To the homepage of Moto Morini Club Nederland
Nederlandse indexpagina van Moto Morini Club Nederland
javascript: menuboven


Aan alle Moto Morini fans: een tijdje geleden nam ik met Rob de ontwikkeling door van de 3½ Sport. We kwamen uit op een overzicht van modellen dat je hieronder aantreft. Uiteraard staan we open voor jullie commentaar.

De kolom hieronder met de 3½ Sport modellen begint met drie foto's van de 3½ Strada (in Italië ook wel "GT" of "Grand Turismo" genoemd). Deze drie modellen zijn van 1973, 1974/5 en 1976. Uit het eerste Strada model is de eerste 3½ Sport ontwikkeld. De Sport kwam in de herfst van 1974 op de markt.


de 2 kleuren en belijning op de bezinetank van
de eerste Strada modellen


N.B. 1: de 1973-1975 Strada modellen waren alleen verkrijgbaar in 2 verschillende metallic kleuren, zoals je hierboven kunt zien: turquoise (blauw/groen) en donker-rood. Deze modellen hebben een witte streep op de zijkant van de tank.

N.B. 2: vergeet na het bekijken van deze pagina niet een kijkje te nemen in de nieuwe pagina's van het fotoboek.

Verschillen tussen de eerste Sport & eerste Strada:
    de Sport heeft:
  • sport zitje;
  • clip-on's in plaats van een stuur;
  • een extra stuurdemper (tussen onderste kroonplaat en het frame);
  • aluminium velgen;
  • trommel vóór: Grimeca 230mm dubbel simplex (Strada 200mm enkel duplex);
  • trommel achter: 180mm simplex (Strada 160mm simplex);
  • sport nokkenas;
  • compressie verhouding 11:1 (Strada 10:1).


tank...

en zijpanelen...

van het eerste model Strada.

Moto Morini 3½ Strada 1973 + 1974/5 (basis van de 3½ Sport)
 
Strada (GT) model 1973
het 1973 model (chromen bevestigingsbeugel duidelijk zichtbaar boven het voorspatbord. De koplamp lijkt iets "vierkanter"),
2-cilinder V-twin (blokhoek 72o), 4 takt.
Boring x slag: 62x57 mm, 344cc.
Compressie: 10:1. 38,6 pk (SAE) @ 8,200 toeren/min.
Carburateurs: 2 Dell'Orto 25 BS.
Volledig contactloze, electronische ontsteking.
Accu 12 V, 9 Ah. Zesbak.

Banden: 3,25 x 18 voor en
        4,10 x 18 achter.
Gewicht 144 kg.
Strada (GT) 1974/5 model
het 1974/5 model (andere bevestiging voorspatbord en andere koplamp en achterlicht),
technische gegevens, zie 1973 model.
Strada (of GT) model 1976
het model 1976. (Verschillen met het 1974/5 model: kleurenschema op de tank en zijdeksels en de iets rondere vorm van de tank),
technische specificatie, zie model 1973.

 

Moto Morini 3½ Sport modellen:
 
1974/5 Sport
2-cilinder V-twin (blokhoek 72o), 4 takt.
Boring x slag: 62x57 mm, 344cc.
Compressie: 11:1. 42 pk (SAE) @ 8,500 rpm.
(andere nokkenas toegepast in de motor  
van de Sport).
Carburateurs: 2 Dell'Orto 25 BS.
Volledig contactloze, electronische ontsteking. 
Accu 12 V, 9 Ah. Zesbak.
Banden: 3,25 x 18 voor en
        4,10 x 18 achter.
Gewicht 144 kg.

Zwart frame. Tank rood met zwart. Motorblok met aluminium carterdeksels. Sportzitje met ronde achterkant. Spaakwielen, fraaie Grimeca luchtgekoelde remtrommel voor. Rvs spatborden voor en achter. Chromen koplamp. Aluminium velgen met hoge "schouder".

1975/6 Sport
Identiek aan het 1974/75 model, maar met schijfrem voor. Dit was eigenlijk een tussen model vanaf zomer of herfst 1975. Dubbele schijfrem voor was optioneel.
1970-er jaren Moto Morini Valentini
Dit speciale model werd gemaakt door Moto Morini dealer Valentini in Prato/Italië. Valentini bouwde ook specials van de Kanguro & Camel off-road modellen. De Valentini specials werden "van huis uit" getuned. Op dit Sport model werd een electrische startmotor op wel zeer bijzondere wijze gemonteerd. Past precies in de kuip !

