Deel-restauratie 3 1/2 Ries

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Deel-restauratie 3 1/2 Ries

Post by Borrani » 23 Mar 2009, 22:01

Hallo allemaal

vorig jaar mei heb ik mijn 3 1/2 aangeschaft, en volgens de duitser was de tandriem pas vervangen. Maar, ik ben een beetje voorzichtig ermee, en zet er een nieuwe op.

Nu is mijn vraag: kan ik met het oude riempje naar de automaterialenzaak, en krijg ik dan de goede, of waar moet ik op letten, zodat ik het juiste tandriempje krijg.

Ik heb een filmpje gemaakt(niet zo best licht, maar het is te zien) hoeveel speling de tandriem heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=X01nR831aKg


Ook heb ik even wat foto's van het riempje zelf gemaakt

Image

Image

Image


mvg Ries
Last edited by Borrani on 29 Jun 2009, 20:20, edited 1 time in total.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 24 Mar 2009, 17:22

Beste Ries,

de originele riempjes hadden een A, B of C specificatie, corresponderend met de letter op het bovenste tandwiel. Een A of B poulie kun je héél goed voorzien van een niet-originele Mitsuboshi. De importeur zit in Dordrecht (Tsubaki) en je kunt zo'n riempje bestellen bij je lokale 'lagerboer'. Kost minder dan 10 Euro.

De meeste Clubleden zijn zeer tevreden over de pasvorm van Mitsuboshi.

De maat is 124 L 075.
124 = lengte
L = tanden binnenkant
075 = breedte.

Maten volgens mij in inches (weet ik niet zeker).
Wat "LD" op jouw riem betekent zou ik niet weten; het hoort "L" te zijn.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 24 Mar 2009, 18:51

350-v-twin wrote:Beste Ries,

de originele riempjes hadden een A, B of C specificatie, corresponderend met de letter op het bovenste tandwiel. Een A of B poulie kun je héél goed voorzien van een niet-originele Mitsuboshi. De importeur zit in Dordrecht (Tsubaki) en je kunt zo'n riempje bestellen bij je lokale 'lagerboer'. Kost minder dan 10 Euro.

De meeste Clubleden zijn zeer tevreden over de pasvorm van Mitsuboshi.

De maat is 124 L 075.
124 = lengte
L = tanden binnenkant
075 = breedte.

Maten volgens mij in inches (weet ik niet zeker).
Wat "LD" op jouw riem betekent zou ik niet weten; het hoort "L" te zijn.
er staat een A op de poelie

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 24 Mar 2009, 22:46

Mijn beide Morinis hebben een "A" poelie (geen A cup :D )

Gewoon een Mitsuboshi scoren bij je lokale lager leverancier.
Zij kunnen 'm bestellen bij Tsubaki in Dordrecht (de importeur).

Kost minder dan 10 Euro per stuk en past erg goed.

Net nog ff het filmpje op YouTube bekeken. Kan dat niet zo goed beoordelen. Likt mij wel dat het huidige riempje iets te los zit. Beter ff vernieuwen. Let wel op dat je na afloop de centrale bout op het vliegwiel
met het juiste koppel vastzet. Je kan tevens een klein beetje Loctite op het schroefdraad aanbrengen. Een BEETJE.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 24 Mar 2009, 23:52

350-v-twin wrote:Mijn beide Morinis hebben een "A" poelie (geen A cup :D )

Gewoon een Mitsuboshi scoren bij je lokale lager leverancier.
Zij kunnen 'm bestellen bij Tsubaki in Dordrecht (de importeur).

Kost minder dan 10 Euro per stuk en past erg goed.

Net nog ff het filmpje op YouTube bekeken. Kan dat niet zo goed beoordelen. Likt mij wel dat het huidige riempje iets te los zit. Beter ff vernieuwen. Let wel op dat je na afloop de centrale bout op het vliegwiel
met het juiste koppel vastzet. Je kan tevens een klein beetje Loctite op het schroefdraad aanbrengen. Een BEETJE.
Oké

De bougie moet hier verkrijgbaar zijn in de buurt :P anders maar een doos vol halen

mvg Ries

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 25 Mar 2009, 09:27

Ik heb nog een paar Conti riempjes ....als de jouwe niet passen, kun je t hiermee ook eens proberen. Weet niet meer wat ze gekost hebben, was ook n paar Euro. Eventueel kan ik met portovergoedig (uit Hamburg) een sturen zodat je verschillende Contis hebt om uit te proberen wat past. Mitsuboshi heb ik helaas niet meer....en gates was bij mij snell"kapot":::

mvg Evert

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 25 Mar 2009, 22:52

evschothorst wrote:Ik heb nog een paar Conti riempjes ....als de jouwe niet passen, kun je t hiermee ook eens proberen. Weet niet meer wat ze gekost hebben, was ook n paar Euro. Eventueel kan ik met portovergoedig (uit Hamburg) een sturen zodat je verschillende Contis hebt om uit te proberen wat past. Mitsuboshi heb ik helaas niet meer....en gates was bij mij snell"kapot":::

mvg Evert
Hallo Evert,

ik kijk het bestelde riempje even aan.. ik weet niet hoe oud die van jou al zijn?

