Page 1 of 1

nog eens ethanol

Posted: 20 Aug 2012, 18:38
by mantaray
Enige jaren geleden heb ik het hier al eens over de vernietigende werking van ethanol gehad.
Vandaag kwam de buurman vertellen dat het erg stonk in de garage en er een plasje bezine onder de dart lag.


Kuip afgebouwd en tank gedemonteerd in de veronderstelling dat het kraantje lekte
Niet waar dus

De onderkant van de tank vertoonde verschillende blaasjes waarvan er enkele lekten.

De originele tanks van de dart gingen aan de ophanging scheuren en lekken daarom had ik die vervangen door een nieuwe fiberglasstank van de uk club.
deze heeft du nu de geest gegeven

Een nieuw slachtoffer van de groene ethanollobby, bedankt jongens 200€ naar de ........

Wie zei ook alweer dat het allemaal zo'n vaart niet zou lopen ?

Posted: 20 Aug 2012, 21:50
by Tom
Ja das kut..

Wat ik nou niet snap, de maatschappijen zijn toch verplicht E10 te vermelden op de pomp zelf? Hoe komt het spul dan in je tank, of mengen ze het er stiekum doorheen?

Posted: 20 Aug 2012, 22:04
by mantaray
Tom ik tank nooit E10, dus dit is het resultaat van de minder agressieve 5
Daar pas ik nl erg goed voor op.
In Frankrijk krijg je sowieso 10 dacht ik.
Het staat er wel bij hoor
Er is ook nog een soort zonder dat spul maar merkelijk duurder

Posted: 21 Aug 2012, 08:18
by Tintin
altijd prepium (RON98) tanken, de oliemaatschappijen zijn daarin niet verplicht ethanol bij te mengen en er zit dus vrijwel nooit ethanol in. Wel duurder maar 10% beter rendement (ethanol verlaagt het rendement aanzienlijk)
En natuurlijk altijd je tank coaten... voor het geval er wel een keertje ethanol in verdwijnt

Posted: 21 Aug 2012, 15:17
by 350-v-twin
Ja, ik tank als het even kan ALTIJD BP Ultimate 98 RON.
Daar zit geen biozooi in.

Aan normale Euro 95 is volgens mij 5% bio ethanol toegevoegd. Soms zie je aan de zijkant van de tank een symbool van E5 in een cirkel. Dat betekent 5% bijgemengd.

Beste is je kunststof/polyester tank aan de binnenkant te laten coaten.
Tank moet dan eerst goed ontvet worden en daarna pas gecoat, omdat anders de coating los kan komen. Ik heb mij laten vertellen dat zelfs niet alle coatings bestand zijn tegen ethanol, omdat sommige coatings bedoeld waren om roestvorming in de tank tegen te gaan of te repareren.

Als je gaat coaten, of dat laat doen, zorg er dan voor dat er een 100% betrouwbare coating gebruikt wordt.

Ik heb de Valentini tank van mijn Kanguro laten doen. Adres kan ik aanbevelen. Laat maar horen als je het wil hebben.

Posted: 21 Aug 2012, 18:34
by mantaray
Gisteren heb ik toevallig de tank voor de "nieuwe morini" gecoat.
Lljkt me vrij goed gelukt

Ga de dart tank eerst ff laten uitluchten ( heb toch nog een reserve ) en naderhand ook een laagje geven
Er zijn idd coatings die niet bestand zijn tegen ethanol waaronder tankcure.
nu heb ik dit erin gegooid
http://www.matthys.net/nederlands/ezsho ... terCat=171
Adapté /E95/E98/Avgas/Biocarburants E85 et SP95-E10

Posted: 21 Aug 2012, 22:58
by 350-v-twin
Ja zag:
Adapté /E95/E98/Avgas/Biocarburants E85 et SP95-E10


in de catalogus!! Bemoedigend :D

Posted: 29 Aug 2012, 14:01
by Tom
Ik ben bij Matthijs afgebluft omdat ik niet over een credit-card beschik. Heb nu via Rocket Caferacer Parts sealant gekocht dat voornemens is ethanol bestendig te zijn. Deze is 1 component en slechts 29,50 euro. Ik ga toch mijn Camel tank eens goed sealen tegen ethanol voordat ik er benzine in giet.

Posted: 29 Aug 2012, 15:45
by mantaray
Tom ben je zeker dat er eerst geen soort cleaner in moet ?

Posted: 29 Aug 2012, 18:58
by Tom
Tank is clean, bovendien zit er al tankcure in omdat ik de tank diende te 'lijmen' vanwege een grote buts aan de zijkant en scheur aan de onderkant. Ik zal mijn bevindingen hier posten dan hebben we er allemaal wat aan

Posted: 06 Sep 2012, 13:59
by Tom
Tanksealant van rocketcaferacerparts is niet echt een aanrader. Ten eerste is het 1 component, dus het hard heel langzaam uit, waardoor het meeste spul na een half uurtje draaiien op het einde toch weer onderin de tank zit. Bovendien krijg je daarmee erg dunne laagjes. Na zo'n twee uur kun je dan wel weer een tweede laag doen, maar het resultaat schiet, zoals ik met het blote oog kan zien, weinig op. Het meeste zit onderin de tank lijkt wel. Ten tweede (maar misschien geldt dit wel voor de meeste sealers) als je t op dun polyester werk giet van binnen dan geeft het door de lagen heen toch een soort reactie met het lakwerk van buiten. Op mijn tank zijn er (gelukkig) op een paar plekken krasjes/krakkelee ontstaan, maar dat lijkt zich slechts op de dunste plekken voor te doen. Ik was er op zijn minst gezegd niet echt blij mee! Het is best wel zichtbaar. Gelukkig is een grote ramp mij gespaard gegeven, dat wil zeggen een volledig verwoeste tank, en van binnen heeft het ook niet gereageerd. Ik denk dat je met een stalen tank niet veel problemen krijgt, maar dan nog zou ik in het vervolg een twee componenten aanraden.

Posted: 06 Sep 2012, 18:34
by mantaray
mogelijk heb je een reactie met tankcure ?

Posted: 06 Sep 2012, 18:58
by Tom
Nee, het is de blanke lak geweest, waarschijnlijk zet de tank iets uit door het harden van de sealant laag. Men waarschuwt er in het algemeen ook voor: eerst sealen, dan lakken. Toch enige nuance in mijn verhaal dacht ik zo, daarbij heb ik de scheurtjes voor het grootste deel al weggekregen door een deel van de blanke lak laag af te polijsten. Eerst met waterproof schuurpapier, dan laten blinken met Commandant, phewww!