Benzine Morini

Technical questions about Moto Morini motorbikes/mopeds
Technische vragen over Moto Morini motoren/bromfietsen
Post Reply
prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Benzine Morini

Post by prutser » 04 Nov 2010, 21:11

Een klein vraagje tussendoor.
Vroeger had ik een oldtimer mini Cabrio en een MG Midget, maar nu na een tussenstap met een Flandria bromfiets ben ik dan overgestapt op een Moto Moirini.
Nu,mijn kleine bedenking. Bij het tanken met de oude auto's moest er een loodvervangend additief gevoegd worden bij de benzine. Dit om de samenstelling van de huidige brandstoffen te compenseren. Ik vroeg mij nu eigenlijk af of dit ook het geval is voor oude motoren. Heeft hier iemand ervaring mee, Bedankt alvast voor de info. :?: :?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 05 Nov 2010, 09:44

Ja, dat is inderdaad een punt! Bij de vroegere loodhoudende benzine zorgde het lood voor bescherming van de klepzittingen en 'smeerde' de klepgeleiders. Bovendien was het lood bedoeld om de klopvastheid te verhogen. Bij een hoge klopvastheid is de benzine bestand tegen een hogere compressie, zonder 'spontaan' te ontbranden. Als de benzine spontaan ontbrandt krijg je pingelen van de motor. Dat is héél schadelijk. De klopvastheid wordt weergegeven in het octaangetal. 98 octaan heeft een hogere klopvastheid dan b.v. 95 octaan.

Voor de 350cc motoren is volgens het instructieboekje 98-100 octaan nodig. Voor de 125cc motoren weet ik het niet, maar kan het even nakijken. Veel eigenaren rijden met de 350 'gewoon' op Euro 95. Bij een rustige rijstijl gaat het wel goed, tot de motor écht vermogen moet leveren, op de snelweg of berg-op. Dan gaat de motor pingelen. Ik heb het ervaren in Italië. Daar is buiten de stad geen druppel 98 octaan ('Super Plus') verkrijgbaar en moest ik noodgedwongen op Euro 95 rijden. Op de vlakke weg gaat dat wel, maar berg-op: pingelen!! Dan octaan-booster toevoegen.

Over loodvervanger. Ik hoor daar verschillende ervaringen over. Zelf gebruik ik het wel voor mijn 350 uit 1973. Loodvrije benzine is in NL in de periode 1986-1988 ingevoerd. Fabrikanten moeten al veel eerder geïnformeerd zijn. Waarschijnlijk kan je motor gewoon op loodvrij rijden (zeker weten doe ik het niet). In het ergste geval zal je dan in de toekomst de klepgeleiders en klepzittingen moeten laten vervangen. Wil je dat risico niet lopen, voeg dan loodvervanger toe. Wynns heeft hele handige flesjes waarmee je goed kunt doseren. Gooi er ook niet teveel in, maar hou je aan de dosering.

De juiste benzine tanken, dus 98 octaan is haast nog belangrijker.

Wat ik hierboven beschreven heb zijn mijn eigen ervaringen. Je kunt daar geen rechten aan ontlenen natuurlijk, als het fout gaat.

Tot slot: ik heb gehoord dat aan de huidige benzine 5-10% bio-ethanol is toegevoegd. Dat spul verdampt in de tank zodra het warmer wordt dan 30 graden. Het is behoorlijk agressief en vreet polyester tanks van binnenuit aan. Zelfs stalen tanks van oldtimers zijn soms de dupe. De 125 heeft gewoon een stalen tank. Als je op zeker wilt gaan zou je de tank van binnen moeten sealen met een kunsthars als b.v. tank cure. Ik heb het nog niet gedaan bij mijn 350. Wel bij een polyester tank van een off-the -road.

Post Reply