hier ff ene paar plaatjes,
-nieuwe dellorto pakkingen en atomisers
-Nieuwe bougies zonder r
-nieuwe bougiedoppen
-nieuwe bougiekabels
-nieuwe brandstofslang(wel automotive, maargoed in ieder geval niet zo'n doorzichtige die na een half jaar al hard is), met goede klemmetjes.

Nu is het nog even wachten op de carburateurs, die zagen er erg vergumd uit, ze worden ultrasoon gereinigd..


oude bougies
Image

carburateurs
Image

Image

Gelijk de spruitstukken eraf gehaald, heb wat problemen gehad met 1 spruitstuk, daar heeft al een scheur in gezeten, en na 1000 km had ik 1 carburateur in de hand. Klote dus... Maargoed, heb er een paar bij gevonden, gelijk even de pasvlakjes vlak gemaakt
en goed schoon gemaakt.

Image

Image

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 25 Mar 2009, 22:54

oja,

hier de nieuwe spullen haha

Image

Image


en de dell orto delen

Image


Dit zal de orginele ariete dop zijn?

Image

Image

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2009, 23:31

Borrani wrote:Dit zal de orginele ariete dop zijn?
Hé man, je bent goed bezig!! :D :D

Zou heel goed een originele Ariete kunnen zijn. Waar heb je die vandaan? Is best moeilijk aan te komen. Heb je de weerstand gemeten? Heb ik zelf nog niet gedaan.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 25 Mar 2009, 23:35

350-v-twin wrote:
Borrani wrote:Dit zal de orginele ariete dop zijn?
Hé man, je bent goed bezig!! :D :D

Zou heel goed een originele Ariete kunnen zijn. Waar heb je die vandaan? Is best moeilijk aan te komen. Heb je de weerstand gemeten? Heb ik zelf nog niet gedaan.
haha, dat is de dop/kabel die er van af kwam, zal eens meten van de week!

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 26 Mar 2009, 09:40

Dit is de Ariete dop die ik zelf heb. Komt van een off-the-road Kanguro. Ook op de Camel zijn deze gemonteerd:


Image

User avatar
evschothorst
Posts: 11
Joined: 25 Mar 2009, 09:16
Location: Winsen Luhe (Deutschland)

Post by evschothorst » 26 Mar 2009, 13:51

Hallo Borani,

Ok, Meine sind etwa 1 jr "alt", habe damals mehrere gekauft um auswahl bzgl Passform zu haben. ....oja nederlands...zijn dus bijna nieuw en koel verpakt, in de kelder.... Ik hoor wel hoe t verder gaat met jouw projekt.
Er is tussen de verschillende Conti's (een beetje) maatverschil, ik vermoed dat dit ook zo is bij andere riempjes, daarom had ik voor de inbouw liever een stel verschillende, om niet mis te grijpen....

Groet, veel succes en nog meer plezier, Evert

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 26 Mar 2009, 21:47

Duits versta/ lees ik ook goed!


De Luchtfilters die in de 3 1/2 zitten, zijn dat standaard filters uit een bepaalde motor/auto, of is het lastig om aan te komen?

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 27 Mar 2009, 00:21

Borrani wrote:
De Luchtfilters die in de 3 1/2 zitten, zijn dat standaard filters uit een bepaalde motor/auto, of is het lastig om aan te komen?

Ries

Ze zijn volgens mij niet in andere merken toegepast, maar je kunt ze gewoon bestellen bij NLM in Engeland of Tritsch in Duitsland.

Zie deze link naar de catalogus van de producent:
http://www.sgr-it.com/download/pdf/25E_filtri.pdf
Dan pagina 39 en pag 56 voor een afbeelding

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 28 Mar 2009, 22:57

Vandaag de carburateurs in elkaar gezet, ze zijn erg mooi schoon geworden, het lijkt wel NOS zo na de ultrasoon schoonmaakbeurt.

Even ter vergelijking:

Voor:
Image

Na:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Heb veel (en nog steeds) aan brommers gesleuteld, maar sjonge, dat is echt geen vergelijking, wat een mooie carburateurs, en wat zitten ze goed in elkaar in vergelijking tot een Bing carburateur!

Post Reply