Page 2 of 6

Posted: 31 Oct 2013, 16:20
by 350-v-twin
Ja perfect, nu zien we het wel!

Mooi topic, want het suddert al een tijdje in mijn achterhoofd.
Haan BlueOne ken ik niet, zal wel een soort witte pomp zijn, of heel lokaal merk.

Shell/Esso/Total/Q8/Texaco mis ik wel in deze test.

Gelukkig heb ik op mijn Kanguro een tank met een capaciteit van
>30 liter. Met de BP app kom ik altijd bij een BP pomp voor Ultimate 98 :D

Die polyester tank heeft aan de binnenkant een dusdanig perfecte coating dat er pure alcohol in kan :wink: (AL RIJ IK DAAR MET EEN HELE GROTE BOOG OMHEEN!!!)

Posted: 31 Oct 2013, 18:50
by Tintin
350-v-twin wrote:Ja perfect, nu zien we het wel!

Mooi topic, want het suddert al een tijdje in mijn achterhoofd.
Haan BlueOne ken ik niet, zal wel een soort witte pomp zijn, of heel lokaal merk.

Shell/Esso/Total/Q8/Texaco mis ik wel in deze test.

Gelukkig heb ik op mijn Kanguro een tank met een capaciteit van
>30 liter. Met de BP app kom ik altijd bij een BP pomp voor Ultimate 98 :D

Die polyester tank heeft aan de binnenkant een dusdanig perfecte coating dat er pure alcohol in kan :wink:
kan geen 10 flessen neerzetten... V-power had ik wel neer willen zetten maar dat is RON97 of lager alhoewel daar de meningen ook over verschillen... dus dan liever iets waar geen discussie over bestaat

wat ik wilde neerzetten (m.b.v. een Saab flexifuel rijder met een ethanol meter in zijn dash...):
* ouderwetse benzine, zou alleen nog Ultimate of V-power zijn maar vanwege de RON discussie betreffende V-power voor ultimate gekozen (alhoewel de Shell bij mij om de hoek zit)
* iets wat half NL tankt... Tango 95
* E10 uit Duitsland, de benzine waar de discussie om begonnen is
* De Haan BlueOne (overigens ook te koop als Argos BlueOne... breder in NL verkrijgbaar), wel goedkope en veel ethanol maar volgens de fabrikant economischer vanwege de natte ethanol en minder agressief... dat prikkelde de nieuwsgierigheid dus ook in een fles gestopt

Wat betreft de grote merken... als je daar premium tankt zal er ook wel minder ethanol in zitten maar daar heb ik verder geen gegevens over....

Posted: 24 Nov 2013, 10:02
by Tintin
en we zijn ondertussen 2 maanden verder...
op het eerste gezicht gaan rare dingen aan de hand, geen laagvorming, geen weggerotte o-ringen, geen aangetast metaal of alu...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 282969.jpg
afgelopen maand wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -7 gram (-8 gram)
Tango Euro 95: -10 gram (-12 gram)
Aral 95E10: -19 gram (-23 gram)
Haan BlueOne 95 : -14 gram (-17 gram)

is wel wat harder gegaan dan vorige maand, de temperaturen varieerden ook wat meer de afgelopen 4 weken

één ding wat wel opviel: in de BlueOne fles lost de lak vrolijk verder op, in de E10 fles is het eerste fliepje lak ook los aan het laten...

Posted: 24 Nov 2013, 11:42
by 350-v-twin
Voor wat het waard is: jaren geleden heb ik telefonisch contact opgenomen met Shell, omdat ik benieuwd was naar V-Power. De voorlichter heeft mij toen verzekerd dat de Nederlandse V-Power 97 RON is. (Buitenland wisselend).

Wij zijn een land van HEMA en eenheidsworst: 95 RON. In Duitsland valt er veel meer tanken. Italië staat het niet eens aangegeven, waarschijnlijk uitsluitend 95 RON, maar dat is door gebrek aan aanwijzingen niet eens zeker.

Posted: 30 Nov 2013, 16:21
by 350-v-twin
Wat moeten we hier van denken? Komt uit http://www.amklassiek.nl "Auto-Motor Klassiek", nov. 2013.

