koppeling opengegooid
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
koppeling opengegooid
De "Gele" van Sigrid pakte heel brutaal en er liep wat olie uit.
Tijd om het spul eens onder handen te nemen.
Deksel eraf, schroeven veren en koppelingsplaten gedemonteerd.
Binnenkant korf geen olie te zien behalve een beetje aan de binnenste plaat.
Vanachter de korf scheen wel eea te komen.
Borgblik van de kern losgemaakt, dop op de 22 bout gezet EN.... draaide die tot mijn verwondering gewoon met het dopje in mijn hand los ??????
Enfin kern gedemonteerd, en eens aan de korf zelfgerammeld.... daarbij schoof de afstandsbus vanzelf naar voren (zit normaal bevestigd met Hylomar )
Het ontbreken van dichting zou normaal lekkage IN de korf moeten veroorzaken.
Zal dus de boel maar verder demonteren en gelijk andere seals inbouwen.
Oh ja de kern en mand waren in prima staat, geen spoor van slijtage.
Kern geen speling , maar de korf wel
Wel ben ik weer even de volgorde van de platen kwijt.
Vanaf de drukplaat had ik eerst een ferodoplaat en dan de gewelfde stalen plaat , is dat correct?
De dunste ferodo zat (zoals het moet) op het einde dus helemaal binnenin
Tevens een teflon Featherlight koppelingskabel besteld rechtstreeks bij de maker in de UK
https://www.venhill.co.uk/Motorbike_Bra ... CABLE.html
Tijd om het spul eens onder handen te nemen.
Deksel eraf, schroeven veren en koppelingsplaten gedemonteerd.
Binnenkant korf geen olie te zien behalve een beetje aan de binnenste plaat.
Vanachter de korf scheen wel eea te komen.
Borgblik van de kern losgemaakt, dop op de 22 bout gezet EN.... draaide die tot mijn verwondering gewoon met het dopje in mijn hand los ??????
Enfin kern gedemonteerd, en eens aan de korf zelfgerammeld.... daarbij schoof de afstandsbus vanzelf naar voren (zit normaal bevestigd met Hylomar )
Het ontbreken van dichting zou normaal lekkage IN de korf moeten veroorzaken.
Zal dus de boel maar verder demonteren en gelijk andere seals inbouwen.
Oh ja de kern en mand waren in prima staat, geen spoor van slijtage.
Kern geen speling , maar de korf wel
Wel ben ik weer even de volgorde van de platen kwijt.
Vanaf de drukplaat had ik eerst een ferodoplaat en dan de gewelfde stalen plaat , is dat correct?
De dunste ferodo zat (zoals het moet) op het einde dus helemaal binnenin
Tevens een teflon Featherlight koppelingskabel besteld rechtstreeks bij de maker in de UK
https://www.venhill.co.uk/Motorbike_Bra ... CABLE.html
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Ja, die zijn prima! Heb ik al jaren op m'n Strada en werkt perfect!mantaray wrote: Tevens een teflon Featherlight koppelingskabel besteld rechtstreeks bij de maker in de UK
Dat klopt ook. In het werkplaats handboek of de onderdelen catalogus zou de volgorde verkeerd staan . Volgens de mondelinge overlevering en volgens info van Surflex, de producent van de platen, zou de volgorde moeten zijn (van 'binnen', naar 'buiten'):mantaray wrote: hmm als ik de strega mag geloven is de volgorde anders dan ik het bij mij gevonden heb dus van binnen uit eerst de dunne ferodo en daarna de gewelfde met de welving naar het centre van de machine gericht.
Dus zullen we het zo maar proberen.
1 beklede plaat (2,5mm), type 62M39
2 metalen plaat, gebold, 'bombato', type 2M131
(bolling naar je toe)
3 beklede plaat (3,5mm), type 2M77
4 metalen plaat, type 62M43
en dan de rest om-en-om op z'n plek. Laatste moet een beklede plaat zijn .
Ik heb een data sheet van Surflex. Zal ik je die sturen?
Last edited by 350-v-twin on 22 Sep 2009, 13:05, edited 1 time in total.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
data sheet mag hoor
de dimensies kloppen ook en de koppelingskorf heeft totaal geen spoor van gebruik dat ik haast zou denken dat de hele zaak al eens vernieuwd is.
zelfs geen spikkeltje roest op schroeven en veren
Ringen om de speling op te vangen krijg ik toegezonden van de duiste club.
Nu nog ergens de seals vinden.
de dimensies kloppen ook en de koppelingskorf heeft totaal geen spoor van gebruik dat ik haast zou denken dat de hele zaak al eens vernieuwd is.
zelfs geen spikkeltje roest op schroeven en veren
Ringen om de speling op te vangen krijg ik toegezonden van de duiste club.
Nu nog ergens de seals vinden.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
verstuurd naar je mailbox.mantaray wrote:data sheet mag hoor
Dat klinkt goed! Hele machine ziet er trouwens TOP uit.mantaray wrote:de dimensies kloppen ook en de koppelingskorf heeft totaal geen spoor van gebruik dat ik haast zou denken dat de hele zaak al eens vernieuwd is. zelfs geen spikkeltje roest op schroeven en veren.
Is dat die witte nylon ring achter de korf? Die zou er toch al standaard in moeten zitten?!mantaray wrote:Ringen om de speling op te vangen krijg ik toegezonden van de duiste club.
Je bedoelt de keerringen? Dat zijn standaard/metrische maten. Kan je gewoon bij iedere winkel van aandrijf techniek kopen. Beste is eruit, dan opmeten of meenemen.mantaray wrote:Nu nog ergens de seals vinden.
Als die hele grote keerring achter het koppelingskorf eruit is loopt de olie uit je blok. Schuin neerzetten, of éérst aftappen.
