Uitlaat komt steeds los

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
motomorini250T
Posts: 23
Joined: 24 Aug 2010, 11:16

Uitlaat komt steeds los

Post by motomorini250T » 24 Sep 2014, 19:59

hallo,
na een tijdje veel plezier beleefd te hebben aan mijn morini 250T. En dank zij hen voor de tips om dit mogelijk te maken via dit forum. Zit ik met een volgend probleem.
Gisteren heb ik een tochtje gedaan van om en bij de 300km. Na een 200km kwam steeds de kroon los van de uitlaat die in de cilinderkop past. Ik ben dan gestopt en heb deze er terug ingeschroefd en de klem die deze kroon borgt nogmaals vast gezet(stond wel goed vast). Maar dit probleem kwam vrij snel terug .
Nu heb ik deze morgen de uitlaat uit de cilinderkop geschroefd en er kwam een een koperen ring mee of toch de restanten er van.
Ik weet dat er bij de uitlaten van een 350 zo van die halve maantjes in zitten. Maar bij mijn 250t vond ik die dus niet terug.
De schroefdraad in de cilinderkop is nu wel geschonden door de trillingen van de kroon in de cilinderkop.
Kan dit terug hersteld worden of word dit een nieuwe cilinderkop?

Graag raad
Koen

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by Tintin » 25 Sep 2014, 09:01

motomorini250T wrote:hallo,
na een tijdje veel plezier beleefd te hebben aan mijn morini 250T. En dank zij hen voor de tips om dit mogelijk te maken via dit forum. Zit ik met een volgend probleem.
Gisteren heb ik een tochtje gedaan van om en bij de 300km. Na een 200km kwam steeds de kroon los van de uitlaat die in de cilinderkop past. Ik ben dan gestopt en heb deze er terug ingeschroefd en de klem die deze kroon borgt nogmaals vast gezet(stond wel goed vast). Maar dit probleem kwam vrij snel terug .
Nu heb ik deze morgen de uitlaat uit de cilinderkop geschroefd en er kwam een een koperen ring mee of toch de restanten er van.
Ik weet dat er bij de uitlaten van een 350 zo van die halve maantjes in zitten. Maar bij mijn 250t vond ik die dus niet terug.
De schroefdraad in de cilinderkop is nu wel geschonden door de trillingen van de kroon in de cilinderkop.
Kan dit terug hersteld worden of word dit een nieuwe cilinderkop?

Graag raad
Koen
Ik weet dat NLM schroefdraadreparatie doet maar er zijn vast ook bedrijven in NL die dat kunnen
en inderdaad de halve maanjes horen er zeker in, net als de pakking tussen de kop en bocht.
tip om de kroon vast te laten: in de kroonfliepjes een 2mm gaatje boren en in je kleppendeksel ook eentje. Als de kroonmoer nu goed vast zit gewoon een borgdraadje door het gaatje in het kleppendeksel en het 1e gaatje in de kroonmoer die hem op spanning houd, klaar is Kees.... Koen :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by mantaray » 26 Sep 2014, 13:36

Hein in Dortmund doet het voor 90€

motomorini250T
Posts: 23
Joined: 24 Aug 2010, 11:16

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by motomorini250T » 26 Sep 2014, 15:45

Bedankt voor de tips.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by 350-v-twin » 27 Sep 2014, 14:17

Borgdraadje zou niet moeten. Is beslist niet origineel.

De enige juiste manier:
1) schoon schroefdraad,
2) gebruik ruim voldoende koperpasta op het schroefdraad van de kroonmoer,
3) gebruik een nieuwe pakking,
4) draai de kroonmoer eerst zover mogelijk met de hand vast, zodat je zeker weet dat je in de juiste groef zit :wink:
5) gebruik een (verlengde) passende haaksleutel om de kroonmoer vast te trekken, zo strak mogelijk,
6) start de motor en rij tot de motor goed op gebruikstemperatuur is,
7) trek de kroonmoer na (zo strak mogelijk), terwijl de motor nog heet is. Herhaal 7) 2 of 3x.

Let op: probeer de haaksleutel tot ong. 20cm te verlengen voor voldoende aanhaalmoment.

Good luck!

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by Tintin » 29 Sep 2014, 08:06

350-v-twin wrote:Borgdraadje zou niet moeten. Is beslist niet origineel.
purist
(ik vind het niet storend als je het een beetje subtiel doet)
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by mantaray » 29 Sep 2014, 13:52

zelfs deze purist doet er een wire aan ;-)

Zeker bij de dart

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by hombre » 29 Sep 2014, 18:20

mantaray wrote:zelfs deze purist doet er een wire aan ;-)

Zeker bij de dart
Ja, maar dan zit-ie achter het plastic he, dat zie je niet ;)

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by mantaray » 30 Sep 2014, 11:40

puristen zien ALLES ;-)

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by hombre » 30 Sep 2014, 11:49

Haha! :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: Uitlaat komt steeds los

Post by mantaray » 30 Sep 2014, 13:53

Correctie:ik had niet gezien dat mijn eigen wartel losgekomen was en als je het hoort .....jammer dan .... meestal te laat .

Vandaar dat ik het adres van Heim heb lol

Post Reply