ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by mantaray » 12 Sep 2014, 14:29

bedankt Tintin

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 09 Oct 2014, 23:00

we zijn een jaar verder... verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -8 g (-48 g)
Tango Euro 95: -15 g (-75 g)
Aral 95E10: -15 g (-110 g)
Haan BlueOne 95 : -13 g (-83 g)

De algen in de BlueOne groeien rustig verder en er heeft zich definitief iets van een condens/aanslag gevormd boven de vloeistoflaag op het glas...

de flessen blijven lekker staan.. eens kijken waar we uitkomen...

Image
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 09 Oct 2014, 23:32

Van BP en Shell hadden we al een reactie op de hoeveelheid ethanol in hun premium brandstoffen dus ik heb de volgende vraag bij de andere grote benzinemaatschappijen geponeerd:

Ik lees op diverse fora dat ethanol in benzine niet heel erg goed is voor voertuigen die of erg oud zijn of weinig gebruikt worden en langere tijd stilstaan. Daarom tank ik liever geen Euro 95 met 5% ethanol maar een premium brandstof omdat dit op diverse fora aangeraden wordt. Nu vroeg ik me af of [uw premium benzines] ook ethanolvrij is en zo niet wat het percentage is?
Ik heb een klassieke auto en een aantal motoren die ’s winters langere tijd stilstaan vandaar mijn vraag.


Esso/Mobil
Nagenoeg alle loodvrije benzine (zowel de gewone euro 95, als premium benzine) die in Nederland op de markt wordt gebracht, bevat tot 5% ethanol. De meeste oldtimers zijn compatibel met dergelijke benzine, maar we zijn ons bewust van de bezorgdheden die er bestaan binnen de community van oldtimer gebruikers.

Zowel onze euro 95 als Energy Supreme (beiden hebben een octaangetal van 95) bevatten maximaal 5% ethanol, terwijl de Energy Supreme + (met een octaangetal van 98) ethanol-vrij is. Klanten die geen ethanol-houdende benzine wensen te tanken, kunnen het beste Energy Supreme + kiezen.


Texaco
Uw schrijven van 16 september jl. hebben wij in goede orde ontvangen. In Nederland mag men brandstof benzine noemen indien deze voldoet aan de Europese norm EN228 De En228 norm is vastgesteld in samenspraak met de automobiel industrie. Op dit moment schrijft deze norm voor dat er maximaal 5% ethanol in benzine mag zitten.
Gezien de infrastructurele complexiteit is het voor Texaco onmogelijk om per locatie aan te geven hoeveel procent ethanol op een specifiek moment in de tank zit. Wel kunnen wij garanderen dat dit altijd tussen de 0 en 5% zal zijn. Het Ethanol percentage in de Euro95 XL blijft echter gelijk als in de Euro 95. Het verschil tussen beiden brandstoffen zijn de toegevoegde additieven. Bij auto's die last hebben van inwendige motorvervuiling zullen premium brandstoffen vermoedelijk de grootste toegevoegde waarde hebben. Inwendige motorvervuiling ontstaat door ongunstige bedrijfsomstandigheden (veel korte stukjes, stadsverkeer, motor die nauwelijks op temperatuur komt). Zeker bij nieuwe auto's die onder gunstige bedrijfsomstandigheden worden gebruikt is er weinig reden tot zorg over inwendige motorvervuiling.


Total
Ook de TOTAL EXCELLIUM 95 bevat 5% biobrandstof (voornamelijk Ethanol) dit is conform Europese wetgeving. Dit geldt dus voor elke benzine aangeboden in de tankstations, zowel TOTAL als onze concurrenten.
De biobrandstof heeft een minder belastende uitwerking op het milieu, in de toekomst zal het aandeel biobrandstof gaan toenemen. In sommige landen kan er nu al zgn. E10 benzine getankt worden (met 10% biobrandstof).

Het klopt dat ethanol een nadelig effect kan hebben op voornamelijk klassieke auto's. Het is bekend dat sommige typen rubbers/ afdichtingen aangetast worden door de aanwezige alcohol.
Het kan dan verstandig zijn om na te gaan of er afdichtingen aanwezig zijn in uw voertuigen die niet compatibel zijn met Ethanol.


