

gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

Re: koppelingplaten

Post by gird » 28 Oct 2017, 14:34

Iemand een tip hoe ik zonder speciaal gereedschap de koppelingsplaten kan vervangen zonder de 5 bevestigingspunten te beschadigen? Zitten erg vast.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: koppelingplaten

Post by 350-v-twin » 28 Oct 2017, 15:34

Daar bestaan speciale schroevendraaiers voor, dus toch speciaal gereedschap... Er zit een uitsparing in het vlak dat normaal in de schroef gaat.
Deze is van het merk Belzer, type 8090, 3,0x14x150, zie http://www.werkzeuge-spezial.de/schraub ... rers_id=18

Image

Verder goed inspuiten met kruipolie en minstens 24u laten inwerken. Als dat niet werkt dan een luchtsleutel erop.

gird
Posts: 12
Joined: 18 Oct 2017, 19:44

Re: koppelingplaten

Post by gird » 28 Oct 2017, 16:07

bedankt,ik had zelf al een schroevendraaier uitgeslepen maar deze bleek niet sterk genoeg,de punten verbogen.
zal dus toch speciaal ger. moeten bestellen,eerst nog even in de kruipolie zetten.Compressor met luchtgereedschap heb ik maar hoe je zoiets in n luchtsleutel zet is mij onduidelijk.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: koppelingplaten

Post by 350-v-twin » 28 Oct 2017, 16:37

het gaat erom dat je met een plotselinge klap/schok meer kans hebt die moeren te lossen. Mocht je ze vernieling in helpen, ze zijn nieuw te leveren. Als je de boel weer monteert gebruik dan een klein beetje koperpasta op het schroefdraad. Dan krijg je ze in de toekomst n.l. wél los.

N.B. de Italiaanse Morini Club verkoopt verbeterde moeren met zeskant, onderaan deze pagina: http://www.morinispecial.it/joomla/inde ... ent&id=178

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: koppelingplaten

Post by Tintin » 31 Oct 2017, 14:03

ik gebruik al jaren een uitgeveilde gewone schroevendraaier, hij moet wel voldoende dik zijn. Ooit gekocht bij een landbouwtechnische winkel (Kieft IJzerwaren Putten)
zoiets http://www.kieftijzerwaren.nl/Handgeree ... 100/6.html
zal thuis ff kijken/nameten welke maat ik heb. Die past namelijk precies op de koppeklingsschroeven qua breedte en dikte
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: koppelingplaten

Post by hombre » 01 Nov 2017, 10:45

Ik had de mijnes ooit uitgeleend, maar de lener had hem om zeep geholpen. Ik heb van hem toen een mooi zeskantding teruggekregen met een een uitgeslepen schroevedraaier erop in een dopje, die past dus keurig op je ratel, luchtsleutel enz. enz. Zal een fotootje plaatsen...

Overigens moet het mogelijk zijn om vlak voor stilstand hem in z'n vrij te tikken, zelfs bij m'n Camel met z'n stangengedoe om links te schakelen gaat dit altijd prima.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: koppelingplaten

Post by Tintin » 02 Nov 2017, 08:46

ik heb een PB SWISS TOOLS Type: 102/8
die heb ik wel smaller moeten vijlen maar oersterk! Dus wellicht past ook een kleinere maat, ff met een schroef richting de gereedschaphandel
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: koppelingplaten

Post by 350-v-twin » 02 Nov 2017, 11:00

Tintin wrote:ik heb een PB SWISS TOOLS Type: 102/8
ff met een schroef richting de gereedschaphandel
:shock: ....die kan hij nou juist niet loskrijgen.

Post Reply