Deel-restauratie 3 1/2 Ries

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Mar 2009, 18:18

Ziet er prima uit!!! :D :D Goed werk!!

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 29 Mar 2009, 19:15

350-v-twin wrote:Ziet er prima uit!!! :D :D Goed werk!!
dank je!


Ik heb even op de site van NLM gekeken, staat erbij dat ze nog 1 luchtfilter hebben, ik zal ze even mailen... prijs valt me ook nog wel mee.

Het is hard nodig om ze te vervangen, maar goed dat ik er afgelopen jaar bijna niet mee heb kunnen rijden (ongeluk gehad van de zomer met mn rijst racer).

Image

Image

Image


Oja, dan kom ik gelijk bij de volgende vraag. Als het tandriempje van de week binnenkomt, en als ie er dan op zit, dan wil ik de kleppen stellen, enz enz enz, als ik klaar ben, dan wil ik de olie verversen, en even het olie filter schoon maken.
In het handboek staat Castrol RS, enz 10w40.

Zou ik tegen problemen aanlopen(keerringen ed) als ik volsynthetische olie toe pas?

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 29 Mar 2009, 20:09

Borrani wrote: Oja, dan kom ik gelijk bij de volgende vraag. Als het tandriempje van de week binnenkomt, en als ie er dan op zit, dan wil ik de kleppen stellen, enz enz enz, als ik klaar ben, dan wil ik de olie verversen, en even het olie filter schoon maken. In het handboek staat Castrol RS, enz 10w40.

Zou ik tegen problemen aanlopen(keerringen ed) als ik volsynthetische olie toe pas?
Ik zou géén volsynthetische olie gebruiken, simpelweg omdat die nog niet bestond ten tijde van de productie van de 350. Gebruik hooguit een halfsyntheet. Zelf ben ik zeer tevreden over Valvoline, te koop bij o.a. bouwmarkten. 10W40 of 20W50.

Ververs 1x per jaar, of max. 5000km. Let ook op de hoeveelheid olie:
3 liter, ipv de 2,5 liter die soms (foutief) genoemd wordt.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 03 Apr 2009, 22:34

daar was ik weer!

vanavond de wielen bij dhr. Haan opgehaald, erg mooi geworden :)

Image

Image

mvg

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 03 Apr 2009, 23:09

Mag ik een onbescheiden vraag stellen: wat heb je ervoor betaald?

Je mag het via de mail doorgeven. Ben er nieuwsgierig naar, omdat ik 1/2 jaar geleden 2 wielen heb laten doen, 2 originele Borrani velgen:

- rvs spaken
- trommels laten glasparelen

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 03 Apr 2009, 23:16

350-v-twin wrote:Mag ik een onbescheiden vraag stellen: wat heb je ervoor betaald?

Je mag het via de mail doorgeven. Ben er nieuwsgierig naar, omdat ik 1/2 jaar geleden 2 wielen heb laten doen, 2 originele Borrani velgen:

- rvs spaken
- trommels laten glasparelen
inspaken en spannen kost 85 euro per wiel, incl rvs spaken. Poetsen en schoonmaken heb ik zelf gedaan

Een Akront-Morad velg kost 95, nieuw, valt wel mee op zich.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 05 Apr 2009, 20:31

Met dank aan Raymond mooie nieuwe luchtfilters, bedankt nog voor de snelle service!!

Image

Image

zo, dat ziet er een stuk beter uit 8)

De 3 1/2 heeft de 1e klappen gegeven vandaag 8) 8) hij start volgens mij nog beter dan voorheen :) loopt verder prima! heb hem verder af gemonteerd, van de week de banden erop laten leggen, en dan kan ik rijden.

mvg

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 05 Apr 2009, 21:08

Graag gedaan hoor

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 06 Apr 2009, 00:49

Borrani wrote:inspaken en spannen kost 85 euro per wiel, incl rvs spaken. Poetsen en schoonmaken heb ik zelf gedaan

