welke morini is dit?

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
User avatar
sam375
Posts: 11
Joined: 08 Oct 2012, 17:28
Location: Antwerpen

welke morini is dit?

Post by sam375 » 08 Oct 2012, 17:35

onlangs zocht ik wat afbeeldingen om te tekenen en vond deze brommer. ik was er meteen verliefd op en wou weten welke het was. uit deze tekening kon ik al het merk herkennen, morini, maar nu vraag ik me af welk model.

iemand een idee? alvast bedankt!
Image

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 09 Oct 2012, 09:52


Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 09 Oct 2012, 18:08

Een morini Corsarino 50cc Zeta Zeta , bouwjaar zal tussen 1971 en 1975 liggen

User avatar
sam375
Posts: 11
Joined: 08 Oct 2012, 17:28
Location: Antwerpen

Post by sam375 » 09 Oct 2012, 19:50

jah dat is hem!
ik ben echt zot van deze :) ik ben nu nog te jong om met auto/brommer te rijden maar zou graag nu een 2de hands kopen en opknappen voor als ik 18 wordt :)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 09 Oct 2012, 23:50

Je ziet ze best vaak op oldtimer motor/brommer beurzen, maar ze zijn behoorlijk duur.

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 10 Oct 2012, 08:13

http://link.marktplaats.nl/602632200
wel gerestaureerd maar cosmetisch klopt er geen snars van... mooi klusje als eerste project om dat prima op orde te krijgen :)

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 10 Oct 2012, 09:50

hier nog ene in essen , wel wat werk aan
http://www.2dehands.be/brommers-scooter ... c_id=&afd=

User avatar
sam375
Posts: 11
Joined: 08 Oct 2012, 17:28
Location: Antwerpen

Post by sam375 » 10 Oct 2012, 14:19

bedankt voor al de reacties! Dat is inderdaad waarnaar ik opzoek ben. ik zoek niet echt een volledig gerestaureerde corsarino, dan kan ik er enkel naar kijken en wachten tot ik 18 ben :(
een die nog te restaureren is is dus de bedoeling om me er mee bezig te kunnen houden :)
ik moet helaas nog even wachten voor ik er een mag kopen... om zeker te zijn dat het geen tijdelijke interesse is. maar degene op 2dehands.be is nog het dichtste bij huis


ik zal zeker laten weten hoe het staat met de aanschaf :)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 10 Oct 2012, 17:29

Ik was begin van dit jaar op de oldtimers beurs in het Autotron in Rosmalen. Daar heb ik Corsarino onderdelen gezien, zoals 2 frames en 2 motorblokken.
De rest lag er - denk ik - ook wel bij.

Op Vehikel ben ik dat nooit tegengekomen.

Image

Image

Image

Verder stonden er nog een aantal Corsarino's in mooie staat.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
sam375
Posts: 11
Joined: 08 Oct 2012, 17:28
Location: Antwerpen

Post by sam375 » 10 Oct 2012, 18:07

dat ziet er inderdaad een geweldige beurs uit!
maar helaas ben ik afkomstig van België dus is Rosmalen niet echt een voordehand liggende locatie om naar een oldtimers beurs te gaan :)

het zoekertje op 2dehands.be was vrijwel uitstekend, als ik er een aanschaf is het waarschijnlijk deze.
in het zoekertje staat dat het een snorfiets is, klopt dit wel? want zo ziet hij er niet echt uit, en was het niet dat je met een snorfiets mag rijden vanaf je 16 jaar?

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 10 Oct 2012, 21:47

ik weet niet hoe het in Belgie zit maar in NL mag je vanaf 16 op 50cc rijden... mits er een snor of brommer kenteken op zit :?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 10 Oct 2012, 22:19

Ja en in NL moet je éérst je bromfiets rijbewijs halen. Een Corsarino als snorfiets lijkt mij niet waarschijnlijk: ze rijden behoorlijk hard, zeker als ze rechtstreeks uit Italië komen. Exemplaren die in de jaren '60 en '70 in Nederland werden geïmporteerd zijn 'geknepen'. De exemplaren die daarna door particulieren uit Italië zijn gehaald gaan vaak 'als de brandweer' (snel).

Snorfiets (max. 25 km/u) krijgt een blauwe nr. plaat
Bromfiets (max. 45 km/u) heeft een gele plaat.

Maar let op. De Corsarino's zijn gebouwd inmiddels t/m 1975, dus inmiddels minimaal 37 jaar oud! Verwacht dan niet dat je overal onderdelen kunt kopen. Daarvoor moet je vaak in Italië zijn.

Zorg er ook voor dat je een goede koopt en niet binnen de kortste keren problemen hebt.

Als je in België woont: op 21 oktober is er de Moto Retro beurs in Leuven in de Brabanthal. Misschien kan je eens gaan kijken?!

User avatar
sam375
Posts: 11
Joined: 08 Oct 2012, 17:28
Location: Antwerpen

Post by sam375 » 11 Oct 2012, 17:35

Ok, over dat rijden vanaf 16 jaar zal ik dan nog even moeten opzoeken.
Bedankt voor de info van de beurs, in leuven kan ik geraken en nu weet ik wat te doen op 21 oktober :)

Indien ik hem 2de hands zou kopen, waar moet ik dan zeker op letten?

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 11 Oct 2012, 21:07

sam375 wrote:Ok, over dat rijden vanaf 16 jaar zal ik dan nog even moeten opzoeken.
Bedankt voor de info van de beurs, in leuven kan ik geraken en nu weet ik wat te doen op 21 oktober :)

Indien ik hem 2de hands zou kopen, waar moet ik dan zeker op letten?
Ik dacht dat in België het volgende van kracht is. Er zijn 2 soorten bromfietsen:
*Klasse A (maximum 25km/u, geel plaatje achteraan, minimumleeftijd 16jaar{18 met passagier} en geen rijbewijs nodig)
*Klasse B (maximum 45 km/u, geen geel plaatje achteraan, minimumleeftijd 16 jaar {18 met passagier} en rijbewijs A3 nodig).

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 12 Oct 2012, 12:12

sam375 wrote:Indien ik hem 2de hands zou kopen, waar moet ik dan zeker op letten?
Dat de motor mooi stationair loopt, goed op toeren komt.
Frame moet recht zijn.
Let op dat er voldoende en schone olie in het motorblok zit.
Koppeling moet goed werken, evenals de versnellingsbak.
Velgen moet goed zijn, zonder butsen.
Verlichting is natuurlijk belangrijk, maar kun je altijd zelf repareren.
Algemene staat van onderhoud is van belang.

Neem iemand mee die verstand heeft van brommers/motoren.

Post Reply