carburator dellorto

The US models of the Corsaro were called Hurricane, Cyclone or Jaguar.
In the US, Sbarazzino was called Thunder Chief
Post Reply
frankreynders
Posts: 7
Joined: 26 May 2020, 15:47

carburator dellorto

Post by frankreynders » 14 Aug 2020, 15:24

hi,
ik heb vandaag op mijn Morini Corsaro 125cc 1962 een Dellorto UBF20BS staan.
Maar ik ben op zoek naar een nieuwe.
Kan ik dit nog ergens vinden?
Of kan ik daar een ander model op aansluiten?
Wat is dan het verschil?
ik ken daar niets van.

dankje
Frank

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: carburator dellorto

Post by 350-v-twin » 14 Aug 2020, 21:06

Bij een carburateur gaat het om een aantal zaken, de maat of beter diameter van de doorlaat naar de cilinderkop. "20" in de typeaanduiding duidt hier op. Verder zijn er in de carburateur een aantal bronzen sproeiers gedraaid. Die moeten ook allemaal de juiste maten hebben. Je hebt de hoofdsproeier, stationairsproeier, choke e.d. Dan is er een naald. Ook die moet van het juiste type zijn. Tot slot heb je de gasschuif, waar de naald in is bevestigd en je hebt de vlotter. Al deze onderdelen samen zorgen voor het juiste brandstof mengsel.

Zonder meer vervangen door een ander type kan niet, maar stel dat je een ander merk carburateur wilt monteren, dan zal dat ook weer een 20mm carb. moeten zijn. Alleen moet je dan uit zien te zoeken hoe de motor het beste loopt, dus alle sproeiers, naald, schuif, vlotter moeten kloppen. Dat kan evt. door een expert worden gedaan als deze over een rollenbank beschikt.

Een andere Dellorto UBF20BS carburateur is wel te vinden op oldtimer beurzen, b.v.k. in Italië. Dat zal geen nieuwe zijn, maar kan er na een grondige schoonmaak wel als nieuw uitzien. Let dan wel op dat alle "ingrediënten", de genoemde sproeiers/naald/vlotter allemaal kloppen.

Post Reply