Ontsteking 3 1/2

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
Borrani
Posts: 247
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Ontsteking 3 1/2

Post by Borrani » 03 Apr 2011, 15:47

Goedemiddag allemaal,

sinds kort heb ik er een 2e 3 1/2 bij, deze loopt niet. Oorzaak: geen vonk...

Nu heb ik de generatorspoel gemeten, en deze geeft 204 ohm, terwijl dit 300 moet zijn volgens het werkplaats handboek. Weet iemand hiervan de ondergrens? ze produceert namelijk totaal geen vonk..

ik heb ook al het contactslot los gekoppeld gehad, en kabels doorgemeten, deze lijken prima te functioneren. Ook zonder contactslot geen vonk.

Ik zoek eigenlijk nog een methode om eenvoudig de bobines te testen en de pick up, heeft iemand hier daar ervaring mee? Dan kan ik onderdelen uit sluiten.

Ik zou natuurlijk onderdelen met mijn rijdende 3 1/2 uit kunnen wisselen, maar deze zit net helemaal in elkaar en wou ik eigenlijk zo laten.

mvg Ries

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Apr 2011, 16:07

och mijn ontstekingkje geeft 180 ohm aan en doet het nog best (300 is whishfull thinking ;-) )


Die uitmeethistory ben ik ook naar op zoek geweest, maar van een kale reis thuisgekomen

Het schijnt dat je een oscilloscoop nodig hebt

Bij Marcus staat er eea http://www.morini-pickup.de/


Even troubleshooten:

2 bobines om zeep zou erg toeval zijn dus zou eerst eens naar de pickup kijken.

btw na winterstalling deed mijn sport ook bokkig.

De voorste cyl viel 3 dagen na elkaar na 20 km uit.
1 ste dag bougie gewisseld en verder gereden zonder problemen
2 de dag bougiekap eraf en erop en toen deed ie het weer.
3 de dag tijdje gestopt en toen liep ie weer.

Daarna heb ik de kabel van de pickup naar de bobines verwisseld EN de onstekingskabels naar de andere bougie gezet.( blijft de voorste dan raar doen is het de pickup en doet de achterste gek is het de bobine)

Tevens een massakabel van de pickup naar het punt waar de massakabels van de bobines komen en tot nu toe alles normaal.


Zal dus wel een waggelcontact geweest zijn , ...... hoop ik


In ieder gevall kl... zo'n electrisch probleem.

Soms kan je vonk hebben(buiten op tegen de massa bedoel ik dan), maar door de compressie toch niet krachtig genoeg om te ontsteken.

Ik heb bij louis een soort metertje gekocht daar kan je de lengte (sterkte)van de vonk mee testen, maar of dat al dan niet erg veel nut heeft ???

Borrani
Posts: 247
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 03 Apr 2011, 16:30

mantaray wrote:och mijn ontstekingkje geeft 180 ohm aan en doet het nog best (300 is whishfull thinking ;-) )


Die uitmeethistory ben ik ook naar op zoek geweest, maar van een kale reis thuisgekomen

Het schijnt dat je een oscilloscoop nodig hebt

Bij Marcus staat er eea http://www.morini-pickup.de/


Even troubleshooten:

2 bobines om zeep zou erg toeval zijn dus zou eerst eens naar de pickup kijken.

btw na winterstalling deed mijn sport ook bokkig.

De voorste cyl viel 3 dagen na elkaar na 20 km uit.
1 ste dag bougie gewisseld en verder gereden zonder problemen
2 de dag bougiekap eraf en erop en toen deed ie het weer.
3 de dag tijdje gestopt en toen liep ie weer.

Daarna heb ik de kabel van de pickup naar de bobines verwisseld EN de onstekingskabels naar de andere bougie gezet.( blijft de voorste dan raar doen is het de pickup en doet de achterste gek is het de bobine)

Tevens een massakabel van de pickup naar het punt waar de massakabels van de bobines komen en tot nu toe alles normaal.


Zal dus wel een waggelcontact geweest zijn , ...... hoop ik


In ieder gevall kl... zo'n electrisch probleem.

Soms kan je vonk hebben(buiten op tegen de massa bedoel ik dan), maar door de compressie toch niet krachtig genoeg om te ontsteken.

Ik heb bij louis een soort metertje gekocht daar kan je de lengte (sterkte)van de vonk mee testen, maar of dat al dan niet erg veel nut heeft ???
dan denk ik dat ik eerst maar even de bobines ga omwisselen..

mvg Ries

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Apr 2011, 16:32

heb je op 1 vd 2 wel vonk dan ?

Eh en de bougiekabel aan de bobinezijde gewoon laten zitten he

Borrani
Posts: 247
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 03 Apr 2011, 16:36

mantaray wrote:heb je op 1 vd 2 wel vonk dan ?

Eh en de bougiekabel aan de bobinezijde gewoon laten zitten he
nee, ik heb op beide bobines geen vonk. ik bedoel, ik probeer eerst dan wel even de bobines van de rijdende 3 1/2...

mvg Ries

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Apr 2011, 16:59

dacht net aan iets

als je wieltje gedemagnetiseerd is werkt de boel natuurlijk ook niet

Borrani
Posts: 247
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 03 Apr 2011, 18:03

Ik ben er uit... de bobines van de sport gemonteerd.. ze loopt weer :)

Lekker stil en rustig. Zijn hier nieuwe exemplaren voor te koop? Inderdaad rode pickup en zwarte bobines met groene stip



Mvg ries

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1203
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 03 Apr 2011, 18:23

Kijk even op de site, Nuovaray zou ze moeten hebben:

Volgens mij type: 323921

http://www.nuovaray.com/VINTAGE_ENG.pdf

Ben zéér benieuwd naar je ervaringen!
Last edited by 350-v-twin on 03 Apr 2011, 20:51, edited 1 time in total.

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 03 Apr 2011, 19:47

type klopt ja, ben benieuwd naar de prijs

Tom
Posts: 653
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 03 Apr 2011, 23:00

nog een morini? morini virus?

User avatar
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1203
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 04 Apr 2011, 12:31

Trouwens: bij clublid Rob kan je de kastjes laten testen:

http://www.moriniservice.nl/testen.html

Post Reply