nieuwe ontsteking voor 350/500

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
marcbeez
Posts: 9
Joined: 19 May 2014, 09:28

nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by marcbeez » 02 Jan 2016, 15:59

Beck electronica heeft een nieuwe ontsteking ontwikkeld voor onze V-twins, alle bestaande electronica wordt vervangen door een printplaatje en een stel bobines . heeft er iemand ervaring met deze ontsteking?
Ze maken voor vele klassiekers ,Guzzi- BMW-BSA-enz, ontstekingen. Enkel van de Bmw boxer heb ik op een forum goede ervaringen gelezen.
groeten marc

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 02 Jan 2016, 17:35

Ik heb er géén ervaring mee, maar wil wel 2 algemeenheden kwijt:

1) de originele ontsteking verlaat het ontstekingstijdstip tijdens het starten. Daardoor slaat de kickstarter nooit terug.
2) de maximale vervroeging bij 6.000 tpm moet 34 graden bedragen (30 graden voor de 500cc).

Tom
Posts: 641
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by Tom » 06 Jan 2016, 11:37

Schijnt goed te werken op Guzzi v35/50, hoewel een totaal ander principe standaard ontsteking, is het karakter en principe van het blok vergelijkbaar? of l*l ik nou uit mn nek?

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 06 Jan 2016, 16:15

Tom wrote:Schijnt goed te werken op Guzzi v35/50, hoewel een totaal ander principe standaard ontsteking, is het karakter en principe van het blok vergelijkbaar? of l*l ik nou uit mn nek?
Hangt er maar vanaf, maar ik heb mijn bedenkingen:

1) de hoek tussen de cilinders is anders, wrs. 90 gr bij de Guzzi, tov 72 gr bij de Morini. Dat is op te lossen door een andere pickup (of andere sensors), hoek tussen de spoelen moet n.l. óók 72 gr zijn.
2) max. vervroeging in graden. Hoeveel bedraagt die?

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by mantaray » 10 Jan 2016, 11:21

Hoe kan je bedenkingen hebben Tony ??

Lees bij nieuw ... daar staat een aangepaste morini ontsteking met de graden erbij.

Ben wel erg benieuwd hoe goed ze werken


Al weet ik niet goed wat het 6 voltverhaal daar doet

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 10 Jan 2016, 13:38

Ik moet mijn antwoord inderdaad bijstellen, EXCUUS!!

Een Morini vriend/kennis van mij heeft een Beck ontsteking gemonteerd op zijn 350. Dat was ik even vergeten. Die motor gaat als een tierelier (héél goed dus!!!). Ik herinner mij dat Beck voor hem de ontsteking aangepast had om de "loze, 2e vonk" na de arbeidsslag te voorkomen. Ik hoop dat dat bij deze ontsteking ook zo is.

Over de max. voorontsteking lees ik niets. De schijf met de magneetjes op 144/216 graden. Dat is steeds de veelvoud van 72 graden, de hoek tussen de cilinders.

Het 6 Volt verhaal slaat alleen op de bobines (deze ontsteking werk zonder transducers). Ook bij de digitale Sachse ontsteking wordt gebruik gemaakt van 6 Volt bobines

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 11 Jan 2016, 16:05

Heb het nog even nagevraagd:

Reactie:
"De electr ontsteking die Beck nu aanbiedt is bijna dezelfde als die van een Moto Guzzi V50/V35.
Hierbij is echter de "optische" gever vervangen door een "Hal gever" welk via het magnetisch veld werkt. Op zich een hele goede ontsteking welk heel goed werkt, echter die wel bij elke ontsteking beide bobines laat vonken, vandaar de 2x 6 volt bobines die in serie komen te staan."

Oftewel: tijdens de 'loze' slag ook een vonk. Geheel werkt op de 12 Volt boordspanning/accu. Gegevens over max. vervroeging (nodig op de 350: 30 graden bij 6.000 t/min.) niet bekend.
Max. vervroeging bij de 500cc moet zijn 34 graden bij 6.000 t/min.

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by mantaray » 18 Jan 2016, 14:38

Bedankt voor de moeite Tony
Nu zijn we weer helemaal bij.


