Afstellen contactpunten

The US models of the Corsaro were called Hurricane, Cyclone or Jaguar.
In the US, Sbarazzino was called Thunder Chief
Post Reply
Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 01 Jun 2016, 22:33

Beste heren
Ik heb een probleempje waar jullie zeker raad me weten.
Ik heb een probleempje met het goed stellen van men contactpunten.
De ontploffing valt te laat waardoor de moto slecht en niet vlot draait.
Hoe heb ik ze nu afgesteld.
1. vliegwiel naar zen bovenste dode punt gebracht dan een beetje terug gedraaid.
Naar de 2de gemarkeerd streep
2. Met een voelmaat 0,4 mm tussen de contactpunten afgesteld.
Wat heb ik nu over het hoofd gezien?
Alvast bedankt
Grtjes Pieter ve

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Afstellen contactpunten

Post by 350-v-twin » 02 Jun 2016, 11:12

Gaat het om een Corsaro 125?

Contactpunten zijn al lang geleden voor mij, maar ik probeer mee te denken :wink:

1) Je hebt de motor "statisch" afgesteld, probeer eens met een stroboscoop, dat is dan "dynamisch" en veel preciezer.
2) Je kunt het tijdstip van de vonk vervroegen door de grondplaat waar de contactpunten op gemonteerd zijn te verdraaien. Meestal kan dat linksom of rechtsom. Proefondervindelijk vaststellen welke kant je op moet: links danwel rechts.
3) De maximale opening tussen de punten moet idd 0,4mm zijn. Verdraai de krukas tot de contactpunten maximaal openen en stel ze dan in op 0,4mm.
4) Dan pas de timing afstellen.

Hieronder scans uit het instructieboekje van de Corsaro 125
Image

Image

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 02 Jun 2016, 12:35

Het verstellen van men grondplaat heb ik nog nie geprobeerd.
Kzal dit weekend het eens proberen om het zo af te stellen en
Super bedankt
Grtjes pieter ve

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 06 Jun 2016, 20:31

Heren de vonk is met succes vervroegd.
Maar nu hij draait alleen met de sjook open.
En wanneer ik gas geef valt hij Stil alsof hij niet genoeg benzine krijgt en te veel lucht trekt.
Maar ik heb wel heel menne carburateur uit elkaar gehaald en terug in elkaar gestoken.
Wat kan dat zijn?
Alvast bedankt
Grtjes Pieter

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Afstellen contactpunten

Post by 350-v-twin » 06 Jun 2016, 20:57

"Valse lucht" door haarscheurtjes in het inlaatrubber?

Image

Hierboven het rubber dat ik bedoel op een 350. Is dat onderdeel van rubber of van metaal op de Corsaro :?:

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 06 Jun 2016, 21:12

Het gaat over een Morini van 1963 met een dellorto carburateur maar het tussen stuk is ook een rubber stuk.
Zal er een extra dichting of vet tussen steken.
Maar gaat dat het probleem van het gas geven en stillen vallen oplossen.
Zou het niet kunnen liggen aan een stuk in de carburateur kapot of versleten is?
Alvast bedankt

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: Afstellen contactpunten

Post by Tom » 07 Jun 2016, 10:15

Pieteloe wrote: Zou het niet kunnen liggen aan een stuk in de carburateur kapot of versleten is?
Alvast bedankt
Dat kan, het blijft oud spul, maar wat ik zelf heb ervaren met mijn 150 Corsaro is dat ik de twee stel schroeven had verward (te veel naar de 350 en 500 gekeken he), het 'boutje' is stationair, de schroef is lucht/mengsel. Toen ik dat doorhad, ging ie meteen prachtig lopen.

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 07 Jun 2016, 19:40

Als ik men lucht/ mengsel aan draai of los draai gebeurt er niets.
maar men stationair vijs is wel vervangen door een gewone standaard vijs.
Kzal men stationair vijs (foute vijs) vervangen en hopen dat het lukt.
Alvast bedankt
Grtjes Pieter

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 26 Jun 2016, 17:41

Heren ik heb het probleem gevonden ik trek weer lucht via men kleppen.
Als ik men kleppen deksel er af neem spuit de benzine van tussen de kleppen om hoog.
Ik heb over een tijdje terug men kleppen proper gemaakt en terug gemonteerd!
Dus er zit hoogst waarschijnlijk weer roet op de kleppen maar wat kan de oorzaak zijn dat men kleppen keer op keer vuil worden?
Ik tank met 95 zou het kunnen dat ik er een loodvervanger moet bij kappen?
Alvast bedankt grtjes Pieter ve

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Afstellen contactpunten

Post by 350-v-twin » 26 Jun 2016, 22:15

Beste Piet,

>>Heren ik heb het probleem gevonden ik trek weer lucht via men kleppen. Als ik men kleppen deksel er af neem spuit de benzine van tussen de kleppen omhoog. Ik heb over een tijdje terug men kleppen proper gemaakt en terug gemonteerd!

Waarschijnlijk moet je de kleppen eerst inslijpen zodat ze 100% sluiten. Beste is de cilinderkop eraf te halen en naar een goede motormonteur of revisiebedrijf te brengen. Kan niet veel kosten, want is voor een specialist zo gedaan. Heb je niet toevallig de kleppen verwisseld?

>>Dus er zit hoogst waarschijnlijk weer roet op de kleppen maar wat kan de oorzaak zijn dat men kleppen keer op keer vuil worden?

Een beetje (iets) roet op de klepstelen is normaal, maar misschien staat de motor "te rijk" afgesteld (te veel brandstof in het mengsel). Als dan ook de ontsteking niet goed op tijd staat zou er in theorie iets meer aanslag kunnen zijn.

>>Ik tank met 95 zou het kunnen dat ik er een loodvervanger moet bij kappen?

Loodvervanger helpt nu niet meer. Heb je lang zonder loodvervanger gereden? Loodvervanger is om de kleppen te smeren in de klepgeleiders en om de afdichting tussen klep en klepzetel te verbeteren.

Je zou nu gelijk de kop kunnen laten ombouwen tot loodvrij door nieuwe klepgeleiders te laten monteren en ook nieuwe, geharde klepzittingen.

Daarna 98RON tanken, zoals Shell V-Power, of BP Ultimate. Die geven de minste vervuiling in de motor.

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Afstellen contactpunten

Post by Pieteloe » 26 Jun 2016, 22:52

De laatste keer dat ik de kleppen proper maakte heb ik in de kop wat omoniak ge kapt om te zien of ik geen lek had en het bleef er mooi instaan.
Ik heb wel men motor aan het afstellen geweest dus heeft wel veel te hoge toeren gemaakt.
Ik heb nog nooit met loodvervanger gereden wel met 98 en voor men blokje had ik minder problemen maar dan wel met men carburateur men schuif blijf steken dan ben ik maar overgeschakeld naar 95.
Maar dat kan ook aan iets anders gelegen hebben.
Kzal men kleppen terug proper zetten en 98 tanken normaal zal dat dan een stuk beter moeten zijn normaal.
Alvast bedankt en zal laten weten hoe het verloopt
Grtjes Pieter ve

Post Reply