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Voor zover ik begrepen heb kan je als toegevoegde waarde ook gelijk de speling vd korf tegenover de kern eruithalen dmv pasringen, dat zou voor een gedeelte het rammelen van van de platen opvangen.350-v-twin wrote:
Is dat die witte nylon ring achter de korf? Die zou er toch al standaard in moeten zitten?!
Das trouwens gedaan bij mijn 75 er, ook de dosering is er een stuk beter mee geworden
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Waar gooien we dat in ?350-v-twin wrote:TOP!
Ik heb inmiddels ook een verhaal over de 4 verschillende typen halve maantjes (sets) voor de uitlaatbochten.
Moet ik alleen nog afmaken en publiceren.
Verhaal over de koppeling lijkt mij een goed idee.
Bij documentation?
Of een nw onderdeeel bv How-to's ?
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Denk nieuw onderdeel. Ik heb al wel een pagina over de uitlaat wartels. Een Duitser biedt ze aan in rvs. Volgens mij een onmogelijke combinatie met de licht metalen koppen, maar hij claimt dat het met toevoeging van een bepaalde pasta op het schroefdraad wel goed gaat.mantaray wrote: Waar gooien we dat in ?
Bij documentation?
Of een nw onderdeeel bv How-to's ?
(vergelijk koper pasta op de bronzen schroefdraad).
Tot hij ze een keer moet lossen denk ik dan maar.....
Volgens mij kun je alleen bronzen wartels gebruiken, evt. verchroomd brons.
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
- mantaray
- Posts: 838
- Joined: 28 Feb 2009, 13:51
- Location: Merksem (B)
Hm er is geen How-to uitgekomen.
Was nl gisteren ff een paar simmi's gaan halen en heb die even gepast.
De pasringen om de speling weg te nemen had ik nog niet, maar tot mijn verwondering waren die ook niet meer nodig.
Koppeling samengebouwd met de gewelfde ring als eerste.
Beetje liggen knoeien met de nwe kabel die was schijnbaar te kort
Stukje van de mantel gehaald maar ging toen niet echt soepel meer(waarschijnlijk een beetje geforceerd)
Oude kabel er terug op, koppeling pakte heel "smooth" maar opschakelen was er niet bij tenzij met heel veel kracht en een zere teen.
Rechterkant ook nog eens opengegooid, afstelling was buiten de norm.
Afgesteld en het bakje schakelt nu stukken beter en zelfs neutraal ik makkelijk te vinden( zolang ie niet stilstaat natuurlijk)
Wat blijft is een stramme bediening
Straks de nwe kabel nog eens proberen
Was nl gisteren ff een paar simmi's gaan halen en heb die even gepast.
De pasringen om de speling weg te nemen had ik nog niet, maar tot mijn verwondering waren die ook niet meer nodig.
Koppeling samengebouwd met de gewelfde ring als eerste.
Beetje liggen knoeien met de nwe kabel die was schijnbaar te kort
Stukje van de mantel gehaald maar ging toen niet echt soepel meer(waarschijnlijk een beetje geforceerd)
Oude kabel er terug op, koppeling pakte heel "smooth" maar opschakelen was er niet bij tenzij met heel veel kracht en een zere teen.
Rechterkant ook nog eens opengegooid, afstelling was buiten de norm.
Afgesteld en het bakje schakelt nu stukken beter en zelfs neutraal ik makkelijk te vinden( zolang ie niet stilstaat natuurlijk)
Wat blijft is een stramme bediening
Straks de nwe kabel nog eens proberen
-
- Site Admin
- Posts: 1267
- Joined: 25 Feb 2009, 16:06
- Location: Den Haag (NL)
- Contact:
Dat verbaast mij eigenlijk niet. Mijn Strada is ooit 'omgebouwd' naar een koppeling met een witte nylon ring. Ik had toen ook een aantal shimms op zak, maar die bleken geheel overbodig. Als ik mij goed herinner moesten daar één of twee onderdelen vervangen worden om de nylon ring te kunnen toepassen, omdat die ring anders niet achter de koppeling past. Bij het eerste model Strada ontbreekt de ring, een later model had een dunne koperen ring, daarna kwam de witte nylon ring. Laatste model had een zwarte nylon ring. Nadat alles gemonteerd was, was de koppeling perfect. Heb daarvoor ook een kabel gemonteerd met teflon gevoerde buitenkabel.mantaray wrote:Hm er is geen How-to uitgekomen.
Was nl gisteren ff een paar simmi's gaan halen en heb die even gepast.
De pasringen om de speling weg te nemen had ik nog niet, maar tot mijn verwondering waren die ook niet meer nodig.
Ja, een teflon gevoerde buitenkabel is haast een must. Zorg ook dat de route van de koppelingskabel correct is. Onder één van de ontstekingskastjes is een metalen geleider gemonteerd (lijkt bijna op een verbogen paperclip). Hier moet de kabel doorheen! Probeer strakke bochten te voorkomen.mantaray wrote:Koppeling samengebouwd met de gewelfde ring als eerste. Beetje liggen knoeien met de nwe kabel die was schijnbaar te kort
Stukje van de mantel gehaald maar ging toen niet echt soepel meer(waarschijnlijk een beetje geforceerd). Oude kabel er terug op, koppeling pakte heel "smooth" maar opschakelen was er niet bij tenzij met heel veel kracht en een zere teen.
Rechterkant ook nog eens opengegooid, afstelling was buiten de norm.
Afgesteld en het bakje schakelt nu stukken beter en zelfs neutraal ik makkelijk te vinden( zolang ie niet stilstaat natuurlijk)
Wat blijft is een stramme bediening
Straks de nwe kabel nog eens proberen