Tango (Q8)
Het is inderdaad niet verstandig om vlak voor de winterstop brandstof te tanken die een hoge mate ethanol bevat. Ik kan u niet met zekerheid zeggen hoeveel procent ethanol in de super plus zit maar als het er al in zit is dit in zeer geringe mate en u kunt dit gewoon voor de winterstop tanken.

Avia
In antwoord op uw vraag over het ethanol percentage in AVIA SUPER CLEAN 95 moet ik u mededelen dat in dit product, bestaande uit de EURO 95 benzine met een speciaal additievenpakket, tot 5% ethanol kan bevatten.

In reactie op hetgeen u vanuit de fora heeft vernomen het volgende:
- Het is niet correct dat alle Premium brandstoffen geen ethanol bevatten. Indien u geen ethanol in uw brandstof wil kan ik u adviseren uitsluitend SUPERPLUS 98 of BP ULTIMATE 98 benzine te tanken. BP ULTIMATE is, zo ver mij bekend, de enige Premium benzine zonder ethanol (en een octaangetal van 98). SUPERPLUS 98 is slecht verkrijgbaar in Nederland. U komt dit product nog tegen op o.a. Q8 -, Firezone -, en een beperkt aantal AVIA stations tegen. Ook sommige andere merken en merkloze stations verkopen nog SUPERPLUS 98. Hier is helaas geen overzicht van te geven / te verkrijgen.
- Deel de mening niet dat 5% ethanol schadelijk kan zijn voor oudere motoren.
- Zie wel risico’s bij hogere percentages ethanol zoals bij E10 benzine, 10% ethanol, en/of BlueOne 95 met 15% natte ethanol.
- De huidige benzines hebben sneller last van oxidatie en gumvorming. Dit is naar mijn mening eerder het probleem dan de 5% ethanol.
- Condenswater en vuilafzetting in de brandstoftank zijn over het algemeen het probleem bij ethanol. Condenswater omdat ethanol zich makkelijker mengt met water dan benzine (ethanol is een alcohol), vuil omdat ethanol werkt als een sterke reiniger.
- Langere periode stilstand:
o Oxidatie + gumvorming
o Menging condenswater met ethanol
o Vuiloplossing door ethanol.


Gulf / Tinq
De overheid verplicht ons om ethanol in alle benzines toe te voegen om de CO2 uitstoot te verminderen. Hierdoor zijn zowel de Euro 95 als wel de Super Plus benzine voorzien van maximaal 5% ethanol. Zowel Gulf als TinQ hebben helaas geen benzine soort in haar productgamma welke geen toevoeging van ethanol heeft.

dusssss......
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 09 Oct 2014, 23:44

samenvattend:
Ethanolvrije en -arme alternatieven bij
Shell V-power 97: ethanolvrij
BP Ultimate 98: <0,5%
Esso/Mobil Energy Supreme +: ethanolvrij
Tango/Q8 SuperPlus: geringe hoeveelheid
Firezone Competition 102: ethanolvrij

geen ethanolvrij of -arm alternatief bij
Texaco
Total
Avia
Gulf/Tinq

status september/oktober 2014... let's see where this goes
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 10 Oct 2014, 22:22

Wel netjes al die (eerlijke) en redelijk genuanceerde antwoorden, ik blijf dus (al heb ik niet veel keus zo) BP 98 of V-power tanken. In het buitenland wordt het lastig ethanol te ontwijken.

Thx Tintin!

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 07 Feb 2015, 12:23

kwam met het opruimen van de garage ineens de flessen weer tegen toch maar weer eens bekijken
na een jaar en vier maanden... verdamping (t.o.v. het startgewicht):
BP Ultimate 98: -11 g (-59 g)
Tango Euro 95: -12 g (-87 g)
Aral 95E10: -16 g (-126 g)
Haan BlueOne 95 : -13 g (-96 g)
DSC_3193 - kopie.JPG
De Aral E10 heeft nu duidelijk vochtproblemen, er was aanslag op het glas boven en onder de vloeistoflijn en alles was min of meer in suspentie aan de oppervlakte maar toen ik de fles pakte clusterde het en er zakte dikke druppels naar de bodem
DSC_3194.JPG
DSC_3196.JPG
De "algen" in de BlueOne groeien en bloeien als een dolle... toen ik de fles pakte sodemieterde er een aantal klusters op de bodem... lekker als dat in je tank gebeurt. De condens/aanslag boven de vloeistoflaag zit er nog steeds maar in de vloeistof nog geen belvorming zoals in de Aral E10

