Linksschakeling

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Linksschakeling

Post by Pantah » 29 Jun 2011, 13:29

Vraagje... gezien mijn vriendin ook wel eens van het Morini-rijden wil proeven, maar ze bang is om met een rechtsgeschakelde motor te rijden, vroeg ik me af of het mogelijk is om beide het schakel- en remsysteem om te bouwen naar een 'normale' opstelling? Zijn er personen hier die daar ervaring mee hebben? Ik ben draaier/frezer van beroep dus heb er geen moeite mee om zelf dingen te maken.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 29 Jun 2011, 16:36

daar waren setjes voor en soms zie je ze op ebay

Bij Marcus staat een tekening
http://www.morini-pickup.de/Aktuelles/L ... chnung.jpg

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 29 Jun 2011, 16:45

Daar kan ik al wat mee. Bedankt! :wink:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Jun 2011, 20:49

Ik heb hier een setje liggen van forumlid Tintin. Weet niet zeker of het compleet is.

Image

Staat ook elders op het forum.

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 29 Jun 2011, 22:53

En is dat setje ook te koop?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Jun 2011, 23:28

Nee, niet te koop, ook niet helemaal compleet denk ik.
Ik heb het setje geleend, juist om deze foto te kunnen tonen.

Overigens is rechts schakelen prima te doen. Zelf heb ik een links schakelende (Kanguro) en ook een rechts schakelende Morini (350 Touring). Als ik mij bij het wegrijden inprent of het links of rechts schakelen is, dan heb ik verder geen problemen.

Pantah
Posts: 84
Joined: 26 Jun 2011, 19:08
Location: Belgium

Post by Pantah » 30 Jun 2011, 12:41

Ok, geen probleem, toch bedankt voor de foto. :wink:

Zelf heb ik geen enkel probleem met het rechts schakelen, maar ik wil vermijden dat mijn vriendin in een noodsituatie de verkeerde reflexen zou hebben. Het hoeft maar één keer fout te gaan om zware gevolgen te hebben he en ik zie ze beiden liefst in één stuk terug thuis komen. :)

Tintin
Posts: 658
Joined: 20 Sep 2009, 09:05
Location: NL

Post by Tintin » 01 Jul 2011, 08:39

here is TinTin :D

Wil je anders ook ff kijken of je het setje onder je fiets krijgt? Ik heb geen idee wat er allemaal mist maar wellicht komen we er wel uit...
Het kan namelijk zomaar zijn dat dit setje voor een Kanguro, Excalibur of zo is... zat bij een partijtje onderdelen van eBay en de verkoper wist het ook niet

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 01 Jul 2011, 09:38

Zo te zien aan de glimsalabim van een Excalibur :wink: , je moet dan een stuk extra pijp aan je frame hebben waar het hele schakelmechanisme doorheen loopt. Op de foto mist vlgs mij dat deel dat ook daadwerkelijk van links nr rechts gaat (zie o.a. de onderdelenlijst op Morinispecial.it). 't Zit ook zo op de Camel en Kanguro.

Post Reply