Een Akront-Morad velg kost 95, nieuw, valt wel mee op zich.
Ja die prijzen vallen wel mee. Heb iets meer betaald (120 per wiel), maar toen waren ze ook geglaspareld :D
Dat zijn originele Borrani's 8)

Image

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 07 Apr 2009, 18:52

zo, de bandjes liggen erom, zijn uitgeslingerd. Ze hadden allebij maar 10 gram nodig :)

goodies zijn voor firma Haan!! :) :)

Alleen de wiellagers zijn eigenlijk niet goed meer, iemand enig idee welke maat er in hoort, en hoe ik zonder beschadiging de lagers van het voorwiel eruit krijg(km teller aandrijving moet er af/uit)
Kan ik van de andere kant het lager en de km teller aandrijving eruit tikken?
mvg Ries

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 07 Apr 2009, 22:00

De aandrijving hoeft er niet vanaf dus, het is gelukt, De wiellagers zijn er uit, en zijn de volgende:

-2x 6303 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (remtrommel achter)
-2x 6203 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (schijfrem voor)

1x 40x25x7 Olie keerring, in principe niet meer nodig, maar zet hem er toch tussen. (schijfrem voor)

mvg Ries

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 07 Apr 2009, 22:20

Ik kreeg vandaag trouwens de complimenten over het spaakwerk, het kwam niet heel vaak voor dat hij zo weinig gewicht nodig had(10 gram voor beide wielen) voor het dynamisch balanceren van de wielen.

Dus complimenten voor de firma Haan Wheels nogmaals

Image

Image

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 07 Apr 2009, 23:43

Borrani wrote:De aandrijving hoeft er niet vanaf dus, het is gelukt, De wiellagers zijn er uit, en zijn de volgende:

-2x 6303 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (remtrommel achter)
-2x 6203 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (schijfrem voor)

1x 40x25x7 Olie keerring, in principe niet meer nodig, maar zet hem er toch tussen. (schijfrem voor)

mvg Ries
Helaas, helaas, hier heb ik geen ervaring mee. Hoe heb je de lagers eruit gekregen?

Die wielen zien er echt fraai uit. Heb je al wat meer foto's, van hoe de bike eruit gaat zien? Spuitwerk?

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 08 Apr 2009, 00:03

350-v-twin wrote:
Borrani wrote:De aandrijving hoeft er niet vanaf dus, het is gelukt, De wiellagers zijn er uit, en zijn de volgende:

-2x 6303 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (remtrommel achter)
-2x 6203 (ik ga nu voor 2RS1, wat beter voor vocht) (schijfrem voor)

1x 40x25x7 Olie keerring, in principe niet meer nodig, maar zet hem er toch tussen. (schijfrem voor)

mvg Ries
Helaas, helaas, hier heb ik geen ervaring mee. Hoe heb je de lagers eruit gekregen?

Die wielen zien er echt fraai uit. Heb je al wat meer foto's, van hoe de bike eruit gaat zien? Spuitwerk?
Ja, die heb ik wel, er was al veel gebeurd toen ik hem kocht, spuitwerk ook al, daar doe ik voorlopig niks aan, hij gaat wel gebruikt worden(niet misbruikt), zal dus wel eens een keer een tanktas op de tank zitten enzo.

Enige waar weinig aandacht geschonken is, is de carburatie, en details, daar heb ik afgelopen winter aan gewerkt.


Hier een paar foto's van de rest van de bike op t moment, ik zal nog wel een keer een uitgebreide foto reportage erop zetten.



Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 08 Apr 2009, 06:46

"Een prachtexemplaar Ries ":zei Ray met een lichte jalourse ondertoon in zijn stem
:lol:

Van welk jaar is ie?

Ik kom er nl niet zo goed uit met de verschillende tankbeschilderingen.

Mijn 75(sept) is anders (zwart vanonder) mijn 76 ers (maart)hadden dat ook.
Alledrie spaakwielen en remschijf voor.
Dus neem ik aan dat de jouwe van einde 76 is ?
77 heeft toch al gietwielen of niet ?

Het zadel is hetzelfde als mijn 76 ers, het ronde kontje dus

Post Reply