ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren
Posted: 28 Sep 2013, 00:28
omdat iedereen een menig heeft ben ik een proefje begonnen... voortgang te volgen op het Guzzi forum (anders moet ik het op meerdere plekken tegelijk bijhouden): http://www.mgcn.nl/forum/index.php?show ... 7&p=246311
omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%
meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... n_anwb.pdf
dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319618.jpg
vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319644.jpg
in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319660.jpg
en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!
(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)
omdat de plaatjes niet te zien zijn zonder inloggen hier het bericht met links
---------------------------
en het is dan zover, vandaag de volgende benzine's gehaald en in "Ilja Gort glaasjes" gestopt (van links naar rechts):
•BP Ultimate 98: voor zover bekend de ethanol armste benzine die nog te koop is samen met V-power van Shell... droge ethanol gehalte onder de 2% maar meestal onder de 1%.....
•Tango euro 95: tot 8% droge ethanol omdat bijmengen goedkoper is (lees: mees subsidie oplevert) en dus bij prijsvechters overmatig in het mengsel zit
•Aral 95 E10: ff naar Duitsland gekart om te halen... hier is de discussie om begonnen dus die mag zeker niet ontbreken.... droge ethanol gehalte rond de 15% (ook hier geld dat het goedkoper is om er meer in te stoppen)
•Haan BlueOne 95: de revolutie op benzinegebied: natte ethanol! Goedkoper te produceren omdat je het niet hoeft te drogen, daarom ook milieuvriendelijker en bij de F1 spuiten ze ook waterhoudende brandstof in om de motor extra te koelen dus dit moet ook goed spul zijn... natte ethanol gehalte tussen de 20-22%
meer info op http://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdst ... n_anwb.pdf
dus... 2,5mm gaatje in de dop geboord om de tankontluchting te simuleren (afdichtkartonnetje wel gedraaid zodat er geen direct gat naar buiten is), lijntje op de fles voor het vloeistof niveau zonder extra inhoud en op de weegschaal (in grammen):
•ultimate 98: 784
•euro 95: 811
•95 E10: 796
•BlueOne 95: 777
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319618.jpg
vervolgens de extra's erin: alu staafje & stalen staafje (om tanks te simuleren) en vlotterbakpakking uit oude voorraad (niet gegarandeerd ethanol bestendig om o-ring ellende te simuleren) aan messing draadje (wat niet in de benzine's hangt)... weer een lijntje op de fles(omdat het vloeistofpeil gestegen is) en weer op de weegschaal:
•ultimate 98: 852
•euro 95: 881
•95 E10: 865
•BlueOne 95: 846
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319644.jpg
in het raamkozijn naast het open raam zodat er temperatuurverschillen zijn die vergelijkbaar zijn met een houten/halfsteens schuur (mijn garage is top geïsoleerd) en dan een doos erover.... in een tank is het tenslotte ook donker...
http://www.mgcn.nl/forum/uploads/monthl ... 319660.jpg
en nu maar afwachten .... iedere maand een update of er moet tussendoor iets bijzonders gebeuren!
(en mochten jullie je afvragen waarom er geen stukje plastic of poly tank in hangt: ik had het materiaal niet tot mijn beschikking en bovendien zijn daar al genoeg voorbeelden van dat het fout gaat.... harsen die oplossen en plastics die week worden)