Deel-restauratie 3 1/2 Ries

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 08 Apr 2009, 07:18

mantaray wrote:"Een prachtexemplaar Ries ":zei Ray met een lichte jalourse ondertoon in zijn stem
:lol:

Van welk jaar is ie?

Ik kom er nl niet zo goed uit met de verschillende tankbeschilderingen.

Mijn 75(sept) is anders (zwart vanonder) mijn 76 ers (maart)hadden dat ook.
Alledrie spaakwielen en remschijf voor.
Dus neem ik aan dat de jouwe van einde 76 is ?
77 heeft toch al gietwielen of niet ?

Het zadel is hetzelfde als mijn 76 ers, het ronde kontje dus
haha!

hij is inderdaad van 1976!, en heeft wel de orginele kleur terug gekregen(nog zichtbaar in binnenkant van de kapjes).

Ik vermoed alleen dat het spuitwerk op mijn tank inderdaad een zwarte streep van onder moet hebben. Maargoed, het blijft wel italiaans 8)

mvg Ries

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 08 Apr 2009, 08:56

nee hoor er zijn er ook met de zwarte in het midden.
Alleen kan ik er geen lijn in trekken (figuurlijk dan lol)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 08 Apr 2009, 10:00

mantaray wrote:
Van welk jaar is ie?
Ik kom er nl niet zo goed uit met de verschillende tankbeschilderingen.

Mijn 75(sept) is anders (zwart vanonder) mijn 76 ers (maart)hadden dat ook. Alledrie spaakwielen en remschijf voor. Dus neem ik aan dat de jouwe van einde 76 is? 77 heeft toch al gietwielen of niet?
Het zadel is hetzelfde als mijn 76 ers, het ronde kontje dus
Dit is de "oer Sport" van modeljaar (najaar) 1974 t/m (najaar) 1975.
Image
Grote Grimeca trommelrem vóór.

75-76 hetzelfde model, maar met spaakwielen en een schijfrem vóór.
Image
(De beschildering op de tank klopt niet helemaal, moet zijn als bij de eerste Sport). Ook achterlicht kopt niet. Hoort hoekiger en van plastic te zijn. Schokbrekers met de spiralen van boven tot onder.

76-78 ander zadel, de zwarte balk op de tank vóór breed en loopt dan schuin weg naar de zijdeksels.
Image
(Op deze foto even de zwarte balk op de tank erbij denken en dan spaakwielen ipv gietwielen).

78-79 mét gietwielen, zoals op de foto én startmotor.
Image,

Rest staat hier http://www.motomoriniclub.nl/devel.html

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 08 Apr 2009, 10:53

waar vallen mijn "colors" dan onder ?
onder zwart -boven rood
Bij mijn laatste aanwinst zou ik nog kunnen twijfelen , maar mijn jaren 70 paardjes kwamen recht uit de kist

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 08 Apr 2009, 12:11

mantaray wrote:waar vallen mijn "colors" dan onder ?
onder zwart -boven rood Bij mijn laatste aanwinst zou ik nog kunnen twijfelen , maar mijn jaren 70 paardjes kwamen recht uit de kist
Jij hebt volgens mij het 1976-77 model

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 08 Apr 2009, 18:08

350-v-twin wrote:
mantaray wrote:
Van welk jaar is ie?
Ik kom er nl niet zo goed uit met de verschillende tankbeschilderingen.

Mijn 75(sept) is anders (zwart vanonder) mijn 76 ers (maart)hadden dat ook. Alledrie spaakwielen en remschijf voor. Dus neem ik aan dat de jouwe van einde 76 is? 77 heeft toch al gietwielen of niet?
Het zadel is hetzelfde als mijn 76 ers, het ronde kontje dus
Dit is de "oer Sport" van modeljaar (najaar) 1974 t/m (najaar) 1975.
Image
Grote Grimeca trommelrem vóór.

75-76 hetzelfde model, maar met spaakwielen en een schijfrem vóór.
Image
(De beschildering op de tank klopt niet helemaal, moet zijn als bij de eerste Sport). Ook achterlicht kopt niet. Hoort hoekiger en van plastic te zijn. Schokbrekers met de spiralen van boven tot onder.

