Nieuwe pakkingen

The US models of the Corsaro were called Hurricane, Cyclone or Jaguar.
In the US, Sbarazzino was called Thunder Chief
Post Reply
prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Nieuwe pakkingen

Post by prutser » 19 Nov 2012, 17:56

Ik kreeg de laatste tijd klachten dat de corsaro olie lekte in de garage. Blijkbaar zijn de motorpakkingen wel aan vervanging toe. Na wat surfen op internet heb ik een mogelijke verkoper gevonden. Maar 33€ en 15€ verzendingskosten, ik weet niet zo goed of dit een eerlijke prijs is voor een pakkingsetje. Iemand een idee, of ergens een betere deal liggen... Betreft een corsaro 125, bouwjaar 1962.

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 19 Nov 2012, 21:43

Ik zou éérst de oliekeerringen controleren.

Dat zijn stalen ringen met een kunststof (lijkt rubberen) binnenkant. In dat rubber ligt een metalen band die nog het meeste op een "elastiekje" lijkt. Soms zijn ze helemaal van kunststof, maar altijd met zo'n metalen elastiekje. Dat elastiekje trekt het kunststof strak om de as, zodat er geen olie uitkomt. Google maar eens op oliekeerring.

Bij mijn eerste brommer (1974) heb ik mij wezenloos gezocht naar de oorzaak van oliedruppels onder het blok. Heb toen idd de pakkingen vervangen, zonder resultaat. Bleek er een keerring lek te zijn.

Let wel goed op, want er zijn vele soorten keerringen met verschillende binnenprofielen. De maten bij Morini zijn metrisch, dus dat is weer een voordeel.

In principe kun je een keerring vanaf de buitenkant uit het blok trekken. Is mij toen bij de brommer gelukt. Als dat lukt scheelt het erg veel werk.

Je kunt de lekkage wellicht opsporen door stukjes tissue op verdachte plekken tegen het blok te duwen. Eerst goed schoonmaken en vetvrij, dan stukje tissue er tegenaan. Als de motor alleen lekt na een rit, dan snel vetvrij maken en controleren.

Ben benieuwd!

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 21 Nov 2012, 21:36

De truc met de papieren zakdoeken was nieuw voor mij, maar zeer efficiënt. Blijkbaar was de pakking rond de oliestop versleten, deze lekte wat. in de buurt waar de as uit het blok komt lekt er ook olie. Dus inderdaad mogelijk de oliekeerringen. Nog geen tijd gehad om dit deftig te bekijken. Iets voor de komende dagen. Wordt vervolgd... :P

User avatar
mantaray
Posts: 838
Joined: 28 Feb 2009, 13:51
Location: Merksem (B)

Post by mantaray » 22 Nov 2012, 08:18

simmerringen vind ge in de korte wielenstraat (nabij kazerne luchtbal)
supplimax

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 22 Nov 2012, 15:14

prutser wrote:De truc met de papieren zakdoeken was nieuw voor mij, maar zeer efficiënt. Blijkbaar was de pakking rond de oliestop versleten, deze lekte wat. in de buurt waar de as uit het blok komt lekt er ook olie. Dus inderdaad mogelijk de oliekeerringen. Nog geen tijd gehad om dit deftig te bekijken. Iets voor de komende dagen. Wordt vervolgd... :P
Nou dat scheelt in ieder geval véél gepruts aan nieuwe pakkingen :P (want dan moet het blok helemaal uit elkaar).

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 22 Nov 2012, 19:40

mantaray wrote:simmerringen vind ge in de korte wielenstraat (nabij kazerne luchtbal)
supplimax
is dat niet naast de ecoshop daar ergens? Bedankt voor de tip. Ik zal de oude er best eerst afhalen. Kwestie van zeker geen verkeerde maat te nemen. :D

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 22 Nov 2012, 19:41

350-v-twin wrote:
prutser wrote:De truc met de papieren zakdoeken was nieuw voor mij, maar zeer efficiënt. Blijkbaar was de pakking rond de oliestop versleten, deze lekte wat. in de buurt waar de as uit het blok komt lekt er ook olie. Dus inderdaad mogelijk de oliekeerringen. Nog geen tijd gehad om dit deftig te bekijken. Iets voor de komende dagen. Wordt vervolgd... :P
Nou dat scheelt in ieder geval véél gepruts aan nieuwe pakkingen :P (want dan moet het blok helemaal uit elkaar).
inderdaad. Nog eens bedankt. Moeder de vrouw zal blij zijn dat heel de garage niet meer vol olie drijft. :?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 23 Nov 2012, 10:42


prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 23 Nov 2012, 20:46

350-v-twin wrote:Hier kan je wat http://www.zunflappie.nl/faq/176/keerri ... _vervangen opdoen :mrgreen:
Ik denk niet dat je het nog duidelijker kan uitleggen. En wat voor een zundapp werkt, werkt zeker voor een Morini. Het sleutelwoord is duidelijk voorzichtig zijn. Het is allemaal gevoelig, maar dat dacht ik al. Bedankt.

prutser
Posts: 116
Joined: 22 Sep 2010, 01:00
Location: Antwerpen - België

Post by prutser » 28 Nov 2012, 20:03

Uiteindelijk bleek het gelukkig vooral de Peking rond de oliestook te zijn die versleten was. Eens die vervangen was is het lekken gestopt. Hier en daar voelt het blok wat vettig, maar niet in die aard dat er ernstige lekken zijn. Bedankt voor de tips in ieder geval. :D

Post Reply