1960 Tresette

The US models of the Corsaro were called Hurricane, Cyclone or Jaguar.
In the US, Sbarazzino was called Thunder Chief
Post Reply
Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

1960 Tresette

Post by Tom » 22 Mar 2012, 20:09

Hier wat foto's van mijn tresette uit 1960.

Image

Image

Image


Weet iemand wat de cijfers te zien op het laatste plaatje betekenen?
Ik weet nu zeker dat de 'F' in het framenummer 'tresette' betekent

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Post by hombre » 25 Mar 2012, 13:17

Mooi fietsie Tom, die had ik nog niet gezien. Cijfers-dingen moet je ms even aan Tessie vragen of anders aan die lui van de Italiaanse club via fb, ik geloof niet dat er veel 1-cilinderdeskundologen rondlopen in NL. Of wel?

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 25 Mar 2012, 19:20

Hier een supergoed Italiaans artikel uit Motociclismo d'Epoca om te downloaden (6MB). De verschillen van de 175cc modellen komen aan de orde. Meestal zijn ze herkennen aan de cilinderkop e/o zadel/tank.

http://www.motomoriniclub.nl/175cc/fwan ... ticle2.zip

Bij de Tresette zie je aan de rechterzijkant van de cilinderkop (kleppendeksel) een cirkel in het metaal. De andere 175cc modellen hebben dat niet.

Hier zie je de verschillende koppen, de Tresette rechtsonder:

Image
Last edited by 350-v-twin on 21 Apr 2012, 18:05, edited 1 time in total.

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 26 Mar 2012, 18:47

Bedankt tony voor het overzicht! Hij is mij ooit verkocht als een 'gran turismo tresette' , maar tresette klinkt toch beter. De vorige eigenaar heeft hem helemaal binnenstebuiten gekeerd tijdens een noodgedwongen rust periode maar kreeg hem gek genoeg niet verkocht.. aan mij dus wel en ik wacht nog steeds op het addertje onder het zadel

hier nog meer foto's: http://www.flickr.com/photos/31399501@N ... otostream/

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Post by 350-v-twin » 26 Mar 2012, 22:35

Tom wrote:Hij is mij ooit verkocht als een 'gran turismo tresette' , maar tresette klinkt toch beter.
Een 'gran turismo tresette' is er nooit geweest, wél:
Gran Turismo, Tresette en Tresette Sprint.

Aan de vorm van de tank en de zijkant van het voorspatbord te zien hou ik het op een Tresette. Kijk maar op pag. 80/81 van het artikel. Beide onderste foto's.
Tom wrote:ik wacht nog steeds op het addertje onder het zadel
Hoezo? Het zijn uiterst robuuste machines die de Ducati's het achterste van hun zadel laten zien tijdens de Moto Giro. Dit door Ducati gesponsorde evenement wordt keer op keer gewonnen door de 175cc Morini's!

Kan je nog een foto maken van de rechterkant van de cilinderkop? Dan kan ik zien of het een Tresette blok is.

Als je aan Milaan-Taranto of Moto Giro mee gaat doen, heb je een winnaar onder je kont!!!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 27 Mar 2012, 20:32

Het blok is identiek aan nummer 4 uit jouw artikeltje. Ik denk dat ik toch voor de 3 1/2 kies als ik ooit een moto giro ga rijden, door deze brommer gaat je rug krom staan joh!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Post by Tom » 27 Apr 2012, 09:50

Ik heb al een orgineel dempertje op het oog in italia, ook de bocht kan ik bestellen via brommertje.nl. 'Ooit' wil ik het geheel weer twee kleuren (laten) spuiten, ik weet dan niet of ik dan voor het orginele wit ga als contrastkleur, dat zie je al zo veel. t.z.t moet ik die banden vervangen voor de keuring, en heb ik wat orginele folders uit 1960/1961 nodig voor de keuring aangezien er geen documenten bij de fiets zitten. Om het helemaal af te maken moeten er uiteindelijk ook nieuwe velgen (alu?) en spaken onder, en een afdekkapje met lampje voor het contactslot, allemaal niet onoverkomelijk dacht ik.. het blokje loopt als een naaimachientje!

Tom
Posts: 662
Joined: 26 Mar 2009, 09:23

Re: 1960 Tresette

Post by Tom » 05 Feb 2017, 13:57

Dames en heren en alles wat daartussen zit,

Winter 2017 en de Tresette is, op het kenteken en een koppelingskabel na, compleet.

Image

Image

Ik weet niet of het veel nut heeft om zo'n ding te hebben, maar op 1 of andere manier springt zo'n Tresette er wel tussenuit. Het motorblok is in ieder geval prachtig gemaakt, en je merkt dat Morini echt wel iets wilde neerzetten. Ook heb ik er wel vertrouwen in dat alles heel blijft, dus waarom niet gewoon eens gaan gebruiken..

hombre
Posts: 834
Joined: 10 Mar 2009, 10:13

Re: 1960 Tresette

Post by hombre » 06 Feb 2017, 12:47

Tom wrote:dus waarom niet gewoon eens gaan gebruiken..
Kom hem maar eens showen ;)

350-v-twin
Site Admin
Posts: 1267
Joined: 25 Feb 2009, 16:06
Location: Den Haag (NL)
Contact:

Re: 1960 Tresette

Post by 350-v-twin » 06 Feb 2017, 14:17

Mooie klassieker Tom, heel mooi!! Je kunt er best mee voor de dag komen, b.v. rit in Noord-Holland, 2e Pinksterdag :D

Post Reply