76-78 ander zadel, de zwarte balk op de tank vóór breed en loopt dan schuin weg naar de zijdeksels.
Image
(Op deze foto even de zwarte balk op de tank erbij denken en dan spaakwielen ipv gietwielen).

78-79 mét gietwielen, zoals op de foto én startmotor.
Image,

Rest staat hier http://www.motomoriniclub.nl/devel.html
Hij is van 28-8-1976

maargoed, toen is hij voor t eerst aangemeld, misschien heeft ie even in de showroom gestaan, wie zal het weten...

de vormen van het spuitwerk op mijn tank kloppen niet helemaal. Maar het is wel het oude model tank, dus zou er dan ook het spuitwerk ala de oer sport op horen?

mvg Ries

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 08 Apr 2009, 19:34

350-v-twin wrote:
mantaray wrote:waar vallen mijn "colors" dan onder ?
onder zwart -boven rood Bij mijn laatste aanwinst zou ik nog kunnen twijfelen , maar mijn jaren 70 paardjes kwamen recht uit de kist
Jij hebt volgens mij het 1976-77 model
ingeschreven in sept 75 ? en 76-77 heeft toch gietwielen niet ?

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 08 Apr 2009, 23:29

hé hé !!!! hij is klaaar!!!

wiellagers vervangen vanavond, en de boel erin gehesen, remmen weer gefixt, voor even nieuwe remvloeistof erin. En toen ff stukje gereden, op zich goed, alleen rem liep aan hmm..

Remblokken links en rechts verwisseld, eenmaal terug gewisseld, super :) remt als een huis, en loopt niet meer aan.

Image

Image

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 09 Apr 2009, 11:03

Klasse

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 10 Apr 2009, 22:15

Image

nog 1 om t af te leren

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 19 Apr 2009, 17:52

Gisteren van een maat gekregen, voor de verjaardag, mijn 3e morini:

Image

:lol: :lol:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Apr 2009, 19:37

Nou, vooruit, dan ook een paar foto's van de bike die ik heb opgeknapt.
Is een 1975 Sport. 8)

Image

Image

Image

Alléén de voorrem is nog niet in orde. Daarom zijn de voorremkabels niet gemonteerd. Waarschijnlijk is de remvoering iets te breed, waardoor de rem aanloopt. Moet nog verholpen worden. Voor de rest is ie he-le-maal af. 8) Giga-leuke klus. Wel duur zo'n restauratie, maar dan heb je ook wat :!: :!:

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 21 Apr 2009, 14:55

Mooi ding man :)

maar, hoe lang zijn de handvatten van deze morini? ik had een setje op marktplaats gekocht, en die vond ik wel heel erg kort, de rechter was zelfs korter dan het gashendel...

-Stond deze 3 1/2 heel toevallig te koop in oostenrijk voor de restauratie?

mvg Ries

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 21 Apr 2009, 15:55

Borrani wrote:Mooi ding man :)
Dank je. Moet er eigenlijk nog een foto bijzetten hoe-ie-was.
Borrani wrote:maar, hoe lang zijn de handvatten van deze morini? ik had een setje op marktplaats gekocht, en die vond ik wel heel erg kort, de rechter was zelfs korter dan het gashendel...
Zal ik ff opmeten vanavond. Ik ken 2 adressen die ze levert.
1) Mr. Pippo, géén grap. Staat op de Vehikel Beurs;
2) Een Amerikaan die ze namaakt.
Misschien nog wel één, maar dan moet ik zoeken. Aan de buitenkant van het handvat voor de gashandel loopt een soort richel
Borrani wrote:-Stond deze 3 1/2 heel toevallig te koop in oostenrijk voor de restauratie?
Neen, deze is destijds (1975) gewoon nieuw gekocht in NL. Op de originele voorband die er nog bij zat stond 3/75. Het is dus een échte 75er.

Borrani
Posts: 251
Joined: 04 Mar 2009, 00:30

Post by Borrani » 21 Apr 2009, 16:10

350-v-twin wrote:
Neen, deze is destijds (1975) gewoon nieuw gekocht in NL. Op de originele voorband die er nog bij zat stond 3/75. Het is dus een échte 75er.
Dan heb je echt iets unieks!!!! 8) orgineel kenteken, dat wil iedereen wel met een Morini, daar zijn er niet veel van denk ik!

mvg Ries

Post Reply