toch NGK BP7EVX

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

toch NGK BP7EVX

Post by mantaray » 24 Oct 2009, 11:21

Na mijn "ervaring " met de opgebrande bougie en annex zuiger ben ik toch overgegaan naar een kouder type.

Image

Dat ngk 7 te koud zou zijn vind ik eigenlijk alleen maar op de Nederlandse Morinisite (misschien rijden die jongens te tam LOL Gas Geveuuuuuuh)
De zwartere aanslag op de 7 's is ook te wijten aan de samenstelling van de huidige benzines.

Voor de volledigheid toch even vermelden dat het waarschijnlijk een erg vroege ontsteking was.
Ik heb de fout begaan door te denken dat een contacloze ontsteking niet varanderd.
Eigenlijk klopt dat niet helemaal... Je hebt bv ook nog een aantal mechanische delen die kunnen slijten en uitwerking hebben op de stand van de pickup.
Bv het rekken van de riem etc

In ieder geval ngk BP6EVX steek ik er niet meer in en ik ga over op de ngk BP7EVX .
Die dingen kosten hier 12€, op ebay vond ik ze voor een fractie en er zijn er nu onderweg van de UK ( 4 stuks incl verzending @ 29)
Item number: 360143614927

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 24 Oct 2009, 16:17

Hoi Raymond,

mijn morini rijdt ook met BP7 maar dan de ES uitvoering..
Die zat er in, en die heb ik er ook weer nieuw in geplaatst, ook omdat het bougiebeeld van de oude bougies prima was.

In het handboek staat dat je de ontsteking moet flitsen bij 6000 rpm, zit veel curve in een morini ontsteking!

Bij mij stond het spul ook verkeerd, en toch maar gecontroleerd, nu staat het pijltje van de stator bijna tegen het streepje van het carter(zat veel verschil tussen).

Mijn morini blok gaat ook uit elkaar deze winter, heb weinig compressie, ondanks dat hij wel aardig goed loopt, wil ik het perfect hebben.

mvg

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Oct 2009, 11:19

Borrani wrote: Mijn morini blok gaat ook uit elkaar deze winter, heb weinig compressie, ondanks dat hij wel aardig goed loopt, wil ik het perfect hebben.
mvg
Hoeveel heb je gemeten? Ben benieuwd.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 25 Oct 2009, 19:40

Borrani wrote:Hoi Raymond,


In het handboek staat dat je de ontsteking moet flitsen bij 6000 rpm, zit veel curve in een morini ontsteking!
Ja want op 1500 toeren staat ie bij mij ong 1 cm rechts van het het merkteken.

Mijn pickup is aardig wat opgeschoven.


Image

Mijn stuurtijden van de nokkenas heb ik gecontroleerd met een sjabloon uit de Strega
Die ik uiteraard heb aangepast met de ° van de M nokkenas


Image

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 30 Oct 2009, 09:59

Op de foto met de pickup is te zien, dat na afstellen van de ontsteking, de pickup zo'n 3 tot 4mm verdraaid is (tegen de klok in). Dat zou kunnen betekenen dat de vorige eigenaar de ontsteking niet heeft afgesteld, maar het pijltje op de pickup gewoon tegenover het merkteken op het blok heeft gezet en daarmee dacht KLAAR te zijn.

Dat is inderdaad een basis-afstelling, een punt om mee te beginnen, maar niet de juiste afstelling. Vanuit dat punt moet je met de stroboscoop aan de gang :P

:?: :?: Zou dat een reden van de problemen kunnen zijn :?: :?:

Post Reply