N.B. Misschien hoort deze special niet in dit overzicht thuis, omdat dit model niet door de fabriek werd geproduceerd, maar op initiatief van een dealer. Jullie webmaster vindt deze motorfiets toch wel zo bijzonder dat hij 'm wél in het overzicht heeft geplaatst.

1978 of '79 Sport
Op de mini-poster, boven het 500 model. Rvs spatbord voor. Zwart frame. Eerste Sport met aluminium gietwielen. Laatste model met aluminium carterdeksels. Vanaf herfst 1978: startmotor op sommige modellen.
1980 Sport
Identiek aan 1978 Sport, maar "fel-rood" voorspatbord. Tank, zijdeksels & frame, fel-rood. Zitje: zwart (zonder plastic delen aan de achterzijde).
1981 Sport (K)
Geheel rood. Framebuizen voor het blok hebben een "knik")1. Buddy kan worden geopend naar links (met scharnieren als op het 500 model). Rechte spoiler achter het zitje, bestaat uit 3 delen. Plastic delen onder de duo plaats, zowel links als rechts. Tank gemonteerd over rubber steunen die gemonteerd zijn aan de voorzijde van het frame. Plastic cockpit. Remtrommel achter.

Dit 1981 model werd ook verkocht met een rechthoekige koplamp.
(najaar)1982/(voorjaar)1983 Sport (K1)
Identiek aan K model, maar andere buddy met grotere spoiler erachter met een slot aan bovenzijde van de spoiler. In de spoiler een gereedschapsbakje. Spoiler bestaat uit een stuk. Schijfrem achter. Voorspatbord uit polyester, spatbord achter "hoekig". Niet de schijf zelf, maar het vaste deel van de schijfrem is gemonteerd op het frame. Voor: 2 schijven.
1983 Sport (K1)
1984 Sport (K2)
Ultiem "Japans" uiterlijk. Technisch identiek aan K1, maar "hoekige" tank en zijpanelen. Kuipje standaard op dit model. Zachtrood en/of zilvergrijs, zwart (!!!) frame. Op de foto het Amerikaanse model dat iets afwijkt van het Europese model.


K3 Sport model bestaat niet.


1988 Dart (Sport K4/K5, de framenummers beginnen met "K4" en "K5")
Geïntroduceerd als de Moto Morini Dart (onder management van Cagiva). Betreft een verbeterd K2 motorblok dat gemonteerd is in een aangepast Cagiva Freccia (125cc model) frame. Aanvankelijk met een 350cc motorblok (de K4?), maar werd vanaf 1989 als 400cc (K5?) model geleverd hoofdzakelijk voor de Japanse en Duitse markt. Tot 1991 in kleine aantallen gebouwd. 350cc model kan worden herkend door de ronde vinnen op de cilinders. Het 400cc model heeft hoekige vinnen. De verbeteringen aan de motor betroffen hoofdzakelijk de electra, zoals de KoKusan ontsteking en een Bosch startmotor. De startmotor is verbonden met de primaire as. Het carter werd ook aangepast. De 350cc Darts hebben grotere kleppen, terwijl de 400cc versie dezelfde kleppen heeft als de K2. Zowel de 350 als de 400 zijn geschikt voor loodvrije benzine.
De Cagiva Dart
De Dart werd ontwikkeld door Cagiva, nadat Moto Morini was overgenomen. Het frame was afkomstig van de Cagiva 125 Freccia en het 350cc V-twin motorblok van Morini werd gebruikt. Minder bekend is het gegeven dat Cagiva de Dart ook onder eigen naam verkocht. De foto van deze motorfiets werd gemaakt in Japan. Het betreft framenummer: K510065. Een leuk voorbeeld van zogenaamde "badge-engineering".


Voetnoot:

)1 De "knik" in beide framebuizen vóór het motorblok is bedoeld als een verbetering. De framebuizen zelf worden er niet door versterkt, maar het frame als geheel wordt er wel stijver van, omdat er kortere schetsplaten tussen motorblok en frame kunnen worden gemonteerd. De fiets stuurt strakker door het stijvere frame.
 

terug naar indexpagina