Accu plat

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Accu plat

Post by mantaray » 03 Apr 2009, 18:20

:cry: :cry: :cry:
Na een paar korte ritjes met de nwe accu was het ding plat.
Grrrrr en andere @@**** woorden

Dus de accu maar aan de oplader gehangen en vandaag eens aan het meten geslagen.

Amperes kan mijn multimetertje niet aan, dus de rest maar gevolgd

Tussen de gele draden van de alternator (???) 60volt bij 6000 rpm dus dat was ok.
Tss 1 gele en rood 30 volt bij 6000 rpm =ook ok

Tss massa en gele aansluitingen van spanningsregelaar geen contact= ook ok

Spanning zonder draaiende motor 12v
Met draaiende motor 13.7

Dus alles schijnt voor zover in orde.

Mag ik hieruit concluderen dat het spul niet genoeg oplaad bij stadsritjes als de koplamp blijft branden ???

Borrani
Posts: 247
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Re: Accu plat

Post by Borrani » 03 Apr 2009, 18:28

mantaray wrote::cry: :cry: :cry:
Na een paar korte ritjes met de nwe accu was het ding plat.
Grrrrr en andere @@**** woorden

Dus de accu maar aan de oplader gehangen en vandaag eens aan het meten geslagen.

Amperes kan mijn multimetertje niet aan, dus de rest maar gevolgd

Tussen de gele draden van de alternator (???) 60volt bij 6000 rpm dus dat was ok.
Tss 1 gele en rood 30 volt bij 6000 rpm =ook ok

Tss massa en gele aansluitingen van spanningsregelaar geen contact= ook ok

Spanning zonder draaiende motor 12v
Met draaiende motor 13.7

Dus alles schijnt voor zover in orde.

Mag ik hieruit concluderen dat het spul niet genoeg oplaad bij stadsritjes als de koplamp blijft branden ???
ja, met verlichting aan laad ie niet genoeg bij, tenminste dat heeft de mijne ook.

Maar op zich is dat geen probleem toch :oops: moet je alleen de volgende morgen het rechter kraantje open zetten. Dat is alleen niet goed voor de accu..

mvg

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Apr 2009, 18:32

Soms rij je toch ook 's nachts of niet ?

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1203
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 03 Apr 2009, 23:01

Probleem is dat de dynamo van de vroege modellen max. 100 Watt levert. Magneten in het vliegwiel zullen na >30 jaar wellicht iets minder zijn.

Dan rijden veel personen met een te zware koplamp rond. Af fabriek waren het 35 Watt (12 Volt ronde gloeilamp) en dat trekt de dynamo wel. Probeer een H4 van 45 Watt te scoren. Die zijn er wel. Weet alleen niet of dat standaard in de reflector past. Maar dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Ik rij daar zelf ook mee, probleemloos.

Anders reduceren tot die 35 Watt bol.

Post Reply