Het rare is dat hier (bijna) geen aandacht aan wordt geschonken door de landelijke pers :(

Image

Posted: 02 Dec 2013, 08:38
by Tintin
350-v-twin wrote:Wat moeten we hier van denken? Komt uit http://www.amklassiek.nl "Auto-Motor Klassiek", nov. 2013.

Het rare is dat hier (bijna) geen aandacht aan wordt geschonken door de landelijke pers :(
ik vraag me af waar ze dat getal van 8% ethanol vandaan hebben... zeker fanatieke forum bezoekers :wink:

Posted: 05 Jan 2014, 19:34
by Tintin
dik 3 maanden verder... geen schimmel, algen, zeemonsters te bekkennen.. ziet er nog exact hetzelfde uit als vorige maand. Natuurlijk wel weer wat verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -4 gram (-12 gram)
Tango Euro 95: -5 gram (-17 gram)
Aral 95E10: -11 gram (-34 gram)
Haan BlueOne 95 : -7 gram (-24 gram)
We gaan moedig verder :wink:

Posted: 01 Feb 2014, 21:19
by Tintin
maand 4... het lijkt alsof de Haan BlueOne troebel (blauwige waas) wordt... dit hebben de andere drie niet! Begint er water in het mengsel te komen vanwege de hygroscopische werking van de natte ethanol? Over een maand nog maar eens goed kijken...
wel weer het nodige verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-15 g)
Tango Euro 95: -6 g (-23 g)
Aral 95E10: -8 g (-42 g)
Haan BlueOne 95 : -6 g (-30 g)

Posted: 02 Feb 2014, 10:36
by Tom
Hmmm interesting.. keep on the good work inspector Tintin

Posted: 03 Feb 2014, 07:57
by Tintin
Tom wrote:Hmmm interesting.. keep on the good work inspector Tintin
voor je het weet is de geest uit de fles...
Image

Posted: 02 Mar 2014, 22:39
by Tintin
5e update.. nothing much... behalve dat het rustig door verdampt (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-18 g)
Tango Euro 95: -3 g (-26 g)
Aral 95E10: -6 g (-48 g)
Haan BlueOne 95 : -5 g (-35 g)

ik dacht te zien dat in de Aral en Haan zich een soort van aanslag boven de brandstof begint te ontwikkelen wat op matglas lijk... als dat doorzet de volgende keer een foto

Posted: 02 Mar 2014, 23:00
by 350-v-twin
Op je avatar rij je trouwens géén v-twin?! Hoe zit dat? Aan te passen met photoshop?

Ik ben trouwens wel benieuwd naar wat afbeeldingen.
Het lijkt erop dat Aral bijna 3x zoveel ethanol bevat ten opzichte van BP?
Is dat een juiste conclusie?

Jammer (heb ik al eerder opgemerkt) dat niet meer gerenomeerde brandstoffen vergeleken worden. Aral en Haan zijn in de Randstad niet te vinden. Tango verkoopt ook 98 RON. Dat is dan mooi te vergelijken met BP Ultimate.

Misschien leuk voor een vervolg onderzoek?!

Posted: 29 Mar 2014, 21:02
by Tintin
6 maanden gestaan, winterstop zo'n beetje voorbij dus weer een update
verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -3 g (-21 g)
Tango Euro 95: -4 g (-30 g)
Aral 95E10: -7 g (-55 g)
Haan BlueOne 95 : -4 g (-39 g)

de soort van aanslag boven de Aral en Haan is weer verdwenen... iets te maken met de lage temperatuur toen?

maar... in de Haan zitten er ineens roestbruine puntjes op het alu stripje
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 122530.jpg

geen idee wat het is maar daar worden we niet vrolijk van...

dus... de winterstop is voorbij maar die flessen staan er toch dus ik laat ze nog ff staan... gewoon, eens kijken wat er verder gebeurt. Dus geen maandelijkse updates meer maar ik check ze nog wel met enige regelmaat. Als er iets is dan meldt ik het hier!

Posted: 29 Mar 2014, 21:14
by Tom
Een soort genetisch gemodificeerd alg misschien?

Posted: 30 Mar 2014, 10:16
by Tintin
Tom wrote:Een soort genetisch gemodificeerd alg misschien?
zou zomaar kunnen.... vocht en organische bestanddelen kan van alles in groeien....