Page 1 of 1

ngk bp6evx

Posted: 19 Mar 2009, 19:05
by mantaray
Wat is de electrodeafstand ?

Posted: 19 Mar 2009, 19:37
by 350-v-twin
0,5mm

Een originele ontsteking met de zwarte, hoekige kastjes produceert onvoldoende energie voor langere vonken. Als je het weet, werkt het verder prima.

Posted: 19 Mar 2009, 21:06
by Borrani
350-v-twin wrote:0,5mm

Een originele ontsteking met de zwarte, hoekige kastjes produceert onvoldoende energie voor langere vonken. Als je het weet, werkt het verder prima.
hoort deze bougie in de 3 1/2 en toevallig ook in de 125?

ik zie in mijn handboek staan :

AC 42 XLS (normal riding)
AC 41 XLS (hard riding)

maar ik kan nergens een tabel vinden waar die bougie waarden in staan.. om dezelfde bougie van een normaal merk te kopen :P

mvg Ries

Posted: 20 Mar 2009, 07:59
by mantaray
@350-v-twin
Dan staan ze goed ;-)


@Borrani

30 Jaar geleden had ik er al Platina's inzitten, dus nu zullen ze nog wel werken.
Wat ik me laten vertellen heb is dat je dus met bp6 kunt rijden .
De 6 staat schijnbaar voor de warmtegraad en daar valt de bp6evx ook onder
De platinas zouden meer vonk bij minder stroom geven, dus voor ontstekingen die al aan de lage ohm-kant zitten zou het een merkbare verbetering moeten zijn.
Ik kan er moeilijk over oordelen omdat ik ook gelijk alle sproeiers vervangen heb.
Een stuk beter starten doet nu wel, zelfs zonder choke.

Of ze goed zijn voor de 125, zou haast aannemen van wel aangezien de ac42 ers ook voor de 350 voorgeschreven zijn.
Schrik niet van de prijs als je ze besteld heb 56 voor 4 betaald

Posted: 20 Mar 2009, 09:15
by 350-v-twin
Borrani wrote:hoort deze bougie in de 3 1/2 en toevallig ook in de 125?

ik zie in mijn handboek staan :

AC 42 XLS (normal riding)
AC 41 XLS (hard riding)

maar ik kan nergens een tabel vinden waar die bougie waarden in staan.. om dezelfde bougie van een normaal merk te kopen :P
De 125cc weet ik niet. Zal ik in het werkplaatshandboek :idea: opzoeken. Laat ik nog weten.

Posted: 20 Mar 2009, 09:26
by 350-v-twin
Voor de 350cc is een bougie met de oude Bosch gradatie 225 of 240 voorgeschreven.

Op internet staan vergelijkingstabellen tussen typen Bosch/Champion/NGK, etc.

Uit eigen ervaring weet ik dat de NGK BP7ES die in het werkplaatshandboek staat niet goed is (voor de 350). Dit type is "te koud", ofwel de bougie houdt een zwarte aanslag. Neem je de NGK BP6ES dan klopt het weer en krijgt de bougie dat mooie kleurtje. Gelijk aan Bosch type WD5D(C).

Over platina electroden kan ik niet veel zeggen: heb ze nooit gebruikt.

Nog een tip. Als je toch de bougies verwisselt, vervang dan ook de bougiedoppen. Twee keuzen:

A) de waterdichte NGK doppen (zijn ontstoord, 5 kOhm). Zijn de 2 middelste/rechte op de foto hieronder;
B) de rubberen, waterdichte doppen van Ariete, die ook op de off-roads gemonteerd zijn.

Image

Posted: 20 Mar 2009, 17:27
by Borrani
350-v-twin wrote:Voor de 350cc is een bougie met de oude Bosch gradatie 225 of 240 voorgeschreven.

Op internet staan vergelijkingstabellen tussen typen Bosch/Champion/NGK, etc.

Uit eigen ervaring weet ik dat de NGK BP7ES die in het werkplaatshandboek staat niet goed is (voor de 350). Dit type is "te koud", ofwel de bougie houdt een zwarte aanslag. Neem je de NGK BP6ES dan klopt het weer en krijgt de bougie dat mooie kleurtje. Gelijk aan Bosch type WD5D(C).

Over platina electroden kan ik niet veel zeggen: heb ze nooit gebruikt.

Nog een tip. Als je toch de bougies verwisselt, vervang dan ook de bougiedoppen. Twee keuzen:

A) de waterdichte NGK doppen (zijn ontstoord, 5 kOhm). Zijn de 2 middelste/rechte op de foto hieronder;
B) de rubberen, waterdichte doppen van Ariete, die ook op de off-roads gemonteerd zijn.

Image
oké,

bedankt! ja, vervang t in 1 keer allemaal, het moet gewoon goed zijn.

mvg Ries

Posted: 20 Mar 2009, 22:02
by 350-v-twin
Borrani wrote:
oké,

bedankt! ja, vervang t in 1 keer allemaal, het moet gewoon goed zijn.
Pak dan ook gelijk de bougiekabel zelf mee. De NGK bougiedoppen bestaan ook in een soort bruinrode kleur. Staat beter bij een klassieker. :) Als je deze kleur niet kunt kopen, geen probleem, want je kan ze eigenlijk bijna niet zien :roll: .

Ik maak nog een foto van de Ariete doppen.

Posted: 21 Mar 2009, 18:48
by 350-v-twin
@ Borrani

Kijk eens hier:
http://www.ntbp.com/sparkplug/techmodel.htm

Dan zie je dat de NGK BP6ES gelijk is aan de AC 45XL. De AC 42XLS is volgens mij niet meer te koop. Andere AC bougies staan hier:
http://www.gsparkplug.com/products/spark_plug/ac

Maar 'gewoon' de NGK BP6ES bevalt mij prima. :)

Posted: 24 Mar 2009, 18:50
by Borrani
350-v-twin wrote:@ Borrani

Kijk eens hier:
http://www.ntbp.com/sparkplug/techmodel.htm

Dan zie je dat de NGK BP6ES gelijk is aan de AC 45XL. De AC 42XLS is volgens mij niet meer te koop. Andere AC bougies staan hier:
http://www.gsparkplug.com/products/spark_plug/ac

Maar 'gewoon' de NGK BP6ES bevalt mij prima. :)
hmm, alle niet-standaard auto onderdelen zijn een probleem voor de plaatselijke automaterialenzaak.

Riempje is al wel besteld bij een andere zaak.

Maargoed, ze hadden bij de automaterialenzaak alleen een BP ES bougie met een R erbij tussen, maar dat staat ervoor dat ie ontstoord is, maar dat is de nieuwe dop ook al.. Het lijkt mij verstandig dat ik even verder zoek naar de BP6ES zonder R?

Posted: 24 Mar 2009, 22:43
by 350-v-twin
Inderdaad BP 6ES, zonder R, want die is inderdaad van Resistance, oftewel weerstand.

Bolman in Den Haag heeft ze op de plank liggen.

Posted: 25 Mar 2009, 22:24
by 350-v-twin
Hier nog een foto van de Ariete bougiedoppen. Volgens mij hebben deze geen weerstand en zijn ze ook nog waterdicht :D
Zijn standaard gemonteerd op de off-roads als Kanguro & Camel:

Image

Maar, zie er niet zo mooi uit als de NGK's. Geluk op de 350 en 500: je ziet de bougiedoppen haast niet. Op mijn 350 Touring heb ik de NGK's in bakeliet kleur, soort bruin/rood.