Maar gek genoeg nog geen corossie, opgeloste o-ringen e.d...
We blijven het volgen, ze staan nog steeds niet echt in de weg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 19 Feb 2015, 19:41

oei! oei! oei! Ziet er allemaal serieus uit, maar kan je al wat zeggen als je dit proefje zou generaliseren naar de praktijk?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 24 Feb 2015, 08:22

Tom wrote:oei! oei! oei! Ziet er allemaal serieus uit, maar kan je al wat zeggen als je dit proefje zou generaliseren naar de praktijk?
geen ethanol tanken in spullen die overwegend stil staan. Over aantasting van o-ringen (wat bij rijdende exemplaren gewoon ongoing is) weet ik pas wat als als ik ze er uit vis... wacht ik nog ff mee :mrgreen:
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by seventies » 06 Apr 2015, 09:43

wie heeft er ervaring met Competition 102 voor de 350?
kun je die gewoon tanken of moet er iets bijgesteld worden?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 07 Apr 2015, 07:47

seventies wrote:wie heeft er ervaring met Competition 102 voor de 350?
kun je die gewoon tanken of moet er iets bijgesteld worden?
ik heb het in mijn Peugeot 207, duc GT1000 en Guz V7 café gegooid... leken allemaal wat stiller te lopen
de 3 1/2 jes zijn ooit ontworpen voor RON100 dus ik verwacht dat ze er wat beter op lopen en minder de neiging tot pingelen hebben. Gewoon tanken en na 100km de bougies er een keerjte uittrekken om te kijken of hij niet te rijk/arm loopt
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

seventies
Posts: 34
Joined: 18 Feb 2014, 18:09
Location: Leiden

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by seventies » 07 Apr 2015, 18:27

Tintin wrote:
seventies wrote:wie heeft er ervaring met Competition 102 voor de 350?
kun je die gewoon tanken of moet er iets bijgesteld worden?
ik heb het in mijn Peugeot 207, duc GT1000 en Guz V7 café gegooid... leken allemaal wat stiller te lopen
de 3 1/2 jes zijn ooit ontworpen voor RON100 dus ik verwacht dat ze er wat beter op lopen en minder de neiging tot pingelen hebben. Gewoon tanken en na 100km de bougies er een keerjte uittrekken om te kijken of hij niet te rijk/arm loopt
bedankt, ga ik proberen

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 08 Apr 2015, 20:36

zo, de brommers komen weer langzaam uit de garage, eens kijken hoe de benzine er uit ziet als je vorig jaar maar 100km gereden hebt (en je brandstof dus 18 maanden oud is...)
DSC_3325 - kopie.JPG
BP Ultimate 98: -3 g (-62 g)
Tango Euro 95: -6 g (-93 g)
Aral 95E10: -5 g (-131 g)
Haan BlueOne 95 : -6 g (-102 g)

In Aral E10 staat nu een duidelijke laag water, de algen in de BlueOne groeien rustig door.

Begin oktober de volgende update... rij veilig dit seizoen, hou het rubber onder en tank verstandig!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tom » 08 Apr 2015, 20:48

Water in je tank, wat ging er mis..

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 09 Apr 2015, 08:02

Tom wrote:Water in je tank, wat ging er mis..
teveel E10 getankt en vervolgens te lang laten staan :lol:
kan ook anders: grapjassen hadden bij het tankstation water in de slang(en) gegoten, maat van me gaat tanken voor zijn Allie en die liep al niet lekker en daarna niet of nauwelijks... 2 avonden zitten frutten aan de ontsteking tot we besloten om toch maar een de vlotterbakken er onder vandaan te trekken... water... bleek en halve liter in zijn tank te zitten :x
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Re: ethanol in moderne brandstoffen en overwinteren

Post by Tintin » 09 Apr 2015, 10:47

ff het percentage verdampte vloeistof berekend:
BP Ultimate 98: -3 g (-62 g)16%
Tango Euro 95: -6 g (-93 g)24%
Aral 95E10: -5 g (-131 g)36%
Haan BlueOne 95 : -6 g (-102 g)31%
"Innamorato di vecchi motocicli Italiani"

Post Reply