Page 1 of 1

moto morini 500 s

Posted: 25 Jul 2009, 15:31
by imola
goede middag morini mannen/vrouwen
Ik heb vandaag een morini 500 uit duitsland gehaaald ziet er goed uit maar is wat aandacht nodig! is er iemand in de buurt van zwolle woont en mij een beetje kan/wil helpen deze morini weer technisch in goede staat te brengen hier een lijstje van de problemen.

elektonische benzine kraan defekt
kickstarterpedaal afgebroken (heeft iemand er nog een liggen )
carburateurs moeten afgesteld worden
slotje van zadel mist
moet een nieuw tandriemetje op
en nog wel een paar kleine dingen !
laat maar horen of mailen naar johan.redder@gmail.com
ps een foto volgt nog

Posted: 25 Jul 2009, 23:19
by mantaray
was het de ebay 500 ?

benzinekraan kan je eventueel vervangen door een manuele of ede oude even nakijken en eventueel nw laten wikkelen
http://www.morini-riders-club.com/thebi ... rotap.html
Tandriemeninfo vind je op de site, optibelts of japanse.

Posted: 26 Jul 2009, 04:59
by imola
is idd de morini 500 van ebay valt mij niet tegen leuke machine zit alleen iets werk aan maar dat is de hobby !! ben alleen niet zo bekent met motoren zat altijd met brommer te prutsen :)

Posted: 26 Jul 2009, 09:05
by mantaray
Ok, dacht ik al.
Deze machine heeft meerdere malen op ebay gestaan met allerlei gekke uitvluchten.
Zere rechtervoet, kon bijgevolg niet rijden etc.
Het vermoeden bestaat dat ie gewoon de gewenste prijs niet gehaald had en door de eigenaar zelf terug gekocht was.
Maar dat terzijde, als je er blij mee bent ist toch ok?

Brommer of motor zoveel verschil zit daar nu ook niet in, dus dat zal je wel lukken.
Ben het even kwijt , was het een 6 versnellingsbak ?

Ik heb al verschillende dingen gelezen en gehoord ivm de carburatie van een 500.


Een draadje over de 500carbs vind jehier.

http://ital-web.de/forum/viewtopic.php?t=1963

Als je Duits spreekt zou ik even contact opnemen met "Struppi2" op het Duitse moriniforum.
Die heeft nl zo'n 500 kompleet gerestaureerd en zal je wel wat gouden tips kunnen geven.

Dit is m


Image

Posted: 26 Jul 2009, 23:17
by imola
yepp is een 6 bak had hem nog niet eerder gezien op ebay was op zoek naar een 500 met een beetje werk en ben geslaagd :) blok is al eens gereviseerd (heb de rekening erbij gekregen) verder wat kleine mankementen maar hij rijdt verder goed en met een nieuwe voorband kan hij binnenkort naar de rdw en deze winter even verder klaarmaken ! start goed alleen boven de 4500 toeren sputtert hij wat en houd iets in hij schakelt goed heb alleen een beetje moeite met de neutraal sand van de versnellingsbak te vinden maar oefening baart kunst (hoop ik )zal iig een riempje bestellen aangzien die er nu inzit 5 jaar oud is iig bedank voor de reaktie

Posted: 27 Jul 2009, 08:30
by mantaray
OK 6 bak is ok, de 5 wat minder

Neutraal vinden is een Moriniziekte.
Bij de meeste voel je een dubbelklikje van 1 naar neutraal.
Met mijn 75 er moet ik naar twee en dan voorzichtig terug.

1 feit is zeker de kansen zijn slecht als je stilstaat :wink:

De carbs goed reinigen en de boel syncroniseren helpt ook wel .
Ook ff kleur van de bougies nakijken dat geeft ook een indicatie

En.... nog veel plezier met de nwe aanwinst

Re: moto morini 500 s

Posted: 27 Jul 2009, 12:17
by hombre
imola wrote:kickstarterpedaal afgebroken (heeft iemand er nog een liggen )
moet een nieuw tandriemetje op
Welkom bij dé klup.
Als je alleen het bovenste gedeelte van de kickstarter zoekt heb ik die misschien nog (moe'k even zoeken). Riempjes (van Mitsuboshi) kan je kopen bij je plaatselijke lagerboer, kosten plm 8 euro p st. Ik gebruik ze al jaren.

In z'n vrij is vlak voor je stilstaat vanuit 1 een tikje geven en dan hoort-ie makkelijk in zn vrij te gaan. Wellicht heb je een linksgeschakelde en moet je even dat stangenstelsel onder het blok een smeerbeurt geven om het wat soepeler te laten verlopen.

Posted: 27 Jul 2009, 14:55
by imola
Zo vanmorgen naar de rdw geweest om de motor in te voeren. ging prima binnen een uurtje klaar

Hombre de versnellings pook zit aan de rechterkant.
En ik zoek het onderste deel van de kickstarter !

Posted: 28 Jul 2009, 16:37
by hombre
imola wrote:Zo vanmorgen naar de rdw geweest om de motor in te voeren. ging prima binnen een uurtje klaar
Dat doen ze snel...
imola wrote:Hombre de versnellings pook zit aan de rechterkant.
OK, ik dacht dat bij die 500 Sei de pook links zat.
imola wrote:En ik zoek het onderste deel van de kickstarter !
Tja, da's nou jammer.

500

Posted: 02 Aug 2009, 11:13
by imola
weet iemand waar ik op internet technische gegevens kan vinden met name over de klepspeling, compressie meten cylinders, aanhaalmomententen cylinder kop. Heb het werkplaatshandboek al besteld maar zal nog wel even duren voor ik die thuis heb .

kickstarter is al besteld verstegen had nog een liggen !

Re: 500

Posted: 06 Aug 2009, 08:55
by 350-v-twin
imola wrote:weet iemand waar ik op internet technische gegevens kan vinden met name over de klepspeling, compressie meten cylinders, aanhaalmomententen cylinder kop. Heb het werkplaatshandboek al besteld maar zal nog wel even duren voor ik die thuis heb.
Beste Johan,

voor zover ik weet vind je die gegevens niet op internet. Wél in het fabrieks werkplaatshandboek. Ben net terug van vakantie. Heb je er één bij de Club besteld? Moet de Clubmail nog ff nakijken.

werkplaats handboek

Posted: 07 Aug 2009, 00:27
by imola
ja heb via de club besteld ! tja vakantie heb onderdelen bij verstegen besteld is ook al met vakantie is de tijd van het jaar zeker :) nou ja heb geen haast !!