Page 1 of 2

wie heeft er 1500 euro op zak?

Posted: 13 Apr 2012, 13:57
by Tom

Posted: 15 Apr 2012, 11:59
by hombre
Een echte toermotor voor de kilometervreter! (btw, bod is van andere HANS)

Posted: 16 Apr 2012, 09:13
by Tintin
money in the pocket but no room in the garage :)

Posted: 17 Apr 2012, 18:20
by Tom
Ik kon het weer niet laten.. externe sponsor benaderd, en zaterdag kijken (helm mee).. misschien staat ie zaterdagavond wel in Den Haag...dan wel om weer te verkopen....

Posted: 18 Apr 2012, 11:26
by hombre
De oplossing is dus toch gewoon een grotere garage! ;-)

Posted: 18 Apr 2012, 12:49
by Tom
Ja en een medicijn tegen het hardnekkige morinivirus

Posted: 22 Apr 2012, 19:02
by Tom
Is het geen schatje.. helaas moet ie weer weg, maar wat n dropje!

Image

Image

Image

Image

Posted: 24 Apr 2012, 20:41
by 350-v-twin
:D Heel leuk!!! Misschien kan je 'm komend weekend in het Morini museum parkeren? Ideetje :?: :?:

Posted: 25 Apr 2012, 10:47
by Tom
Ik hoop dat ik m voor die tijd rijdend heb. Ik moet even de carburateur goed schoonmaken want hij slaat nu niet meer aan, maar heeft afgelopen zaterdag wel 2 km gelopen. Ga jij zondag ook Tony?

Posted: 25 Apr 2012, 15:09
by 350-v-twin
Ik ben het van plan, maar met mijn schoonvader (80), dus met de auto.

Posted: 03 May 2012, 20:17
by Tom
Ik ben bang dat ik jullie op het forum nodig heb in de kwestie piet piraat:

Zoals gezegd heeft de piraat 2 km gelopen, en toen brrrrmmpll!. Eenmaal thuis de carburateur nagekeken en ja hoor sproeier verstopt. Nu ben ik potvrdmme al twee weken bezig met een utrasoneschone carburateur en allerlei electronica checks maar helemaal niks! Nu heb ik uit wanhoop de carburateur van de tresette (hetzelfde type) afgeschroefd in de hoop.. weer helemaal niks..en het vreemde is, de bougie vonkt als een gek maar blijft telkens weer nat na een paar keer rondtrappen.. en geloof me ik heb alles geprobeerd wat t zou kunnen zijn ivm verzuipen..??

Ik heb ook allerlei bougies geprobeerd, maar ik zou op zijn minst een hoopvol plofje moeten krijgen. De bougie die dr eigenlijk in zou moeten is een Bosch W 225/240 T2 De timing zou t ook kunnen zijn, maar dan moet ik in ieder geval een plofje horen..

Posted: 03 May 2012, 20:56
by 350-v-twin
Enkele schoten voor de boeg van de piraat:

* compressie? gemeten?
* klepspeling? gemeten?
* natte bougie, hoe staat het met het mengsel? te rijk?
* werkt de choke, kun je die uit zetten?
* ontluchting van de tank in orde?
* rommel/roest uit de tank die de benzinetoevoer verstopt?
* benzinekraan werkt naar behoren?
* hij kan wel vonken, maar staat de ontsteking op tijd?
* valse lucht?

Toen de motor reed, hoe reageerde hij op het gas?

Posted: 03 May 2012, 21:27
by Tom
Tony:

Piet heeft na een heel klein trapje gelopen die bewuste dag (ook nog eens met een zeer zwakke accu blijkt nu) en reageerde gewoon goed op t gas.. Nu staat alles er goed voor, de electronica, nieuwe accu, benzine, kranen, slangen, filters noem het maar op... en niet eens een plofje! Er zat een choke op de carburateur maar die heb ik eruit gelaten 'voor het geval dat', met je hand voor de luchtinlaat kun je een choke simuleren... ik sta echt voor een raadsel

Posted: 03 May 2012, 23:48
by 350-v-twin
eigenlijk moet je een checklist opstellen in logische volgorde.

die moet je consequent aflopen, want je hebt nu kans dat je een bepaalde fout steeds weer opnieuw over het hoofd ziet.

aangezien piet vonkt zou je je moeten concentreren op de carbs. ontstekingstijdstip zal niet opeens verlopen zijn?!

deze checklist heb ik ooit heb opgesteld:



Deel I: Ontsteking

1) Heb je een vonk?
Ja, bougie vonkt, maar motor start niet.

Mogelijke oplossingen:
• Controleer ontstekingstijdstip;
• Controleer of vervang de condensator, want misschien lekt deze. Soms is dan de vonk niet krachtig genoeg;
• Electrodenafstand bougie te groot. Kan bij oldtimers een probleem zijn;
Indien dit geen oplossing biedt, controleer dan de benzinetoevoer;
• Controleer de compressie
• Controleer de klepspeling


2) Géén vonk!
Mogelijke oplossingen:

• Ontstekingsspoel doorgeslagen;
• Bobine defect of aansluitingen geoxideerd;
• Condensator defect;
• Contactpunten versleten: het fiber nokje is afgesleten waardoor de punten onvoldoende lichten (meestal 0,4mm);
• De contactpunten zijn te ver ingebrand;
• Magneten van het vliegwiel verslapt;
• Bougiekabel geoxideerd aan kant ontsteking (bobine), of aan kant bougiedop;
• Bougiedop defect;
• Bougie defect;
• Electrodenafstand bougie niet juist;
• Verkeerde electrische aansluitingen;
• Contactslot defect;
• Dodemans knop defect;
• Schakelaar jiffy defect;
• Aarde aansluitingen slecht/onvoldoende;
• Accu defect, aansluitingen accu geoxideerd.


Deel II: Benzinetoevoer

3) Motor start niet
De bougie vonkt, alle mogelijke oplossingen in de ontsteking zijn langsgelopen.

Mogelijke oplossingen:

Benzine
• Oude benzine in de tank. Te lang gestaan.

Tank
• Onderin de tank zit 'prut', vervuiling, roestdeeltjes, waardoor er geen benzine in de carburateur komt;
• Ontluchting van de tankdop verstopt;
• Filter benzinekraan verstopt.

Carburateur
• In de carburateur/vlotterbak is water gekomen. In de vlotterbak zie je zo'n druppel water als een soort lens onder de benzine dobberen.
Vlotterbak leeggooien;
• Oude benzine in de carburateur is gaan 'uitgommen' en heeft sproeiers verstopt. Eerst indicatie: dikke groene drap in de vlotterbak;
• Sproeiers in de carburateur verstopt.
Schoonmaken: a) doorblazen met perslucht (nooit met scherpe voorwerpen klooien),
b) óf ultrasoon reinigen,
c) óf in diesel laten weken. Remmenreiniger wordt ook wel gebruikt.
• Benzine niveau te hoog/ te laag door defecte of lekke vlotter.
• Vlotter sluit de bezine toevoer niet af door niet goed passende sluitnaald waardoor de motor verzuipt.
• Zuigt 'valse lucht' aan. Spruitstuk(rubber?) en aansluitingen controleren. Pakking vervangen.

Posted: 04 May 2012, 11:14
by Tom
De moriniklup heeft 3 1/2 leden maar we hebben wel onze Toni!

De ckecklist is handig om erbij te hebben, ik ga alles nog eens nalopen.
In de tussentijd hou ik me aanbevolen voor tips van de andere twee leden!!!

:P