Spanning toerenteller 3 1/2 vanaf Transducer

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
antonv7640
Posts: 14
Joined: 08 Nov 2011, 21:41
Location: Geldermalsen
Contact:

Spanning toerenteller 3 1/2 vanaf Transducer

Post by antonv7640 » 08 Nov 2011, 22:00

Even een korte inleiding, ik heb 2 jaar geleden een 74-er MM350 gekocht en gerestaureerd.
De motor liep erg beroerd op de achterste cilinder en wat ik ook gedaan heb (alles gewisseld) het probleem bleef.
Uiteindelijk de transducer omgezet naar de andere cilinder en toen ging het probleem mee.
De complete ontsteking omgebouwd naar een Japanse programmeerbare en nu loopt hij zoals een Morini hoort te lopen.
Gelijk maar een maximaal toerental geprogrammeerd van 7900 omw. zodat er niks over de kop gejaagd kan worden in de toekomst.
Op de vermogensbank zaten er toch wel diverse dipjes in de curve bij diverse toerentallen die je tijdens het rijden nauwelijks voelde
De "dips" in de powercurve hebben we eruit gehaald door de ontsteking op die toerentallen te veranderen zodat de curve egaal omhoog loopt.
Geen dipje meer te bekenen en de Morini loopt erg mooi.
Wel zelf benzine gemend naar RON 98 met wat hulp van mijn buurman die racebenzine.nl bestierd.
Meng 8 liter euro 95 met racebenzine Ron 122 en je krijgt gelijk Ron 98.
Maar.........
Voor demontage vergeten de spanning te meten die vanaf de transducer komt via de grijze draad naar de toerenteller.
Nu ben ik niet bang uitgevallen maar ik durf de moderne electronica niet zomaar aan te sluiten op de "oude" toerenteller, bang dat hij zal ploffen.
Wie kan mij helpen aan de spannig die door de grijze draad loopt?
Is er iemand die dit weet of even de moiete wil nemen om met een Multimeter dit te meten.
Zodra dit achter de rug is zal ik een verhaal schrijven in de Rebello zodat anderen hier eventueel ook mee aan de slag kunnen.
Groetend Anton
Rijden op een Morini is stijl

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 09 Nov 2011, 10:45

Ik heb zelf een bobijntje van een VW Polo op mijn 3 1/2, geeft inderdaad ook te veel spanning op de toerenteller, maar hij gaat daardoor niet stuk (voor de zekerheid wel even ontkoppeld). Ik ben benieuwd welke oplossing je in je hoofd hebt. Ik dacht dat ergens op deze site een stukje is geschreven met schema over hoe je latere type transducers zonder aansluiting voor de electr. toerenteller toch kunt aansluiten.

antonv7640
Posts: 14
Joined: 08 Nov 2011, 21:41
Location: Geldermalsen
Contact:

Post by antonv7640 » 09 Nov 2011, 20:19

Hallo Tom,
Dit is helaas niet wat ik zoek, maar evengoed hartelijk dak voor jouw reply.
Deden maar meer leden dit, houdt het forum actief.
Ik wil graag de spanning weten van de grijze draad die naar de toerenteller loopt die van de Transducer komt.
Dit mag gemeten worden bij stationair toerental want dan kunnen wij verder uitpuzzelen hoe het verder moet.
Rijden op een Morini is stijl

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 11 Nov 2011, 00:47

Vraag het eens aan Rob Koster, mailadres in de pm (ivm spamrobots publiceer ik die liever niet. Die meet graag veel en van alles ;-)

antonv7640
Posts: 14
Joined: 08 Nov 2011, 21:41
Location: Geldermalsen
Contact:

Post by antonv7640 » 11 Nov 2011, 09:07

Dank je, ik heb Rob net gemaild.
Rijden op een Morini is stijl

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 11 Nov 2011, 15:53

Ja, en post dan hier het resultaat, zet ik het op de site 'for future reference'.

antonv7640
Posts: 14
Joined: 08 Nov 2011, 21:41
Location: Geldermalsen
Contact:

Post by antonv7640 » 11 Nov 2011, 16:31

zal ik doen
Rijden op een Morini is stijl

Post Reply