warme start

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

warme start

Post by Pantah » 01 May 2012, 11:27

Hallo, gisteren de 350 een eind mogen duwen nadat ik hem had stilgelegd na een ritje van een tiental minuten. Duwen, trappen, niks kreeg terug muziek uit het blok tot hij blijkbaar wat voldoende was afgekoeld. Toen startte hij weer vlot en kon ik terug naar huis zonder problemen. Toen ik hem thuis dan stillegde en opnieuw wou starten, wilde hij opnieuw niet meer. Ik rook geen benzinegeur of zo dus vermoed ik dat het van de ontsteking komt. Iemand al een soortgelijke ervaring gehad en mij in de goede richting kan sturen zonder dat ik meteen alles begin uit te meten en open te gooien? Deze morgen startte hij opnieuw bij de eerste trap maar ik durf er niet terug de deur mee uit voor ik weet wat er aan de hand is. Nog iets wat ik waarnam tijdens het rijden, is dat hij eens hij goed warm had, ferme steken liet vallen in hogere toerentallen (+5000tr/min)

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1154
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 01 May 2012, 17:04

Kunnen verschillende dingen zijn. Het startprobleem ligt mogelijk aan de ontstekingsspoel, het inhouden mogelijk aan een transducer.

1) Koude motor: pak een universeel meter en zet 'm in de Ohm stand. Haal vervolgens de groene kabel (die uit de dynamo komt) los van het zekeringenkastje en meet die kabel door ten opzichte van de massa. Je moet iets van 180-300 Ohm meten. Noteer de waarde die je meet.

2) Warme motor: herhaal 1). Waarschijnlijk meet je bij warme motor een waarde (veel)lager dan 180 Ohm.

Als dat zo is, dan is de ontstekingsspoel doorgeslagen. Dat is de gele spoel in de dynamo. Tritsch levert nieuwe, of bij NLM kun je de spoel opnieuw laten wikkelen.

3) Het inhouden vanaf 5.000 toeren kan duiden op een half-kapotte transducer, zo'n zwarte of grijze bobine onder de tank. In die transducers zit een spoel. Door ouderdom kan de isolatie van het gewikkelde draad doorslaan en dan krijg je dat rare inhouden boven de 5.000/6.000 toeren. Nieuwe transducers zijn te koop in Italië.

Gezien het startprobleem bij warme motor zou ik éérst de ontstekingsspoel doormeten. Zelf verdenk ik de ontstekingsspoel. Misschien is die inderdaad doorgeslagen en daarom mogelijk ook verantwoordelijk voor het inhouden boven de 5.000/6.000 toeren.

Hou ons op de hoogte.

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 01 May 2012, 20:03

Bedankt! Ik kan aan de slag en hou je uiteraard op de hoogte :wink:

User avatar
Tintin
Posts: 615
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 02 May 2012, 07:15

startprobleem kan ook zijn dat je stationairmengsel veel te vet staat... dan doet ie het ook niet meer als het blok warm is

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 09 May 2012, 16:58

Hey jongens, wilde gewoon laten weten dat ik nog niet de tijd heb gevonden om uit te testen, maar uitstel is uiteraard geen afstel. :wink:

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1154
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 09 May 2012, 21:37

We wachten je bevinden/conclusies af!

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 16 May 2012, 09:56

Gisteren eindelijk eens de test kunnen doen. Meetwaarde op de groene draad bij koude motor 185ohm. Omdat dit al aan de lage kant is volgens de waardes die 350-v-twin heeft opgegeven, heb ik er voor de zekerheid nog een andere multimeter bijgenomen en die gaf een iets hogere waarde aan, nl 230. Nu, ik heb de motor warm laten draaien en opnieuw gemeten. Vreemd genoeg lag de meetwaarde niet eens lager, maar zelfs iets hoger! 215 ipv die eerste 185.

Ik zou nu de piste van het stationairmengsel kunnen checken maar dat zou de motor toch moeten lopen door aan te duwen, dacht ik? Nu, voor de zekerheid zet ik de luchtmengselstelschroef al ietsje meer open en laat ik de naalden een tandje zakken.

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1154
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 16 May 2012, 17:54

215-230 Ohm is een nette gemiddelde waarde. Ik heb bij 5 willekeurige spoelen 220 Ohm gemeten. Echter, als het 185 Ohm is, dan kan dat het probleem verklaren.

Als je echt zeker weet dat de spoel 215-230 Ohm weerstand heeft, dan zou ik inderdaad een naar de carburateurs kijken. Wat is de electrodenafstand van je bougies? Waarschijnlijk 0,7mm?!
Zet ze eens op 0,5mm!

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 16 May 2012, 20:21

heb vandaag met het mooie weer nog eens een testrit gedaan en het probleem lijkt me echt wel aan de carburatie te liggen. De naaldstand heb ik nog niet gewijzigd, maar wel de stand van de luchtmengselstelschroef en ik heb hem bij warme motor terug gestart gekregen maar met het nodige 'fingerspitzengefühl' op het gashendel

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 20 May 2012, 17:53

Gisteren nog eens getest, ditmaal met de naalden één tandje lager (tandje laten zakken wel te verstaan) en ook eens de bougies nagekeken. Die stonden dus wel wat aan de wijde kant. Na een ritje van een 10-tal km stilgelegd, aangetrapt en zonder problemen terug gestart gekregen. Probleem lijkt dus (knock on wood!) van de baan. Bedankt aan jullie voor de tips!

Post Reply