Nu en dan stroom

The US models of the Corsaro were called Hurricane, Cyclone or Jaguar.
In the US, Sbarazzino was called Thunder Chief
Post Reply
Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Nu en dan stroom

Post by Pieteloe » 13 Aug 2015, 20:15

Beste Morini liefhebbers.
Ik heb een stroom probleem.
Kben beginnen rijden en na 300 meter had ik geen stroom meer ben dan gaan zoeken en de moer van men kopere schijf was gelost. Kheb dan de moer er terug op gedraaid en had terug stroom maar hoe komt telkens weer terug los. Kan dat dat de schijf deels los is gekomen en daardoor nie genoeg stroom meer geeft? Want kheb ze er vandaag terug opdraait en had in het totale geheel niets van stroom meer. Hoe kan ik dit oplossen? Met een boormachine de moer aandraaien tot hij blokkeerd of is dat te riskant ?
Alvast bedankt grtjes Pieter

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Nu en dan stroom

Post by 350-v-twin » 14 Aug 2015, 17:39

Pieteloe wrote:Ik heb een stroom probleem.
Misschien lossen we het hier op.
Pieteloe wrote:Kben beginnen rijden en na 300 meter had ik geen stroom meer ben dan gaan zoeken en de moer van men kopere schijf was gelost. Kheb dan de moer er terug op gedraaid en had terug stroom maar hoe komt telkens weer terug los.
Ik neem aan dat je met "de kopere schijf" het vliegwiel van de dynamo bedoelt? Aan de binnenkant ervan zitten magneten en dat ding draait om de spoelen van de dynamo.
Pieteloe wrote:Kan dat dat de schijf deels los is gekomen en daardoor nie genoeg stroom meer geeft? Want kheb ze er vandaag terug opdraait en had in het totale geheel niets van stroom meer. Hoe kan ik dit oplossen? Met een boormachine de moer aandraaien tot hij blokkeerd of is dat te riskant ?
Als je 'm monteert heb je als laatste een centrale moer. Onder die moer hoort een veerring. Die veerring borgt de moer. Evt. kan een beetje Loctite op het schroefdraad smeren. Loctite is een soort "lijm" en ook dat zorgt voor borging van de moer.

Ik weet niet wat voor motor je hebt, maar ook bij de Corsaro 125/150 is het niet veel anders. Let goed op: in het gat van het vliegwiel zit een sleuf, een zogenaamde "spiebaan". Op de krukas waar je het vliegwiel op schuift hoort een spie te zitten. Op die manier blijft het vliegwiel op dezelfde positie op de as en gaat niet apart ronddraaien.

Image
(Binnenkant vliegwiel, je ziet de magneten).
Van rechts naar links: centrale moer, veerring, vliegwiel (spiebaan is niet te zien, maar loopt in de lengterichting van het gat en is 2 à 3mm breed). De onderdelen links van het vliegwiel zitten op de motor zelf.

Dus, op rij:
1) goed het vliegwiel doorschuiven op de as (op de as zit een korte spiraalveer die het vliegwiel weer iets naar je toeduwt),
2) terwijl de spie in de spiebaan zit,
3) veerring erop,
4) evt. iets Loctite op het schroefdraad,
5) moer erop,
6) met een houder het vliegwiel op z'n plek houden (let goed op dat de pennen van de houder niet de spoelen beschadigen),
7) met een aanhaalkoppel van (5 mkg??, zoek dat even op in het werkplaatshandboek) de moer vastzetten.

Op deze pagina informatie over het wisselen van de tandriem waarvoor het vliegwiel eraf moet. Op die pagina zie je de houder om het vliegwiel vast te houden. Er zitten pennen aan die in het vliegwiel steken.
DENK ER GOED AAN DAT DIE PENNEN NIET TE LANG ZIJN, WANT ANDERS SLOPEN ZE JE DYNAMO Zie http://www.angelfire.com/mo2/sr500/Zahn ... iemen.html

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Nu en dan stroom

Post by Pieteloe » 14 Aug 2015, 20:03

Beste het gaat over een moto Morini corsaro uit 1963.
Alvast bedank voor u tijd kzal laten weten of het gelukt is.
Grtjes Pieter

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Nu en dan stroom

Post by 350-v-twin » 15 Aug 2015, 16:32

Maakt niet uit of het een Corsaro is, het principe blijft hetzelfde.

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Nu en dan stroom

Post by Pieteloe » 17 Aug 2015, 19:49

Beste,
Ik heb terug stroom maar heb geen vonk in de bougie. mar de bougie geeft wel elektriciteit. Het gaat over een (2411 B8ES ngk) bougie.
Het is ook een nieuwe bougie dus dat kan het al niet zijn.
Kan dit dan een verkeerde bougie zijn?
De moto Morini 125cc uit 1963 werk op 12v.
Alvast bedankt grtjes Pieter ve

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Nu en dan stroom

Post by 350-v-twin » 18 Aug 2015, 09:58

Beste Piet,
Pieteloe wrote:Ik heb terug stroom maar heb geen vonk in de bougie. mar de bougie geeft wel elektriciteit. Het gaat over een (2411 B8ES ngk) bougie.
Het is ook een nieuwe bougie dus dat kan het al niet zijn. Kan dit dan een verkeerde bougie zijn?
Het kan een verkeerde bougie zijn, maar zelfs een verkeerde bougie moet vonken. Het gegeven of de bougie "goed" of "verkeerd" is voor jouw type motor
hangt af van een aantal factoren, lees deze pagina maar eens. https://www.ngk.de/nl/techniek-in-detai ... n-bougies/
De warmtegraad is het belangrijkste, net als de lengte van de schroefdraad.
Pieteloe wrote:De moto Morini 125cc uit 1963 werk op 12v.
Die 12V is inderdaad de boordspanning waarop de lampen e.d. werken. De bougie werkt op een vééél hogere spanning, want met slechts 12V krijg je géén vonk.
Daarvoor wordt de 12V spanning met een soort transformator opgevoerd tot een waarde van 10.000~30.000 Volt. Die transformator is de bobine. Als je de
bougiekabel volgt naar het frame, kom je uit bij de bobine.