Je ziet dat bij andere ontstekingen ook wel, de voorontsteking is meestal benaderend en de curve ook iets anders (teminste bij sachse en SH tegenover bv een Le Mans)

Maar de morini 350 pickups hadden ook duidelijke verschillen dus .......

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 18 Jan 2016, 21:23

mantaray wrote:Bedankt voor de moeite Tony
Nu zijn we weer helemaal bij.

Je ziet dat bij andere ontstekingen ook wel, de voorontsteking is meestal benaderend en de curve ook iets anders (teminste bij sachse en SH tegenover bv een Le Mans)

Maar de morini 350 pickups hadden ook duidelijke verschillen dus .......

Weet toch niet of dit mijn keuze zou zijn, omdat:
A) de 2e, loze vonk energie verspilt met een toch al niet overbemete dynamo,
B) max. vervroeging onbekend is.

De 350/500 pickups hadden idd verschillen, maar er zijn nu wel perfecte te koop, bv van Marcus Heilig.
Die pickup in combinatie met nieuwe, aftermarket transducers (Nuovaray) geeft een ontsteking die perfect werkt en géén Volts uit de accu trekt.

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by mantaray » 19 Jan 2016, 09:58

Dat die marcus Heilig mythe nog altijd de ronde gaat ?

Heb m 2 keer gemaild de laatste jaren
2 jaar terug--- had geen tijd wegens andere dingen aan het hoofd.( mail later maar eens terug)
eind 2015-- gewoon geen antwoord terug gekregen


Heb je data over stroomgebruik ?
Maar starten met platte accu kan je idd wel vergeten

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 19 Jan 2016, 15:41

Ik heb de Heilig pickup op m'n Kanguro. Hij was bezig met de bouw van een huis, vandaar dat verkoop moeilijk ging.
Bel 'm eens op zou ik zeggen.

Geen gegevens over stroomverbruik. Ben ik op zich wel benieuwd naar.
Jammer dat Beck die 2e vonk niet heeft uitgeschakeld en dat hij niets aangeeft tav de maximale vervroeging. Dat zijn voor mij echt 'showstoppers'.

Dan nog iets: leuke bijkomstigheid van de originele ontsteking is dat deze het ontstekingstijdstip verlaat tijdens het starten. Dat zorgt ervoor dat de kickstarter nooit terugslaat. :D

User avatar
Tintin
Posts: 615
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by Tintin » 21 Jan 2016, 09:02

Ik weet dat er dit jaar nog een nederlands alternatief komt... ik stel het blok er voor beschikbaar :mrgreen:
volledig programmeerbaar en volgens beproefd recept... werkt al langer op grote en sinds kort op kleine Guzzen...
Als er Morini ontwikkelingen zijn hou ik jullie op de hoogte.

Heeft iemand trouwens de juiste ontstekingscurven beschikbaar voor een 3 1/2 en 500?
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1153
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by 350-v-twin » 21 Jan 2016, 20:45

Tintin wrote:Heeft iemand trouwens de juiste ontstekingscurven beschikbaar voor een 3 1/2 en 500?
Hier de curves voor de 3 1/2 en 500 http://www.motomoriniclub.nl/zuendung2.pdf of als je liever Engels leest hier: http://www.motomoriniclub.nl/ignitioncurve.pdf

Staat al jááááren op de site 8)


Wat bedoel je met een NL initiatief? Nog een nieuw type? Kun je al een tipje van de sluier oplichten?

User avatar
mantaray
Posts: 836
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: nieuwe ontsteking voor 350/500

Post by mantaray » 24 Jan 2016, 14:43

Tintin wrote:Ik weet dat er dit jaar nog een nederlands alternatief komt... ik stel het blok er voor beschikbaar :mrgreen:
volledig programmeerbaar en volgens beproefd recept... werkt al langer op grote en sinds kort op kleine Guzzen...
Als er Morini ontwikkelingen zijn hou ik jullie op de hoogte.

Heeft iemand trouwens de juiste ontstekingscurven beschikbaar voor een 3 1/2 en 500?
Zou mooi zijn, kan al raden uit welke hoek denk ik

Post Reply