Even heel kort hoe die bobine werkt:
1) in de behuizing zit een (primaire) spoel. Daar gaat 12V doorheen.
2) binnen de primaire spoel is een tweede (secundaire) spoel gewikkeld met veel meer windingen. Als nu de spanning in de primaire spoel onderbroken wordt (door het openen van de contactpunten), dan ontstaat in de secundaire spoel via inductie de hoge spanning voor de bougie.

Als je geen vonk hebt kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn. Je moet dan stap-voor-stap een checklist doornemen om te zien waar de storing zit.
AA) Is de dynamo beschadigd doordat het vliegwiel eraf gelopen is?
BB) Heb je een accu/bobine ontsteking, of vliegwielontsteking (spoel in de dynamo die voor de vonk zorgt)?

Ik ga er even vanuit dat het een accu/bobine ontsteking is.
Loop dan deze cheklist door:
A) openen de contactpunten maximaal 0,4mm? Het fiber nokje kan zijn afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal maximaal 0,4mm);
Contactpunten ingebrand?
B) staat de electrodenafstand van de bougie juist ingesteld, 0,5mm?
C) is de bougiekabel geoxideerd aan kant van de bobine, of aan kant bougiedop?
D) bobine defect? Er zijn 2 dunne kabeltjes gemonteerd op de bobine. Aan die kabeltjes zitten kabelschoentjes. Zit dat goed vast, of zitten de draadjes los?
Zijn ze geoxideerd?
E) condensator defect? (dan zie je vonken tussen de contactpunten);
F) verkeerde electrische aansluitingen;
G) contactslot defect;
H) aarde aansluitingen slecht/onvoldoende.

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Nu en dan stroom

Post by Pieteloe » 18 Aug 2015, 12:43

Beste, zou mss wel eens aan de aarding kunnen liggen.
En en heb een Morini zonde accu.
En met een patinee die wel een vonk geeft terwijl de bougie niet dus tot daar zit het normaal goed.
Alvast bedankt grtjes Pieter

Pieteloe
Posts: 43
Joined: 21 Jul 2013, 16:52

Re: Nu en dan stroom

Post by Pieteloe » 18 Aug 2015, 13:02

En zou het mss helpen moest ik er een batterij tussen steken?
Grtjes Pieter

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Nu en dan stroom

Post by 350-v-twin » 18 Aug 2015, 14:18

Pieteloe wrote:zou mss wel eens aan de aarding kunnen liggen.
Zou zo maar kunnen: aarding is zeer belangrijk!
Pieteloe wrote:En en heb een Morini zonder accu.
Dan heb je een aparte spoel op de dynamo grondplaat (onder het vliegwiel). Eén uiteinde van de bougiekabel is dan waarschijnlijk in die spoel gedraaid. Het kan ook nog zijn dat de spoel beschadigd is doordat het vliegwiel eraf gelopen is.
Pieteloe wrote:En met een patinee die wel een vonk geeft terwijl de bougie niet dus tot daar zit het normaal goed.
Dat geeft dan alleen aan dat de ontstekingsspoel z'n werk doet. Als de vonk op de patinee (in Holland noemen we dit onderdeel de "contactpunten") plaatsvindt, dan is de condensator kapot. Dat is een aluminium kokertje met daaraan een draadje.

Image
Dit is géén Morini ontsteking, maar het principe is gelijk: op de afbeelding onder de "patinee" of contactpunten, boven de condensator.
Pieteloe wrote:En zou het mss helpen moest ik er een batterij tussen steken?
Als je een vliegwielontsteking hebt, kun je er niet zomaar een batterij tussen schuiven. Ik zou éérst de condensator vervangen. Die zijn redelijk universeel, maar kijk toch even of er iets op staat. Condensators hebben een waarde in microFahrad (mF). Dus als er een mF waarde op staat, vervangen door zo'n zelfde exemplaar. In principe geldt dat de waarde van de condensator moet passen bij de waarde van de bobine ( gemeten in Mili-Henry). Mocht je een verkeerd type condensator aansluiten dan krijg je een slechte, of in het ergste geval, geen vonk. Samengevat: Juiste waarde condensator + juiste waarde bobine = maximale vonk.

PS: hoe je de waarde van de bobine vaststelt weet ik helaas niet. Indicatie is dat de condensators zoveel mogelijk even groot zijn.

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: Nu en dan stroom

Post by hombre » 18 Aug 2015, 18:52

350-v-twin wrote: Condensators hebben een waarde in microFahrad (mF).
Is dat Duits voor een heel klein fietsje? :roll:

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: Nu en dan stroom

Post by 350-v-twin » 18 Aug 2015, 19:53

hombre wrote:
350-v-twin wrote: Condensators hebben een waarde in microFahrad (mF).
Is dat Duits voor een heel klein fietsje? :roll:
Jawohl, sehr gut beachtet herr Hans!! Ist leider ein Tippfehler und soll geschrieben werden als "microFarad" :wink: :wink:

Post Reply